Første Verdenskrig blev propagandaens "game changer"

BLOGINDLÆG: Mis- og desinformation er fænomener med dybe historiske rødder. Det gælder ikke mindst under Første Verdenskrig, hvor der blev udviklet nye, ofte meget subtile former for propaganda. 

Om Andreas Marklund

Af Andreas Marklund, forskningschef på ENIGMA - Museum for post, tele og kommunikation

Fake news, junkmedier, weaponized narratives og hadefulde påvirkningskampagner af uklar oprindelse – spøgelserne i nutidens digitale vildmark hjemsøgte også de europæiske lande i den første mørke halvdel af det 20. århundrede.

Nu er naturligvis både propaganda og misinformationsspredning fænomener med dybe historiske rødder. Tænk for eksempel på den dansk-svenske konflikthistorie eller reformationstidens kampe mellem protestanter og katolikker.

Alligevel vil jeg vove pelsen og hævde, at Første Verdenskrig var den store ”game changer” i processen – i denne ligesom i så mange andre sammenhænge.

Under ”Den Store Krig” 1914-1918 blev der nemlig udviklet nye, ofte meget subtile former for propaganda. Altså skjult propaganda, der ikke sjældent var maskeret som almindelige nyhedstelegrammer, som blev formidlet til avisredaktioner over hele verden via de transnationale telegrafnetværk.

Det kunne fx være nyhedstelegrammer fra fronten, med bias for nogle af de krigsførende stormagter, og hvor modstandersiden blev beskyldt for massakrer og overgreb.

Men det kunne også være ideologisk propaganda, der støttede enten demokratiske eller autoritære strømninger og systemer, inklusive det sammensurium af revolutionære forhåbninger, som genereredes af den russiske revolution i 1917.

Og det var en udvikling som fortsatte gennem hele mellemkrigstiden og den anden fase af verdenskrigens götterdämmerung i 1939-1945.

At hetze opinionen til krig og had

Den skjulte propaganda var ikke mindst et problem for de lande i Europa, der kæmpede for at holde sig udenfor stormagternes dødedans.

Lande som Danmark, Norge og Sverige.

Under Første Verdenskrig indledte de skandinaviske lande et tæt samarbejde for at bekæmpe det, man kaldte for ”skadelig propaganda”.

I september 1918 mødtes for eksempel topfolk fra de tre landes telegrafdirektorater og udenrigsministerier i Stockholm for at drøfte den alarmerende udvikling på propagandaens område. Det, som bekymrede, var ikke mindst den nye type af ”propagandavirksomhed”, der arbejdede med ”mere eller mindre tilrettelagte, og ofte fra grumsede kilder stammende fremstillinger” med det formål at ”påvirke eller ligefrem hetze den neutrale opinion”.

Censur og overvågning

Den fællesskandinaviske kamp mod udefrakommende propaganda resulterede i omfattende censur og overvågning.

Mange journalister og andre, som myndighederne mistænkte for at være påvirkningsagenter, endte på særlige sorte lister over individer og organisationer, hvis kommunikation med omverdenen skulle holdes under særligt omhyggelig observation.

Parallellerne til nutiden er åbenlyse.

Selv i vores demokratiske del af verden er der i dag voksende krav fra politisk hold om forskellige former for digital censur for at forhindre spredning af falske nyheder og andre samfundsskadelige påvirkningskampagner.

Artiklen fortsætter under billedet

Amerikansk advarsel mod fjendtlig propaganda, brugt i årene 1941-1945. (Wikimedia Commons.)

Men selv i perioden omkring Første Verdenskrig – hvor demokratiet endnu befandt sig i sin spædbarnsfase – var der blandt skandinaviske politikere og myndigheder en bevidsthed om, at censur og overvågning udgjorde tveæggede sværd i kampen mod den skadelige propaganda.

Ikke mindst kunne indgrebene være kontraproduktive ved at styrke sympatierne for de antidemokratiske strømninger, som myndighederne prøvede at bekæmpe.

For eksempel var svenske myndigheder meget skeptiske med hensyn til at bruge telefoncensur – afbrydelse af telefonsamtaler med uønsket indhold – som værktøj mod spredning af revolutionære budskaber i de urolige år 1917-1918.

Telefoncensur brugtes i samtlige skandinaviske lande under Første Verdenskrig til bekæmpelse af spionage og ”u-neutral propaganda”, men i forhold til de revolutionære stemninger var man bange for at den åbenlyse brutalitet i en afbrudt telefonsamtale – til forskel fra den mere diskrete telegramcensur – ville kunne virke som benzin på bålet.

