”Løvens Hule” misbruges igen i svindel om bitcoin-investeringer

Med en bitcoin-handelsplatform kendt fra DR-programmet Løvens Hule kan du nu blive rig på kun en uge - "helt seriøst". Sådan lyder det lovende budskab i en artikel, der til forveksling ser ud til at komme fra DR. Men der er tale om et svindelnummer, der løbende cirkulerer i flere udgaver.     

I et afsnit af DR-programmet Løvens Hule afgiver JustEat-grundlæggeren Jesper Buch et kæmpebud på en handelsplatform, hvor man kan investere i den virtuelle valuta bitcoin. Sådan kan man læse i en artikel på en hjemmeside, der udgiver sig for at være DR. 

I artiklen, som du kan se et uddrag af længere nede, bliver Jesper Buch og de øvrige paneldeltagere i Løvens Hule - et program hvor iværksættere fremlægger deres ideer for et panel af fem kendte entreprenører og investorer - præsenteret for handelsplatformen Crypto Boom.

Med handelsplatformen kan folk, der ikke har erfaring med hverken investering eller teknologi, blive rige på "det store bitcoin-boom". 

Og Jesper Buch skulle angiveligt være så begejstret for Crypto Boom, at han i tv-programmet byder hele 14 millioner kroner for 25 procent af iværksætternes firma. 

"Jeg er nødt til at få en del af kagen," er Jesper Buch citeret for at sige i artiklen. 

Læseren opfordres til selv at tilmelde sig den 'profitable platform'. Og det er angiveligt ganske let at gøre. Du opretter en konto på platformen og indbetaler minimum 1.750 danske kroner. Men du skal skynde sig, for der er kun få ledige pladser, og de er ved at slippe op, må man forstå. 

Bliv rig i 3 enkle trin

Uddrag fra den falske artikel.

Men Jesper Buchs begejstring er pure opspind, og det hele er et stort svindelnummer. 

”Det er scam og platugleri. Det sker altid før og efter Løvens Hule,” oplyser Jesper Buch til TjekDet.

Og sammenligner man hjemmesiden med DR’s rigtige hjemmeside, bliver det da også tydeligt, at artiklen ikke stammer fra DR. For eksempel fremhæves, at også Se & Hør, DR, BT, Alt for damerne og TV 2 har omtalt den hurtige genvej til rigdom. 

Artiklens www-adresse afslører også, at vi slet ikke befinder os på dr.dk, men derimod på en hjemmeside med adressen web-technoti.com. Der er altså ingen tvivl om, at artiklen er falsk. 

Søger man på "web-technoti.com" i Whois, der er internettets opslagsværk over ejere af hjemmesider, viser det sig, at hjemmesiden er registreret i Panama af virksomheden WhoisGuard. 

WhoisGuard er en virksomhed, som lever af at købe hjemmeside-adresser på vegne af deres kunder for at skjule ejerens rigtige identitet. Når en hjemmeside er oprettet ved hjælp af WhoisGuard, kan man ikke se, hvem der egentlig står bag hjemmesiden.

Falsk bog er del af svindlen

Når du først én gang har klikket på linket til den falske artikel, bliver du senere omdirigeret til noget, der ligner en webshop.

Her kan man nu købe bogen ’Løvens Hule endte pludseligt’, der angiveligt er skrevet af Birgit Aaby, som tidligere har medvirket som paneldeltager og investor i Løvens Hule.

Bogen er ”fulgt (original stavefejl, red.) af praktiske råd og introduktioner fra løverne selv” og ”vil være den ultimative ressource for enhver, der tænker på at starte en forretning.” Bogen, der har en normalpris på 150 amerikanske dollar, er på tilbud og kan erhverves for den nette sum af 120 dollar, hvilket svarer til svimlende 800 danske kroner.

Forsiden af bogen prydes i baggrunden af et billede af hajer. Og i beskrivelsen af bogen omtales DR-programmets paneldeltagere som ’hajerne’ og ikke ’løverne’, som de typisk kaldes i omtale af programmet.

Dette skyldes formentlig, at Løvernes Hule er den danske udgave af det amerikanske program Shark Tank, hvor paneldeltagerne netop kaldes sharks (hajer).

Og det viser sig, at der findes en lignende bog baseret på det amerikanske program med råd til begyndende entreprenører. Produktbeskrivelsen af dén bog har en påfaldende lighed med produktbeskrivelsen af den danske.

Påfaldende ens produktbeskrivelser


Det kunne tyde på, at teksten er kopieret og udsat for en usædvanlig dårlig oversættelse. Og det kan der være en rigtig god forklaring på. For den danske bog eksisterer slet ikke.

”Jeg har IKKE skrevet en bog om Løvens Hule, og kommer heller ikke til det,” skriver Birgit Aaby, der som nævnt hævdes at være forfatteren til bogen, i en mail til TjekDet.

Billedet på forsiden af bogen af tv-programmets paneldeltagere sporer vi til fotograf Per Arnesen, der har taget pressebilleder for DR til den nyeste sæson af Løvens Hule. Heller ikke han er bekendt med, at en sådan bog skulle eksistere. 

Han oplyser til TjekDet, at han har ophavsret til billedet, og så vidt han ved, har han ikke givet tilladelse til, at det bruges på forsiden af en bog.

”Et forlag med orden i sagerne, og som har forstand på ophavsret, vil spørge mig om lov til at bruge billedet først,” siger Per Arnesen.

