Tror to ud af tre danskere ikke på de nyheder, de ser på nettet?

Danskerne mener, at nyhedsstrømmen på nettet er problematisk, lyder budskabet i en tv-reklame for den digitale avis Zetland. Men påstanden holder ikke, slår forsker fast. Jo den gør, lyder det fra Zetland.

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

Fakta

Den digitale avis Zetland kører i øjeblikket en intensiv tv-kampagne på TV 2 News. Reklamen indledes med udsagnet ‘To ud af tre danskere mener, at nyhedsstrømmen på nettet er problematisk.’ Men forskerne bag rapporten, hvor Zetland har hentet tallet, siger, at der ikke er belæg for Zetlands udsagn.

Zetland henviser til rapporten ‘Danskernes brug af nyhedsmedier 2016’, som er udarbejdet af tre forskere fra Center for Nyhedsforskning på Roskilde Universitet.

Vi har læst rapporten og forgæves forsøgt at finde det tal, som Zetland nævner i tv-reklamen. Vi har derfor ringet til Kim Schrøder, der er professor ved Roskilde Universitet og en af forskerne bag rapporten.

Kim Schrøder kan heller ikke genkende påstanden og har bedt os spørge Zetland, hvor i rapporten, der står, at to tredjedele af danskerne finder nyhedsstrømmen på nettet problematisk.

Spørgsmålet handler om nyhedsalgoritmer

Hos Zetland henviser administrerende direktør Jakob Moll til rapportens side 33.

Side 33 er en del af et afsnit, der handler om fordele og ulemper ved at få nyheder fra de sociale medier. Det specifikke spørgsmål, som Jakob Moll henviser til, handler om ‘folks holdninger til skræddersyede nyhedsalgoritmer på de sociale medier’.

Her står der ganske rigtigt, at ‘to tredjedele af danskerne (66 procent), er bekymrede for, at vigtige informationer bliver siet fra’, når det er algoritmer, der bestemmer, hvilke nyheder man ser på de sociale medier. Der er ikke tale om nyheder på nettet generelt.

Jakob Moll mener dog godt, at man kan sætte lighedstegn mellem nyheder på nettet og nyheder på de sociale medier, der er udvalgt af algoritmer.

“Nyhedsstrømmen har i høj grad de sociale medier som udgangspunkt. Digitale nyheder er selvfølgelig ikke kun nyheder via sociale medier, men også eksempelvis på tv2.dk – men sociale medier er dominerende for danskernes digitale nyhedsforbrug,” siger Jakob Moll.

Der er ikke belæg for Zetlands udsagn

Jakob Molls argumentation ændrer bare ikke på, at spørgsmålet på side 33 handler om nyheder på sociale medier og ikke om, hvordan vi generelt opfatter nyheder på nettet, siger Kim Schrøder.

“Det afsnit han (Jakob Moll, red.) refererer til handler om sociale medier, det handler ikke om nyhedsstrømmen på nettet. Det spørgsmål, han tager det ud af, handler om personligt, skræddersyede nyheder, der er styret af algoritmer. Det er der meget af danskernes nyhedsbrug på nettet, der ikke er.”

Hans konklusion er derfor klar.

“Der er ikke belæg for den påstand, som Zetland kommer med. Danskerne har mange nyhedskilder. Derfor er det ikke rimeligt at sige, at de tal vi har for sociale medier, er dækkende for nyhedsbrugen på nettet generelt.”

Kim Schrøder er ked af, at netop Zetland bruger hans forskning på en måde, han ikke kan stå inde for.

“Jeg har stor sympati for Zetland som medie, men det er uholdbart, at de ikke har fakta på plads,” siger han.

Zetland: Det er vores fortolkning

Det får dog ikke Jakob Moll til at ryste på hånden, at forskeren bag den undersøgelse, Zetland henviser til, ikke mener, at der er belæg for påstanden.

“Det mener vi jo, at der er. Til denne reklame har vi lavet den fortolkning, at vi mener, at sociale medier er så afgørende, at man rimeligvis godt kan formulere det på den måde.”

Men forskeren bag det studie, I henviser til, synes ikke, det er en rimelig fortolkning.

“Så har vi en anden fortolkning. Vi har godt set præcis, hvad folk er blevet spurgt om.”

Kim Schrøder siger, at man ikke kan sætte lighedstegn mellem nyhedsstrømmen på nettet og spørgsmålet i rapporten om personligt skræddersyede nyhedsalgoritmer på sociale medier, sådan som I gør i reklamen.

“Det er vi helt OBS på. Det er en fortolkning vi har lavet. Vi er helt med på, hvad det konkrete spørgsmål er, og at vi laver koblingen (mellem sociale medier og den generelle nyhedsstrøm på nettet, red.). Vi mener, at nyhedsstrømmen i høj og stigende grad har de sociale medier som udgangspunkt. Så det er jeg med på. Vi har lavet en fortolkning på de tal.”

Er der ikke et problem i, at I udlægger rapporten på en måde, som forskeren bag ikke kan genkende, i en tv-reklame, der handler om, hvor indsigtsfuldt et medie Zetland er?

