10 bud skal give virksomheder dataetisk fordel

Ifølge formand Christiane Vejlø vil ekspertgruppen for dataetik til september præsentere ti dataetiske anbefalinger, der skal hjælpe virksomheder med ansvarlig dataanvendelse. Undervejs i arbejdet vil man bl.a. inddrage borgere og virksomheder i åbne samtalesaloner.

Jens Reiermann

Til september nedkommer den i marts regeringsnedsatte ekspertgruppe for dataetik efter planen med et sæt anbefalinger, der ifølge kommissoriet skal styrke danske virksomheders ansvarlige brug af data. Ifølge Christiane Vejlø, der udover at være CEO i Elektronista Media er formand for ekspertgruppen, vil anbefalingerne adressere tidens vigtigste dataetiske spørgsmål og dilemmaer på en måde, som borgere og virksomheder kan bruge til noget.

”Vi skal ikke lade os fange i en fælde og afdække alt og skrive en masse anbefalinger. Det skal være en rapport, som folk gider at læse, og vores mål er at aflevere noget, der ligner ti anbefalinger. Etik er i sig selv meget komplekst, men det skal være så vedkommende, så folk får lyst til at diskutere vores rapport. Det håber jeg, at vi lykkes med.”

Skandalen om Cambridge Analyticas og Facebooks brug af millioner af brugeres personlige data har ifølge Christiane Vejlø været med til at øge interessen for dataetik, så det nu ikke længere kun er et emne for nørder.

”Dataetik handler om spørgsmål som komplet frihed og innovation uden begrænsninger og konsekvensovervejelser på den ene side, og på den anden side spørgsmål om restriktioner og påpasselighed i en sådan grad, at man ikke får udnyttet mulighederne i teknologien. Det er vanskeligt at navigere mellem de to positioner, og i hvert enkelt tilfælde ligger balancen et sted mellem de to,” siger hun.

For Christiane Vejlø ligger dataetikdiskussionen i forlængelse af tilsvarende ’store’ historiske diskussioner om, hvad ny teknologi kan medføre af forandringer, uanset om det er traktoren, der erstatter ploven, eller algoritmer, der erstatter mennesker.

”Der er tale om grundlæggende spørgsmål, som man har forholdt sig til i hele menneskehedens historie: Hvad betyder det, når industrialiseringen introducerer maskiner og samlebånd; hvad betyder det, når robotterne kommer, når den kunstige intelligens kommer; og hvad betyder det med big data? Alt det har konsekvenser for os som mennesker.”

MM Special: Essensen om dataetik

  • Der er behov for grundlæggende etiske retningslinjer for brugen data og digitale teknologier som kunstig intelligens.
  • Jo mere, vi frygter, at data misbruges, desto vanskeligere bliver det at udnytte de positive muligheder i teknologien.
  • EU-kommissionen vil opstille etiske principper for brugen af kunstige intelligens. Det britiske overhus har netop afleveret 5 dataetiske anbefalinger.
  • EU’s nye persondataforordnings princip om dataminimering er en stopklods for forskning og brug af big data
  • Formanden for Etisk Råd opfordrer til oprettelsen af et dataetisk råd.

Etik er svaret på digitaliseringens dilemmaer

Big data kan også blive for store

Professor: EU’s persondataforordning forældet fra fødslen

Vi skal kunne stole på kunstig intelligens

Samtykkeerklæringer er et misfoster skabt af jurister

10 bud skal give virksomheder dataetisk fordel

Til salon med Christiane Vejlø

Ekspertgruppen er nedsat af erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og skal først og fremmest fokusere på, hvordan virksomhederne kan finde den rigtige balance i forhold til brug af data. Gruppens anbefalinger skal i første omgang præsenteres på Disruptionrådets afsluttende møde, hvorefter de gives videre til regeringen. Undervejs i arbejdet vil ekspertgruppen bl.a. hente inspiration fra en række åbne møder – såkaldte samtalesaloner.

”Vi kalder det for saloner for at fortælle, at dataetik handler mere om mennesker end om teknik. I stedet for debatmøder trækker vi på en god demokratisk og humanistisk tradition for, at man samtaler under møder i en salon,” siger hun.

Den første samtalesalon blev afholdt i april, og den næste finder sted på torsdag i København.

”Fire værdier styrer den måde, vi arbejder på i gruppen. Det er transparens, involvering, diversitet og udfordring. Derfor involverer vi mange forskellige mennesker, så det ikke kun handler om teknologi og startups, men også om filosofi, pædagogik og antropologi. Det er alt sammen vigtigt, når vi taler om etik,” siger hun.

I arbejdet med at nå frem til de 10 anbefalinger benytter ekspertgruppen også salonerne til at teste deres egne holdninger.

”Når vi har fundet frem til noget i ekspertgruppen, prøver vi at finde ud af, hvem der skal udfordre det. Vi spørger: ’Hvem gavner det her mest, og hvem har det flest negative konsekvenser for?’. Vi undersøger muligheder og udfordringer, så vi hele tiden får stresstestet det, vi laver,” siger hun.

Kommissoriet for ekspertgruppens arbejde kræver bl.a., at anbefalingerne ”primært skal fokusere på, hvordan virksomheder kan håndtere de etiske udfordringer, der er forbundet med brugen af data og nye digitale forretningsmuligheder, der konstant er under udvikling”.

”Vi skal lave anbefalinger, som virksomhederne bliver glade for, og som de kan bruge til at blive mere attraktiv. Jeg tror på, at dataetik er et konkurrenceparameter. Ligesom en virksomhed kan have en god miljøpolitik, så kan den også have en god politik for dens brug af data. Så ved medarbejdere, kunder og partnere, at virksomheden kommer fra det rigtige sted,” siger Christiane Vejlø, der er overbevist om, at danske virksomheder med en god dataetik både kan opnå en konkurrencefordel på det hjemlige marked og internationalt.

”I Danmark har vi været rigtig gode til at positionere os på CSR (virksomheders sociale ansvar, red.), ansvarlighed og tillid. Værdimæssigt passer dataetik rigtig godt ind her, men også internationalt kan det give rigtig meget mening at vise, at det her er et område, som virksomhederne tager meget alvorligt.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu