USA-valg: Russiske Facebook-profiler købte politiske reklamer

Russiske Facebook-profiler brugte 100.000 dollars på politiske reklamer under den amerikanske valgkamp. Det viser en undersøgelse, som Facebook har foretaget.

Omkring 470 falske profiler med russiske forbindelser har brugt i omegnen af 100.000 dollars på reklamer på det sociale medie Facebook. Det blev opdaget som led i en større undersøgelse, hvor Facebook ville finde ud af, om det sociale medie er blevet misbrugt under det amerikanske præsidentvalg i 2016.

Det skriver Alex Stamos, direktør for sikkerhed hos Facebook, i en pressemeddelelse.  

Ifølge Alex Stamos er der tale om 3.000 reklamer. En nærmere analyse af reklamerne viser, at de ofte slet ikke handlede om hverken præsidentvalget eller bestemte kandidater. I stedet handlede de om følsomme emner i amerikansk politik såsom race, homoseksuelles rettigheder, våbenkontrol og indvandring. Reklamerne er dateret mellem juni 2015 og maj 2017.

The New York Times skriver, at de 470 Facebook-profiler har forbindelse til den russiske virksomhed The Internet Research Agency. Og netop den virksomhed har ifølge en rapport fra FBI, CIA og NSA meget stærke forbindelser til Kremlin. De anslår derfor, at finansieringen af den russiske virksomhed sandsynligvis stammer fra en tæt allieret til Putin, som også har forbindelse til den russiske efterretningstjeneste.

Facebook’s undersøgelse viste desuden, at omkring en fjerdedel af reklamerne var målrettet bestemte geografiske områder. De falske profiler er nu blevet lukket af Facebook.

 

Forrige artikel Russiske robotter står bag to ud af tre tweets om NATO i Østeuropa Russiske robotter står bag to ud af tre tweets om NATO i Østeuropa Næste artikel En siamesisk tvillings ret til at onanere: For fræk til at være sand? En siamesisk tvillings ret til at onanere: For fræk til at være sand?
Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Adskillige virksomheder får deres navn misbrugt af svindlere, der gennem falske konkurrencer og tilbud forsøger at udnytte underholdningsbranchens genåbning efter coronanedlukningen. Legoland i Billund er seneste offer for fupmagernes forsøg på at snyde godtroende danskere.

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

En spøjs artikel om en ældre mand, der angiveligt har fået en fyreseddel fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart blot to timer, efter han var ansat, spreder sig på sociale medier. Han fyrede angiveligt en grov joke af om en kunde, men historien er med al sandsynlighed ren fiktion. 

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

I en facebookkonkurrence, som filmgiganten Disney tilsyneladende står bag, udloves 200 gratis konti til den kommende streamingtjeneste Disney+. Men opslaget er det rene fup, der intet har med Disney at gøre, og svindlerne bag er blot ude efter godtroende danskeres penge.

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Rejsebegrænsningerne mellem Danmark og Sverige debatteres heftigt for tiden, og adskillige både danske og svenske politikere påstår, at smittetrykket for covid-19 er lavere i Skåne end i Region Hovedstaden. Men det er der ikke noget, der tyder på, vurderer flere forskere. 

Biograf-fupkonkurrencer hærger igen på nettet

Biograf-fupkonkurrencer hærger igen på nettet

De danske biografer har nu fået lov til at slå dørene op. Og det fejrer de åbenbart på livet løs med konkurrencer om gratis billetter eller næste uhørte rabatter. Men selv om biografgængerne måske nok synes, der er noget at fejre, så er der en god grund til at se sig for.