Bogen er altså blot en del af svindelnummeret. Men klikker man sig gennem bestillingen, afkræves man på intet tidspunkt betaling for bogen, beløbet skal nemlig ”betales kontant ved levering”, som der står.

Bogen 'betales kontant ved levering'

Det eneste, man som køber skal, er at indtaste personlige oplysninger som navn, adresse, e-mail og telefonnummer. Til gengæld bliver man ikke afkrævet kreditkortoplysninger eller andre informationer, der giver svindlerne uhindret adgang til din bankkonto.

Men det kan sagtens ske alligevel. TjekDet har tidligere afprøvet et bitcoin-svindelnummers løfte om hurtig rigdom. Kort efter at have indtastet personlige oplysninger blev TjekDet’s journalist dengang ringet op af svindlerne, som forsøgte at få journalisten til også at afgive sine kontooplysninger.

Tilbagevendende bitcoin-svindel

Det er ikke første gang Løvens Hule misbruges af svindlere. Det populære DR-program blev i sommers brugt i et næsten identisk bitcoin-svindelnummer. Dengang var det avisen Berlingske, der skulle forestille at stå bag den falske artikel.

Og netop Berlingskes navn og hjemmeside er flere gange blevet brugt som skabelon for svindlere.  

I flere artikler, hvor ’Berlininsky Business’ – der altså (ikke) skal forveksles med Berlingske Business – fremstår som afsender, har man kunne læse historien om, hvordan andre kendte danskere er blevet rige på deres investeringer i bitcoin-handelsplatforme som Crypto Boom.

Både komikeren Anders Matthesen, fodboldspilleren Nicklas Bendtner, den dansk-amerikanske skuespiller Viggo Mortensen, samt Claus Pilgaard, også kendt som Chili Klaus, har måtte lægge navn og billede til falske artikler om bitcoin-investeringer.  

Svindelnumrene har haft forskellige navne undervejs. Det for eksempel Bitcoin-koden, Bitcoin Revolution, Bitcoin Compass og nu altså Crytpo Boom, men hver gang er historien den samme. Handelsplatformene lokker dig i fælden med falske artikler, hvor alt, du skal gøre, er at oplyse dine kreditkortoplysninger og investere et mindre beløb.

Hver gang har det vist sig at være fup og svindel.  

Forbrugerrådet Tænk har lavet et guide til, hvordan du kan gennemskue fupartikler, der lokker med lukrative investeringsmuligheder. 

Har du allerede oplyst dine kreditkortoplysninger til de nævnte eller lignende svindelnumre, bør du omgående kontakte din bank.

Sådan ser den falske artikel ud

LÆS OGSÅ: Berlingske og DR misbruges i svindelnummer

LÆS OGSÅ: Svindelnummer: Fodboldspiller, komiker og skuespiller løjet konkurs og rige igen

LÆS OGSÅ: Bank advarer mod bitcoin-svindelnummer

Forrige artikel Falsk reklamekampagne om billige flybilletter vælter ind i danskernes indbakker Falsk reklamekampagne om billige flybilletter vælter ind i danskernes indbakker Næste artikel Mailsvindlere pengeafpresser danskere med onanibilleder Mailsvindlere pengeafpresser danskere med onanibilleder
Fik du læst? Hvor mange børn får egentlig ministerpension?

Fik du læst? Hvor mange børn får egentlig ministerpension?

Over sommeren kan du læse eller genlæse de mest læste artikler på tjekdet.dk. Vores artikel om pension til ministres børn er over et år gammel. Borgerlige ministre måtte forlade deres poster ved folketingsvalget forleden. Og et borgerforslag mod pension til ministerbørn prægede dagsordenen i foråret. To begivenheder der måske har været med til at give artiklen nyt liv i år.

Direktørsvindel rammer hårdest i sommerferien

Direktørsvindel rammer hårdest i sommerferien

Det er sommer, og direktionsgangen er højst sandsynligt ferietom. Dermed er højsæsonen for direktørsvindel indledt, hvor 'ikke-ferieramte' medarbejdere får en fupmail, der hævdes at komme fra direktøren.

LEGO-ejer misbruges i bitcoin-svindelnummer

LEGO-ejer misbruges i bitcoin-svindelnummer

For tiden tjener LEGO-ejer Kjeld Kirk Kristiansen bunkevis af penge på at investere i bitcoin, og du kan gøre det samme, lover artikel. Men der er tale om rendyrket snyd. 

Nej, din smartphone giver dig ikke horn i nakken

Nej, din smartphone giver dig ikke horn i nakken

Flere danske og udenlandske medier har de seneste uger berettet om et australsk studie, der beskylder smartphones for at give dig horn i nakken. Men den konklusion er helt gal, siger to forskere, der også er betænkelige ved, at studiets hovedforfatter forhandler puder, som skulle afhjælpe nakkesmerter.  

Godkender socialdemokratiske borgmestre Erdogan-moskéer på stribe?

Godkender socialdemokratiske borgmestre Erdogan-moskéer på stribe?

Socialdemokratiske borgmestre har godkendt opførelsen af 21 tyrkiske moskéer gennem tiden, skriver det alternative højrefløjsmedie Newspeek. Påstanden er ikke i nærheden af at være korrekt, viser TjekDets rundspørge til kommuner, og en række forskere stemmer i.