Svensk avis misbrugt i falsk nyhed om voldtægt

En falsk nyhed misbrugte i weekenden både logo og navnet på en svensk avis. Historien påstod, at en somalisk mand havde voldtaget en pige. Nogen forsøger at opildne til racehad, mener chefredaktør.

En mand med somalisk baggrund har voldtaget en pige i den sydsvenske by Sölvesborg. Sådan lyder budskabet i en artikel, der dukkede op på de sociale medier i den forgange weekend. Det er angiveligt den svenske avis Blekinge Låns Tidning (BLT), der kan berette om forbrydelsen. Men avisen har aldrig skrevet den historie.

Selv om den falske nyhed rent faktisk bærer BLTs logo og er skrevet med samme skrifttype, som avisen bruger på sin hjemmeside, så var det ikke på avisens hjemmeside, at man kunne læse artiklen. Det så bare sådan ud.

For at øge troværdigheden endnu mere, så var artiklen forsynet med navnet på en af avisens journalister som skribent.

”Som jeg ser det, har artiklen kun ét formål, og det er at sprede og opildne til fremmedhad i et lokalsamfund,” siger Mimmi Karlsson-Bernfalsk, der er avisens chefredaktør.

Det var en læser, som opdagede nyheden på de sociale medier og blev mistænksom. Læseren henvendte sig derfor til avisen.

”Jeg blev bestyrtet. Det er ekstremt alvorligt, at man udnytter BLTs troværdighed til at fabrikere falske nyheder, som efter alt at dømme har fået stor udbredelse,” siger Mimmi Karlsson-Bernfalsk.

Avisen oplyser desuden, at den vil anmelde sagen til politiet.

Kilde: Skærmbillede med opslaget, DR.

Det er i øvrigt langt fra første gang, at et etableret medie må se navn og logo tyvstjålet og brugt til at sprede falske nyheder. Tidligere på året blev både konditoren Mette Blomsterberg, ernæringseksperten Christian Bitz og Ekstra Bladet ofre for et lignende fupnummer.

Det skete i en artikel, der fik stor opmærksomhed på de sociale medier, og som angiveligt kunne afsløre, at den egentlige årsag til, at den kendte konditor tidligere på året valgte at trække sig som dommer i DR-programmet ”Den Store Bagedyst”, var, at hun tog for meget på i vægt. Herefter hævdede artiklen, at Mette Blomsterberg havde kastet sig ud i en slankekur, som hun har fået anbefalet af ernæringseksperten Christian Bitz. Men hele historien var opspind fra ende til anden, og hovedformålet var tilsyneladende at gøre reklame for et slankemiddel, som hverken Christian Bitz eller Mette Blomsterberg i øvrigt havde kendskab til.

Klikkede man på Facebookopslaget, havnede man på hjemmesiden www.eb-dk.com, der umiddelbart lignede Ekstra Bladets hjemmeside.

Forrige artikel Fejl får Esbjerg Kommune til at 'finansiere' Venstre-annonce Fejl får Esbjerg Kommune til at 'finansiere' Venstre-annonce Næste artikel Dansk bank advarer sine kunder mod falske hackeropkald Dansk bank advarer sine kunder mod falske hackeropkald