Tusindvis har delt: Falsk haj-advarsel skal sælge edderkoppetøj

En advarsel om farlige grønlandshajer i de danske farvande spreder sig lige nu som en steppebrand på Facebook. Men advarslen er ren reklame, der i sidste ende skal lokke dig til at købe en t-shirt. TjekDet giver forklaringen.

"Vigtig info til alle danskere: Grønlandshajer i Danmark! GÅ IKKE I PANIK! LÆS INFO INDEN DU GÅR I VANDET: Der er i den seneste uge registreret flere sorte hajer ved danske kyster og fjorde, det menes at være Grønlandshajer."

Kilde: Facebooksiden Dansk Kystalarm


Advarslen om farlige hajer i de indre danske farvande har intet på sig. Det viser sig, at advarslen er et reklamefremstød, der i sidste ende skal sælge t-shirts, trøjer og lignende med forskellige tryk. Og så er det slet ikke en grønlandshaj, der er på billedet i opslaget. 

“Vigtig info til alle danskere: Grønlandshajer i Danmark!”

Sådan indledes et opslag på Facebook, der lige nu deles vidt og bredt af – tilsyneladende – bekymrede danskere. I den seneste uge skulle der efter sigende være registreret flere sorte hajer, som altså menes at være grønlandshajer, og derfor fortsætter advarslen:  

“De er IKKE harmløse og det anbefales at man ser sig godt for inden man går i vandet. Denne hajart kan registrere blod og stærke lugte i vandet op til 5 km væk. Derfor gå IKKE i vandet med åbne sår på kroppen. Det er stadig muligt at bade, men for en sikkerheds skyld bør man se sig for,” lyder den voldsomme besked, der nok vil kunne få de fleste af os til at genoverveje, om det nu også er smart at søge mod kysten for at tage en kølende dukkert.

Artiklen fortsætter under billedet

Opslaget på Facebook havde i skrivende stund næsten mere end 20.000 interaktioner. Det blev slået op tirsdag, men begyndte pludselig at løbe som en steppebrand på det sociale medie. (Foto: Skærmbillede af opslaget på Facebook).

Bag advarslen står facebooksiden med navnet Dansk Kystalarm.

Og opslaget er i skrivende stund delt mere end 5.000 gange og har 15.000 kommentarer. Tallene er eksploderet de seneste 24 timer.

Af kommentarerne under opslaget er det tydeligt, at mange tager advarslen ganske alvorligt.

Artiklen fortsætter under billedet

 Men der er ingen grund til at frygte et møde med grønlandshajen ved de danske strande.

Det slår Karsten Bjerrum Nielsen, biolog samt leder for udstilling og formidling i Kattegatcentret, fast over for TjekDet.

Grønlandshajer lever nemlig på de nordlige breddegrader dybt nede - mellem 200 og 600 meter under vandoverfladen.

”De er set i den nordlige del af Skagerrak, tæt på Norge, men er yderst sjældne gæster i den danske del af Skagerrak. De kommer aldrig ind på lavt vand, og det er helt usandsynligt, at mennesker og hajer mødes i indre danske farvande,” siger Karsten Bjerrum Nielsen.

Artiklen fortsætter under billedet

Karsten Bjerrum Nielsen, leder for udstilling og formidling i Kattegatcentret. Foto: Kattegatcentret. 

Billede af en hvidhaj

Badeglade danskere behøver altså ikke frygte grønlandshajen - og der er faktisk endnu en grund til at betvivle den vidtspredte advarsel. På billedet, der angiveligt skulle stamme fra Vejle Fjord, er det nemlig en hvidhaj, vi ser. Ifølge Karsten Bjerrum Nielsen kan man skelne mellem de to hajarter ved rygfinnen, som en grønlandshaj ikke har. 

”Jeg tror bestemt, at billedet er fake. Det er tydeligvis et bevidst forsøg at enten at være sjov - eller at lave klassisk clickbait,” siger han.

Ifølge ham er der mange falske historier i omløb om hajer i danske farvande.

Og Karsten Bjerrum Nielsen har faktisk ret i sit første gæt. Opslaget med den falske hajadvarsel er en grovkornet form for satire, der er svær at gennemskue, fordi hverken opslaget eller facebooksiden umiddelbart afslører hensigten.

Det er først, da vi klikker os frem til facebooksidens beskrivelse af sig selv, at det står klart, at det hele - måske - kun er for sjov.

"Denne side indeholder udelukkende PRANKS! Der findes alarmer, men ikke kystalarmer. Grønlandshajer eksisterer, dog IKKE i Danmark! Pranken blev leveret af Alarma. OBS: Hvis du stadig er lidt haj-nervøs, er det OK hvis du bare sopper :-)" skriver personen eller personerne bag facebooksiden.

Facebooksiden Dansk Kystalarm har da også ganske få uger på bagen, den er nemlig oprettet 9. august 2019.

Nu ved vi, at selv om navnet Dansk Kystalarm umiddelbart lyder som en myndighed under staten, så er navnet frit opfundet til lejligheden. 