“Det kan man sige, men samtidig er der forskel på at kommunikere akademisk og journalistisk i et budskab, der skal være meget kort. Jeg er helt med på, at det ville være mere præcist at bruge en mere detaljeret formulering om, at det i det her tilfælde handler om algoritmer på sociale medier. Det er jeg helt med på, men jeg mener, det er en fair måde at opsummere det spørgsmål på.”

Og det får dig ikke til at ændre holdning, at professoren bag rapporten entydigt siger, at det ikke er en fair udlægning.

“Selvfølgelig gør det indtryk. Men det er resultat af en diskussion hos os og ikke et eller andet hovedløst. Det er et forsøg på at samle op på den bekymring, som rapporten finder, på en kort og præcis måde. De konkluderer, at to tredjedele af danskerne er bekymrede for, at nyheder bliver sorteret fra på de sociale medier. Så laver vi den her forkortelse, der for mig minder om den måde, man laver rubrikker (overskrifter, red.) i journalistik på. I det her tilfælde er der ikke en artikel nedenunder, så på den måde er en tv-reklame selvfølgelig noget andet end en artikel. Men jeg mener, at det både ville holde som en rubrik og jeg kan stå inde for den fortolkning, vi udlægger. Dermed ikke sagt, at det ikke kunne være sagt mere præcist.”

Får mit opkald til dig konsekvenser for jeres tv-reklame? Eller holder I fast i, at det er gangbar information at sælge Zetland med på TV 2 News?

“Umiddelbart tænker jeg, at kampagnen kører videre.”

TjekDet har spurgt både Kim Schrøder og Jacob Ørmen, der er medieforsker og postdoc ved Københavns Universitet, om der findes anden forskning, der kunne bakke op om Zetlands udsagn. De svarer begge, at de ikke kender til et forskningsresultat, der kunne danne belæg for udsagnet.

Forrige artikel Den britiske regering afviser rygte om brexit-regning Den britiske regering afviser rygte om brexit-regning Næste artikel Undersøgelse om lange skoledage bliver mistolket Undersøgelse om lange skoledage bliver mistolket
Udpeger Einstein i mystisk brev kærligheden som universets største kraft?

Udpeger Einstein i mystisk brev kærligheden som universets største kraft?

Verdens største kraft er kærligheden, slår Albert Einstein fast i et brev til sin datter. Budskabet har rejst i flere år og har spredt sig til flere kontinenter, men er det virkelig den verdenskendte fysiker, der står bag? Nej, viser vores jagt på historien bag teksten. Læs her, hvordan vi gjorde.

Bill Gates har ikke købt milliarddyr superyacht

Bill Gates har ikke købt milliarddyr superyacht

Microsoft-stifteren har købt en brintdrevet yacht til flere milliarder, beretter flere medier. Men det passer slet ikke, fastslår firmaet, der har lavet konceptet til det overdådige fartøj. 

Nej, hverken vitaminer, hybenpulver eller olier kan bekæmpe KOL

Nej, hverken vitaminer, hybenpulver eller olier kan bekæmpe KOL

Lungesygdommen KOL kan afhjælpes med vitaminer, hybenpulver og olier, påstår viral artikel, der lægger flere videnskabelige kilder til grund. Men artiklen overfortolker forskningen, og der findes ikke bevis for, at netop de midler afhjælper lungesygdommen. Faktisk kan den ikke kureres.

Debat om coronavirus er inficeret med løgne

Debat om coronavirus er inficeret med løgne

Coronavirus er dødelig og spredes lige nu til flere verdensdele. Men det er ikke kun virussen, der spreder sig. Det samme gør et væld af urigtige historier om den. Viser et billede for eksempel, at kinesere falder døde om på gaden?  

Nej, en kort lunte er ikke et tegn på høj intelligens

Nej, en kort lunte er ikke et tegn på høj intelligens

Et stort temperament hos kvinder er tegn på intelligens, beretter flere alternative netmedier og henviser til et australsk-amerikansk studie. Men det viser studiet, som medierne henviser til, slet ikke, og der er heller ikke anden forskning, der bakker påstanden op. 

Demokratikommissionen: Google og Facebook skal betale mere skat i Danmark

Demokratikommissionen: Google og Facebook skal betale mere skat i Danmark

Store udenlandske tech-giganter som Google, Facebook og Youtube sidder på over 60 procent af annonceomsætningen på internettet i Danmark. Det udfordrer de danske medier og kan true demokratiet. Nu vil Demokratikommissionen have disse virksomheder til at betale mere til danskernes samfundskasse.

Når løgne og fake news bliver til det normale

Når løgne og fake news bliver til det normale

KOMMENTAR: Kan vi finde en mental vaccine mod fake news ved at lære at afkode manipulationens teknikker på nettet? Der er i hvert fald brug for en national plan for digital dannelse i Danmark.

Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Det forkorter næppe dit liv at dele seng med en snorker

Hvis din kæreste eller ægtefælle snorker, lever du kortere. Sådan kan man læse i en artikel fra Se og Hør, der er kommenteret adskillige tusinde gange på sociale medier. Men intet tyder på, at din partners snorken koster år af dit liv, lyder det fra forskere.  

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Nej, gluten ødelægger ikke raske menneskers tarme

Gluten er skadeligt for alle menneskers tarmsystem. Sådan lyder det i en artikel, der florerer på Facebook, og som lægger et amerikansk studie til grund. Men gluten er ikke skadeligt for raske mennesker, lyder det fra flere forskere.