Modstand som personligt ansvar

Hvilke lærdomme kan vi så drage af dette? Hvordan kan disse perspektiver fra verden af i går hjælpe os med at navigere gennem nutidens mediestrømme?

Jo, det handler om at erkende informationskrigens realitet – og at vi lever i en tid, hvor propaganda og samfundsnedbrydende misinformationsspredning delvist udvisker skellet mellem krig og fred.

Vi befinder os altså i en situation, hvor vores personlige ansvar for demokratiets overlevelse igen er blevet smerteligt præsent.

Fremtiden er jo et uskrevet ark, men som borgere og mediebrugere må vi erkende, at vores egen samtid meget vel vil kunne få en status som kritisk ”tipping-point” i fremtidens historiebøger – som et afgørende tidspunkt, hvor vi som samfund stod ved skillevejen og stadig havde mulighed for at vælge retning.

Hvis det viser sig at være tilfældet, vil fremtidens historikere sandsynligvis også være enige om at ”de”, som levede i 2019 – altså dig og mig og alle andre – havde et personligt ansvar for de valg, der blev truffet, politisk og moralsk.

Og det må blive mit overlevelsetips #2 i forhold til truslen fra de falske nyheder:

Undgå passiv ”kollaboration” i forhold til fake news og påvirkningskampagner – omfavn i stedet dit personlige (moralske og politiske) ansvar til at gøre modstand. Altså: vi kan vælge at lade os blive styret af mediestrømmene og risikere at blive ufrivillige påvirkningsagenter i kløerne på diverse suspekte aktører.

Eller også kan vi vælge at tage vores ansvar til at beskytte demokratiet og den frie opinionsdannelse imod disse nedbrydende strømninger og aktører.

Fortsættelse følger.

Forrige artikel Radioen var mellemkrigstidens store propagandaplatform Radioen var mellemkrigstidens store propagandaplatform Næste artikel Professor: Sådan passer du godt på din opmærksomhed i valgkampen Professor: Sådan passer du godt på din opmærksomhed i valgkampen
Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Forestiller dette billede virkelig Australien i brand set fra rummet?

Et satellitfoto, der viser Australien i omfattende flammer, florerer i stor stil på sociale medier. Folk fra nær og fjern bruger det skræmmende foto til at vise sympati for australierne og understrege naturbrandenes omfang. Men billedet er ikke en retvisende fremstilling af omfanget af de mange brande. 

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Advarslen mod facebook-hackeren fra Skåne er det rene vås

Godkender du en anmodning om Facebook-venskab med Magnus fra Skåne, lænser han din bankkonto for penge. Sådan slår facebookbrugere i øjeblikket alarm på stribe. Men advarslen har intet på sig, og den har i øvrigt flere år på bagen.

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikant, der vil være en del af redaktionen i første halvår 2020, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Ny bølge af falske Ray-Ban-annoncer skyller ind over danskerne

Helt uden at være klar over det deler adskillige danskere på sociale medier lige nu reklamer for absurd billige Ray-Ban-solbriller. Og der skulle angiveligt være tale om den ægte vare. Men det hele er fup. De digitale spor fører os blandt andet til Kina.

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

PostNord advarer: Falske pakkebeskeder hitter i juletiden

Flere danskere modtager i øjeblikket sms'er og mails om, at de har en pakke liggende hos Postnord. Den kan de få udleveret, hvis bare de lige betaler 20 kroner. Men henvendelserne er fra svindlere, der forsøger at malke din bankkonto. 

Nej, Expert har ikke sat et par Apple Airpods på højkant

Nej, Expert har ikke sat et par Apple Airpods på højkant

Julen kan blive lidt sødere, hvis du deltager i en konkurrence om AirPods på Facebook, som elektronikkæden Expert står bag. Men både konkurrencen og facebooksiden, hvor opslaget med konkurrencen er slået op, er falsk.  

Nej, Rigshospitalet efterspørger slet ikke tøj til hjemløse

Nej, Rigshospitalet efterspørger slet ikke tøj til hjemløse

Adskillige velmenende danskere deler lige nu en tekst på de sociale medier, hvor Rigshospitalet angiveligt efterspørger tøj til deres hjemløse patienter, så de kan holde varmen, når de bliver udskrevet. Men hospitalet hverken indsamler eller modtager tøj.