Og formålet er tilsyneladende ikke kun at lave sjov – det er også et forsøg på at få en forretning op at stå.

På facebooksiden finder vi nemlig også et link til hjemmesiden alarma.dk. Her kan man købe tøj af forskelligt art, som alle bærer samme motiv, nemlig teksten "Fat Mama". Det motiv stammer faktisk fra en anden falsk advarsel, der gik viralt i 2016 - det vender vi tilbage til. 

Klikker vi os videre for at læse mere om alarma.dk, afslører personerne sig nu som "Danmarksmestrene i virale pranks", der sælger "lækkert merchandise".

"Hver gang vi deler vores mesterværker med den danske befolkning, lancerer vi altid minimum ét design på forskellige tryksager. Så ifør dig din foretrukne prank, designet skal nok vække undren og opmærksomhed. Tjek vores Facebook side Alarma, og vær opdateret med vore fremtidige pranks og de tryksager vi lancerer," står der på hjemmesiden.

Alarma opfordrer samtidig læserne til at besøge butikkens facebookside, der oplyses også at hedde Alarma. Siden eksisterer og har delt Dansk Kystalarms opslag om den falske haj. Men siden har 0 følgere. 

Artiklen fortsætter under billedet

Bag facebooksiden Dansk Kystalarm står hjemmesiden Alarma, der tilbyder tøj med sidens logo. (Foto: Skærmbillede af alarma.dk).

Haj-advarsel skal sælge t-shirts

Vender vi tilbage til hjemmesiden alarma.dk, som man bliver ledt til fra den facebookside, der har delt den falske haj-advarsel, lander vi midt i en webshop. Her kan man købe forskellige typer af bluser, t-shirts med videre.

Hjemmesiden alarma.dk tilbyder to kontaktmuligheder. Man kan ringe til kundeservice, hvor det oplyses, at de taler engelsk, eller man kan skrive en e-mail til service@spreadshirt.dk. Da vi googler den mail-adresse, finder vi frem til hjemmesiden spreadtshirt.dk. Spreadshirt er grundlagt i den tyske by Leipzig i 2002 og beskriver sig selv som en af “verdens førende platforme for e-handel med on-demand tryk på tøj og accessories”.

Af hjemmesiden fremgår det, at virksomheden har en omsætning på 110 millioner euro, har 750 ansatte og ikke mindst, at der er 100.000 aktive sælgere rundt om i verden. Og det er her, sammenhængen mellem den falske haj-advarsel og salg af tøj med tryk for alvor bliver tydelig.

Den tyske virksomhed Spreadshirt tilbyder nemlig, at man med få klik kan åbne sin egen shop på nettet, hvor man sælger Spreadshirts produkter – og det kan man, tilsyneladende, gøre med ro i sindet. Det er nemlig “uden risiko, uden udgifter, uden stress. Bare rolig, vi har styr på alle detaljer,” fremgår det af hjemmesiden.

Den falske advarsel om en farlig haj i Vejle Fjord er altså intet andet end et trick til at markedsføre en hjemmeside, der sælger t-shirts med tryk. Her bliver det dog en anelse mærkværdigt. For de t-shirts, som den falske haj-advarsel i sidste ende skal sælge, har alle det samme tryk. Nemlig et billede af en edderkop med navnet Fat Mama. Men hvordan kommer den ind i billedet?

Edderkoppen Fat Mama

Forklaringen skal i første omgang findes på facebooksiden Alarma - altså den side med 0 følgere. På siden er der lavet tre opslag, siden den blev oprettet den 9. august i år.

Og det første opslag er en advarsel om en farlig edderkop med navnet – ja, du har nok gættet det – Fat Mama!

Advarslen er oprindelig delt af siden Alarmtjeneste Danmark, der ligeledes linker til Alarma.dk, men facebooksiden Alarma har delt opslaget.

Opslagets opbygning minder meget om advarslen om de farlige grønlandshajer. Man kan blandt andet læse følgende beskrivelse, der kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen:

“Der meldes om tilfælde af bid flere steder i København, Vestsjælland og Sydsjælland. Arten er særdeles aggressiv, og hurtig til bens, og er kendt for at gemme sig i bomuld i nattetimerne. Føler den sig provokeret kan den i visse tilfælde springe på mennesker, hvor den hurtigt søger mod kropsåbninger såsom mund/ører for at gemme sig.”

Men fat mod. Edderkoppen Fat Mama er en gammel kending på TjekDet-redaktionen. Advarslen om den farlige edderkop er en ordret kopi af et opslag fra 2016, der den gang gik viralt. Fat Mama-advarslen opnåede mere end 10.000 kommentarer og 2.000 delinger.

Manden bag den falske advarsel erkendte dog dengang overfor TV 2, at der var tale om en joke.

“Jeg må lige understrege at denne prank eller joke ikke har været et forsøg på at samle 'likes' ej heller at spinde guld på reklamer, bitcoins og andet dumt - Skruppelløse personer havde nok benyttet sig af situationen,” lød forsikringen den gang.

I modsætning til den gang tyder alt dog på, at der denne gang er nogen, der har tænkt sig at “spinde guld” på de falske advarsler. Advarslen om Fat Mama er nemlig præcis det tryk, som lige nu sælges i webshoppen alarma.dk.

Meget tyder derfor på, at det bare er et spørgsmål om tid, før der også dukker t-shirts op med den farlige grønlandshaj.

Manden bag er gået i skjul

Men hvem står bag de falske advarsler? Det oplyser ingen af facebooksiderne, men www-adressen www.alarma.dk gemmer på svaret. Under ‘Firmainfo’ står der nemlig klart og tydeligt, at en person med navnet Thomas Paris Windfeld er ansvarlig for online-shoppen. Og søger man efter www-adressen hos DK Hostmaster, kan vi se, at hans fulde borgerlige navn er Thomas Paris Windfeld-Schmidt. 

Thomas Paris Windfeld-Schmidt ønsker ikke at stille op til interview, men har sendt os en mail.

Her fortæller han, at shoppen, hvor tøjet med edderkoppetrykket kan købes, stammer fra 2016. Han forsikrer samtidig, at han ikke har tjent penge på pranken – og at der ikke kommer tøj med haj-tryk:

“Der kom så lidt for meget fokus på haj-pranken, at jeg ikke havde samvittighed til at lave haj-t-shirts,” lyder det i mailen, hvor han også forklarer, hvad formålet med det hele var:

“Intet at skjule, ingen t-shirt ring, intet ondsindet formål med noget – andet end at jeg vil til orde i den politiske debat – hvilket jeg har talerør til nu.”

Vi ville meget gerne have spurgt Thomas Paris Windfeld-Schmidt, hvorfor han benytter denne noget uigennemsigtige strategi til at komme til orde – og hvorfor han blander tøjsalg ind i sin prank. Men i mailen til os gør han det klart, at vi ikke skal forvente at han stiller op til interview eller svarer på vores spørgsmål.

“Jeg ønsker ikke at udtale mig til medier overhovedet – hvad jeg selv mener, skriver jeg, det giver mig en bedre kontrol.”

Hjemmesiden med salg af tøj er i mellemtiden blevet lukket.

ARTIKEL ER OPDATERET 29. August 16:06 med svar fra Thomas Paris Windfeld-Schmidt.

 

Forrige artikel Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold  Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold Næste artikel Myten om at Amazonskoven er ‘verdens lunger’ har turneret i et halvt århundrede Myten om at Amazonskoven er ‘verdens lunger’ har turneret i et halvt århundrede
Kinas desinformation udvides med små skridt

Kinas desinformation udvides med små skridt

I Kina forsøger staten i højere grad end tidligere at kontrollere stort set alle former for information i det store land. Men noget tyder på, at de så småt er i gang med et internationalt indtog.

Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

I fremtiden vil stavekontrollen i dit Word-dokument angiveligt foreslå dig at skifte ordet politiMAND ud med det mere kønsneutrale politiBETJENT. Morten Messerschmidt (DF) raser og kræver, at staten opsiger sin aftale med Microsoft, når det sker. Men den identitetspolitiske stavekontrol er allerede virkelighed - for nogen.

Er du en klimaduks eller en af dem, der udleder allermest?

Er du en klimaduks eller en af dem, der udleder allermest?

Klimaet er havnet i toppen af politiske dagsordener, og den nye regering har som ambition at reducere Danmarks udledninger af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Men hvor meget drivhusgas udleder danskerne egentlig i forhold til folk i andre lande?  

TV 2's single-tal har intet med singler at gøre

TV 2's single-tal har intet med singler at gøre

Antallet af danskere uden en partner er steget over de seneste 20 år, hævder TV 2 News, der mener at have fundet tal over singler hos Danmarks Statistik. Men sådan nogle tal har Danmarks Statistik aldrig haft. 

Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold

Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold

At se fodbold er lige så sundt for helbredet som at gå i halvanden time. Sådan lyder konklusionen på et nyt studie ifølge flere danske og udenlandske medier. Men det er noget vås, fastslår flere forskere. Og heller ikke forskeren bag studiet vil stå inde for den udlægning.  

Nej, øl er ikke en genvej til færre sygedage

Nej, øl er ikke en genvej til færre sygedage

Drikker du øl, har du færre sygedage end, hvis du holder dig på ædruelighedens smalle sti. Sådan konkluderer et finsk studie ifølge en lang række artikler i ind- og udland. Men det er totalt misforstået, siger forskeren bag studiet. 

Jyske biografer advarer: Deltag endelig ikke i denne konkurrence!

Jyske biografer advarer: Deltag endelig ikke i denne konkurrence!

Rækken af biografer landet over, der ufrivilligt lægger navn til falske konkurrencer på Facebook, er blevet endnu længere. Denne gang er det Biografcenter Fotorama Viborg, Kinorama i Aabenraa og Bio Silkeborg, der er ofre for konkurrencer, som de slet ikke står bag.