USA-valg: Russiske Facebook-profiler købte politiske reklamer

Russiske Facebook-profiler brugte 100.000 dollars på politiske reklamer under den amerikanske valgkamp. Det viser en undersøgelse, som Facebook har foretaget.

Omkring 470 falske profiler med russiske forbindelser har brugt i omegnen af 100.000 dollars på reklamer på det sociale medie Facebook. Det blev opdaget som led i en større undersøgelse, hvor Facebook ville finde ud af, om det sociale medie er blevet misbrugt under det amerikanske præsidentvalg i 2016.

Det skriver Alex Stamos, direktør for sikkerhed hos Facebook, i en pressemeddelelse.  

Ifølge Alex Stamos er der tale om 3.000 reklamer. En nærmere analyse af reklamerne viser, at de ofte slet ikke handlede om hverken præsidentvalget eller bestemte kandidater. I stedet handlede de om følsomme emner i amerikansk politik såsom race, homoseksuelles rettigheder, våbenkontrol og indvandring. Reklamerne er dateret mellem juni 2015 og maj 2017.

The New York Times skriver, at de 470 Facebook-profiler har forbindelse til den russiske virksomhed The Internet Research Agency. Og netop den virksomhed har ifølge en rapport fra FBI, CIA og NSA meget stærke forbindelser til Kremlin. De anslår derfor, at finansieringen af den russiske virksomhed sandsynligvis stammer fra en tæt allieret til Putin, som også har forbindelse til den russiske efterretningstjeneste.

Facebook’s undersøgelse viste desuden, at omkring en fjerdedel af reklamerne var målrettet bestemte geografiske områder. De falske profiler er nu blevet lukket af Facebook.

 

Forrige artikel Russiske robotter står bag to ud af tre tweets om NATO i Østeuropa Russiske robotter står bag to ud af tre tweets om NATO i Østeuropa Næste artikel Danmark får ny kommandocentral mod misinformation Danmark får ny kommandocentral mod misinformation
Stikker EU bugnende hævekort i hænderne på migranterne?

Stikker EU bugnende hævekort i hænderne på migranterne?

Hele 500 euro er der sat ind på de hævekort, som migranter får udleveret ved ankomsten til Europa, hævder facebookopslag. Og det er faktisk ikke helt forkert. Men når det kommer til EU-landene, er det kun flygtninge og asylansøgere i Grækenland, der kan få uddelt sådan et kort, som giver modtagerne mulighed for at klare sig selv.

S-klimaordfører på vildveje i reglerne om afgift på el-biler

S-klimaordfører på vildveje i reglerne om afgift på el-biler

Der er ikke registreringsafgift på elbiler, siger klimaordfører for Socialdemokratiet Jens Joel. Men det er forkert. Lige nu rammer afgiften kun de dyrere modeller, men fra 2021 vil det gælde alle elbiler. Og den afgiftsmodel har Socialdemokratiet i øvrigt selv været med til at gennemføre.

Gense klimakampen: Kandidaterne kæmpede om den grønneste EU-kasket

Gense klimakampen: Kandidaterne kæmpede om den grønneste EU-kasket

Jeppe Kofod (S), Margrethe Auken (SF), Rasmus Nordqvist (Alt.), Morten Helveg Petersen og Anna Libak (V) tørnede i dag sammen i et valgmøde om deres visioner for klimapolitik i EU. Især overraskede det SF og Alternativet, at Anna Libak vil lave landbrugsstøtte om til klimastøtte. Venstre afviser dog, at det er partiets linje. 

Hvad blev der af EU’s forbud mod lakridspiben?

Hvad blev der af EU’s forbud mod lakridspiben?

Der var aldrig noget forbud, men derimod et forslag om at forbyde tobakslignende produkter – og forslaget blev nedstemt. Omtalen fordoblede i stedet salget af lakridspiber, fortæller producenten.

Populært facebookopslag om tandlægehjælp til indvandrere roder rundt i fakta

Populært facebookopslag om tandlægehjælp til indvandrere roder rundt i fakta

Offentlige kasser har spenderet næsten en halv milliard kroner på tandlægehjælp til asylansøgere og indvandrere, mens danskere ikke har mulighed for at få økonomisk hjælp til tænderne. Det påstår skribenten af et læserbrev, som tusindvis af facebookbrugere har delt. Men den udlægning er helt forkert, siger forskere.   

Analyse: Sådan fordeler vælgerne sig på de sociale medier

Analyse: Sådan fordeler vælgerne sig på de sociale medier

De fleste er nok klar over, at de forskellige sociale platforme har forskellige brugere - og en del af befolkningen er slet ikke repræsenteret på sociale medier. Den demografi, som karakteriserer den enkelte platform, har stor indflydelse på den politiske debat samme sted - og dermed hvordan brugerne interagerer med de politiske partier under folketingsvalget.

S-profil overdriver uforklaret lønforskel mellem kvinder og mænd

S-profil overdriver uforklaret lønforskel mellem kvinder og mænd

Hele 15 procent af lønforskellen mellem danske mænd og kvinder kan ikke forklares med forskelle i uddannelse, erhvervserfaring, sektor, branche, arbejdsfunktion eller lignende. Sådan lyder det fra den socialdemokratiske folketingskandidat Pernille Rosenkrantz-Theil. Men det lader til hun har rodet rundt i begreberne, siger forskere.  

Fake news er ’old news’ i Estland

Fake news er ’old news’ i Estland

Hvis man skulle nævne ét land, som for alvor er bekymrede over desinformation, så er det Estland. For at tackle problemet fokuserer esterne især på strategisk kommunikation, og de fleste initiativer er rettet mod desinformation fra Rusland.

Hvem er (u)værdige til en plads i Folketinget?

Hvem er (u)værdige til en plads i Folketinget?

Med henholdsvis en (anket) racismedom hos Rasmus Paludan og en udstået fængselsstraf hos Klaus Riskær Pedersen er værdighed til at sidde i Folketinget blevet et emne ved dette års folketingsvalg. Men kan manglende værdighed være en forhindring for at blive valgt ind i Folketinget? 

Hvad blev der af de krumme agurker?

Hvad blev der af de krumme agurker?

Et forbud mod skæve agurker bliver ofte brugt som eksempel på EU’s absurde bureaukrati. Men det blev afskaffet for 10 år siden – og det har aldrig påvirket danske producenter. Og så har det faktisk slet ikke rødder i EU, men derimod i FN.