TjekDet indgår samarbejde med Facebook om at bekæmpe desinformation

For at styrke kampen mod desinformation og fremmed indblanding i det kommende folketingsvalg indgår TjekDet og Facebook et partnerskab. Det sker som led i Facebooks globale indsats mod manipulerende information, der undergraver demokratiske valg.

Facebook indgår nu i et samarbejde med TjekDet om at bekæmpe manipulerende indhold og falske nyheder, der spredt via den populære platform kan infiltrere den offentlige debat forud for det kommende folketingsvalg og valget til Europa-Parlamentet.

Samarbejdet med TjekDet er et led i Facebooks globale indsats mod desinformation, hvor den sociale medieplatform i forvejen har indgået partnerskab med 25 uafhængige faktatjekkere i 14 andre lande end Danmark.

I en pressemeddelelse skriver Facebook, at virksomheden ser behov for at samarbejde med uafhængige faktatjekmedier, da bevidst undergravende falske nyheder er et demokratisk problem, det er nødvendigt at angribe fra flere sider. 

“Falske nyheder er et problem, fordi de fordrejer beslutningsgrundlaget og underminerer demokratiet, men det er også et komplekst problem, som ikke kan løses med et enkelt greb. Vi ønsker at bekæmpe misinformation, men vi vil ikke være dem, der afgør, hvad der er sandt og falsk. Der, hvor vi kan hjælpe, er ved at give folk viden om det, de ser, så de derfra selv kan vurdere, hvad de skal læse, dele og stole på", siger Peter Münster, kommunikationschef hos Facebook i Norden.

Samarbejdet vil blandt andet betyde, at historier, som TjekDet har vurderet til at være bevidst falske og manipulerende ikke vil kunne nyde samme rækkevidde på Facebook som andet indhold. Desuden vil relevante faktatjek-artikler fra TjekDet blive foreslået til brugeren, hvis man forsøger at dele et opslag på Facebook, der vurderes til at indeholde falske informationer. 

LÆS OGSÅ: Derfor indgår TjekDet samarbejde med Facebook

Ifølge TjekDets chefredaktør, Lisbeth Knudsen, er samarbejdet med Facebook om at bekæmpe desinformation oplagt for TjekDet.  

“Vi ser det som en naturlig opgave for os i forlængelse af arbejdet med vores faktatjek-site at bidrage til, at fabrikerede påstande og falske historier ikke kommer til at undergrave en af demokratiets bærende funktioner, som handler om frie valg på et oplyst grundlag. Vi skal ikke være overdommere på politiske synspunkter og holdninger, men vi har i Facebook-samarbejdet den helt regulære, journalistiske opgave at tjekke manipulerende indhold og bevidst vildledende påstande, som måtte blive delt på Facebook,” siger Lisbeth Knudsen. 

Ud over det internationale samarbejde med faktatjekkere i en række lande har Facebook selv indledt en kamp mod falske profiler på det sociale medie, hvor de før har lukket brugerkonti, der har spredt misinformation via Facebook.  

Sådan fungerer TjekDet's samarbejde med Facebook 


- Facebook benytter sig af en lang række signaler, herunder input fra brugerne, til at opdage indhold, der kan være en falsk nyhed. 

- TjekDet vil derefter kunne efterprøve indholdet og angive, hvor sandfærdigt indholdet er. 

- Historier, som vurderes som decideret falske og vildledende nyheder, vil opleve en generel reduktion i rækkevidde. Sider, der deler falske nyheder gentagne gange, kan få frataget muligheden for at annoncere og for at tjene penge på deres indhold. 

- Relevante artikler fra TjekDet om den falske nyhed vil blive foreslået under den originale historie. 

- Brugere og sideadministratorer vil også få en notifikation, hvis de er på vej til at dele en historie, der er vurderet til at være decideret falsk. 

- TjekDet kan skrive artikler om de falske nyheder. Facebook vil vise de artikler i newsfeedet i forlængelse af den falske nyhed, så brugerne har den viden til rådighed.

LÆS OGSÅ: Derfor indgår TjekDet samarbejde med Facebook

LÆS OGSÅ: Rusland har gjort Vestens frihed til sit våben

LÆS OGSÅ: Eksperternes dom: Der er intet alternativ til Facebook - endnu

LÆS OGSÅ: Bots fylder i den danske Rusland-debat på Twitter

Forrige artikel Rapport: Det kan vi lære af franske mediers kamp mod falske nyheder Rapport: Det kan vi lære af franske mediers kamp mod falske nyheder Næste artikel EU indkalder faktatjek-journalister til værnepligt i kampen mod falske nyheder EU indkalder faktatjek-journalister til værnepligt i kampen mod falske nyheder
Hvor mange muslimer er der i Danmark?

