Vil danske direktører have verdenskendt fysikers hoved på et fad?

Stephan Hawking har udviklet et program, der kan forudsige aktiekursernes udvikling, og derfor gøre folk rige. Programmet har fået flere danskere til at kvitte jobbet, og nu er flere danske direktører på barrikaderne, lyder budskabet i et aktuelt eksempel på en falsk nyhed rettet mod Danmark.

”Hawking: Danske direktører vil have mit hoved på et fad for at have lanceret dette. Vi har haft adskillige danskere, der har kvittet…”

Nogenlunde sådan lyder den ufuldstændige tekst - oversat til dansk - i en annonce forklædt som en nyhed, der i øjeblikket dukker op på forskellige danske og udenlandske hjemmesider, og som refererer til den verdenskendte fysiker ’Stephan Hawking’.

Annoncen med den falske nyhed

Men nyhedens budskab har intet på sig. Annoncen skal fange din opmærksomhed og få dig til at klikke videre i et større univers af falske nyheder, hvor formålet i sidste ende er at vride penge ud af dig. Et usædvanligt avanceret svindelnummer, vurderer Forbrugerrådet.

Hvis du klikker på annoncen, sendes du videre til en artikel på CNNs hjemmeside. Sådan ser det i hvert fald ud. Kigger man på www-adressen er det dog tydeligt, at CNN intet har med sagen at gøre. Tv-stationens adresse er www.cnn.com, men vi er havnet på trendingsmbnews.com. Og klikker man sig videre derfra, havner man på www-adressen hawkcodes.com, der er registreret som hjemmehørende i Panama. Annoncørerne har tyvstjålet tv-stationens logo for at give den artikel, du præsenteres for, en høj grad af troværdighed.

Og hvad handler artiklen så om? I hvert fald ikke om danske direktører. Det står der intet om nogen steder. Derimod oplyser artiklen, at Stephan Hawking – der rettelig hedder Stephen og ikke Stephan til fornavn – i flere måneder og i samarbejde med flere universiteter har udviklet programmeringssproget ”HawkCode”.

Angiveligt kan det bruges til at forudsige kursudviklingen i handlen med såkaldte binære optioner. Og ved at bruge værktøjet kan du nu hente en god fortjeneste hjem. Det kræver ‘blot’, at du betaler et tilmeldingsgebyr på 250 euro.

Og det er her de sure danske direktører kommer ind i billedet. Direktørerne er utilfredse med, at Stephan Hawkings nye opfindelse har fået deres medarbejdere til at sige op på stribe, lyder påstanden.

Falsk med falsk på

Det bliver endnu mere mistænkeligt, når man kigger i bunden af fup-artiklen, hvor der er kommentarer fra Facebookbrugere, der roser det nye programmeringssprogs muligheder. De oplyser også, at de nu har tjent mange penge på at melde sig ind. Du kan også skrive en kommentar. Sådan ser det i hvert fald ud. Men indtastningsfeltet er låst.

Vi præsenteres også for en video, hvor Stephan Hawking fortæller om det nye indbringende programmeringssprog. Videoen viser et foredrag, som han holder for en tætpakket sal. Men videoen er ”lånt” på YouTube, hvor der herefter er lagt en ny stemme på videoen, så det fremstår som om, at han netop taler om HawkCode. På YouTube har vi fundet den originale video, der stammer fra en konference, hvor Stephen Hawking svarer på spørgsmål om universet.

De danske direktører optræder altså slet ikke i artiklen, men hvilken rolle spiller de så? Jo, det er muligt at målrette annoncerne specifikt mod det land, hvor vedkommende der ser den, befinder sig. Og ud fra de oplysninger bliver annoncen målrettet netop dig med ordet ”Danish”. Vi har ikke haft lejlighed til at prøve det af, men hvis du sad på en tysk internetforbindelse, ville ”Danish” formodentlig blive skiftet ud med ”German”. Nu altså i håbet om, at en tysker vil hoppe på krogen og klikke sig videre.

På blandt andet de sociale medier og andre hjemmesider finder vi udenlandske netbrugere, der er gået i fælden. Der findes dog også eksempler på folk, som har gennemskuet svindelnummeret og advarer andre. De fortæller blandt andet, at når man har oplyst sit navn og emailadresse, så modtager man en email og bliver bedt om at betale 250 euro. Og så sker der ikke mere. Pengene er tabt og brugerne får slet ikke det produkt, som annoncen lover. En bruger fortæller, at han skrev til den emailadresse, der angivelig skulle være adressen til kundeservice. Men i stedet for et svar fra et levende menneske, kom der blot en fejlmelding retur.

Usædvanligt gennemført fupnummer

Det er ikke så mærkeligt, at nogle falder for svindelnummeret i håbet om at have fundet genvejen til hurtige penge. Annoncen med billedet af Stephen Hawking, en gennemført kopi af CNNs hjemmeside, en manipuleret video og redigerede billeder, falske Facebook-kommentarer og så videre udgør tilsammen et usædvanligt velkomponeret svindelnummer, der oven i købet henvender sig direkte til danskere.

“Vi har ikke set noget på det niveau før. Her er det en annonce, som er lavet i flere lag, som gør, at den er så gennemført,” siger Anette Høyrup, der er seniorjurist i Forbrugerrådet.

Danskerne har igennem flere år fået tudet ørerne fulde af advarsler mod de såkaldte phishing-mails. Det vil sige emails, hvor det ser ud som om, at for eksempel NemID, Skat eller Nordea er afsender, og som på et næsten uforståeligt dansk forsøger at lokke personlige oplysninger fra modtagerne. Og de mange advarsler mod sådanne svindelnumre har efterhånden gjort netbrugerne immune. Derfor må svindlerne gribe til nye midler.

“Det er virkelig problematisk det her, fordi svindlerne bliver mere og mere udspekulerede og professionelle, fordi de ved, hvad forbrugerne efterhånden har gennemskuet. For eksempel ser artiklen ud til at være skrevet af en, der har engelsk som førstesprog. Så her er det nærmest kun URL’en (www-adressen, red.) og så lige overskrifterne med, at man kan vinde noget hurtigt eller tjene nogle penge hurtigt, der kan få alarmklokkerne til at ringe,” siger Anette Høyrup.

Hun fremhæver, at selvom hjemmesidens adresse og budskaberne om hurtige penge er typiske advarselstegn, så dukker de først op, når internetbrugeren har klikket sig vej gennem en annonce og en overbevisende artikel. Og på det tidspunkt har svindelnummerets troværdighed måske nået at vinde over den sunde skepsis.

“Det her (HawkCode-svindelnummeret) er et godt eksempel på, hvordan det bliver mere og mere avanceret, og hvordan forbrugerne samtidig bliver mere opmærksomme. Og svindlerne ved godt, at forbrugerne bliver mere og mere kritiske. Derfor må svindlerne blive mere skarpe og gøre et stort arbejde ud af det,” siger Anette Høyrup. 

Forrige artikel Falsk kampagne vil gøre det svenske flag mere 'muslimsk' Falsk kampagne vil gøre det svenske flag mere 'muslimsk' Næste artikel Tv-station erklærer fejlagtigt eks-præsident for død i 90 minutter Tv-station erklærer fejlagtigt eks-præsident for død i 90 minutter