Hvor mange muslimer er der i Danmark?

Hvor mange muslimer er der i Danmark? Det spørgsmål er ofte genstand for debat på de sociale medier. Ikke mindst fordi der ikke findes officielle danske statistikker om det.

Pas på! Det er ikke Skat, der sender dig sms'en

Pas på! Det er ikke Skat, der sender dig sms'en

Din årsopgørelse ligger nu klar, og det indvarsler højtid for svindlere, der vil narre dig og tage dine penge. Så klik ikke på mistænkelige links, og angiv kun oplysninger til Skattestyrelsen på TastSelv-service. 

Kræftforskere: Du behøver ikke frygte 5G

Kræftforskere: Du behøver ikke frygte 5G

Mobilstråler fra 5G giver kræft i hjernen, og derfor skal teknologien standses øjeblikkeligt. Sådan lyder alarmen adskillige steder på sociale medier. Men der er ikke grund til at frygte, at det nye mobilnetværk vil give mennesker kræft.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Nej, Chili Klaus opfordrer dig ikke til at investere i bitcoins

Nej, Chili Klaus opfordrer dig ikke til at investere i bitcoins

Endnu engang er Claus Pilgaard - også kendt som Chili Klaus - offer for et svindelnummer om investeringer i bitcoins. En falsk artikel hævder, at han har overvundet sin konkurs ved sådanne investeringer, og at han opfordrer dig til at gøre ham kunsten efter.

Nej, mænd forlænger ikke livet ved

Nej, mænd forlænger ikke livet ved "at stirre på kvindebryster"

At stirre på kvindebryster forlænger mænds liv, afslører ny forskning. Sådan lyder en nyhed man kan læse i flere danske og udenlandske medier. Men nyheden er pure opspind, og den forskning, der lægges til grund for historien, handler hverken om levealder eller om at stirre på bryster.     

Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede

Falske politiske budskaber rammer dig, når du har paraderne nede

Da vi er vant til at møde politisk kommunikation i radioen, i tv'et og i avisen, rammer såkaldte memer os på sociale medier, mens vi ikke har de politiske parader oppe. Det kan gøre de til tider falske politiske kampagner endnu mere effektive, siger forskere.

Falske politiske annoncer ramte det svenske valg

Falske politiske annoncer ramte det svenske valg

Valgkampen forud for det svenske rigsdagsvalg i september var præget af falske og fordrejede politiske grafikker, der blev spredt vidt og bredt på Facebook. I de seneste måneder har fænomenet også ramt den danske politiske debat på sociale medier.

Nej, Morten Østergaard går ikke ind for barnebrude

Nej, Morten Østergaard går ikke ind for barnebrude

Facebook er sølet til af falske politiske budskaber, der er forklædt som partiernes egen kommunikation. Blandt andet bliver Radikale Venstres politiske leder taget til indtægt for at gå ind for barnebrude.

Har EU ret i, at Danmark er Europas største skraldesynder?

Har EU ret i, at Danmark er Europas største skraldesynder?

I Danmark smider vi mere i skraldespanden end noget andet sted i EU, skriver EU’s statistikkontor, Eurostat, i en nyhed som flere medier videregiver. Men kontorets opgørelse kan slet ikke bruges som belæg for at placere Danmark øverst på EU’s skraldetrone, viser faktatjek.

Falsk Rasmus Seebach tager fusen på godtroende fans

Falsk Rasmus Seebach tager fusen på godtroende fans

“Hvem vil gerne skrive med mig?” spørger Rasmus Seebach i et facebookopslag til stor glæde for flere fans. Men det er slet ikke popstjernen, der står bag. Både dette og flere lignende opslag stammer nemlig fra en falsk profil. 

Mailsvindlere pengeafpresser danskere med onanibilleder

Mailsvindlere pengeafpresser danskere med onanibilleder

Host op med godt 5.000 kroner, eller vi sender yderst private billeder af dig til familie, venner og kolleger. Sådan lyder budskabet i en afpresningsmail, som er tikket ind i tusinder af danskeres indbakke den seneste tid. Men du kan roligt slette mailen, for den er nemlig ren bluf.

Nej, klassiske medier er ikke valgkampens tabere

Nej, klassiske medier er ikke valgkampens tabere

KOMMENTAR: Astrid Haug tager fejl, når hun spår, at de klassiske medier bliver valgkampens tabere. De vil være politikernes foretrukne kanal, og befolkningens tillid til de klassiske medier ligger langt over tilliden til blandt andet Facebook, skriver Lisbeth Knudsen.