Apple udfordrer medieindustriens valuta

Den nyeste version af Apples styresystem optrapper brugen af filtre, der kan blokere for reklamer og anden ”støj”.

Med Apples lancering af iOS 9 i september kan vi komme til at opleve en markant optrapning af ad-blockers. Apple har annonceret en ny metode til at filtrere data, som gør det muligt at udvikle systemer, der kan blokere for reklamer og annoncer, og som forbrugerne kan installere for at minimere mængden af forstyrrende elementer, vi møder, når vi konsumerer indhold. 

Vi har alle oplevet annoncer, der optager skærmen, pop-up-vinduer hvor vi skal se en reklamevideo, inden vi må læse artiklen, eller et tilbud om at abonnere på et nyhedsbrev, der alt sammen optager vores begrænsede båndbredde. Vi har længe mødt samme type reklamer på vores desktop-browsere, men med en større skærm og muligheden for at multitaske har generne ikke været så markante som på mobilen.

Faktum er dog, at mange forbrugere føler sig generet, og det har Apple tænkt sig at hjælpe os med at sætte en stopper for. Overraskende for mange blev det nye tiltag ikke afsløret på scenen, da Apple afholdt sin årlige udviklerkonference, Worldwide Developers Conference, i juni, hvor de blandt andet løftede sløret for iOS 9. Det var en aha-oplevelse, som kunne opdages i indstillingerne. Dette er et drastisk skridt at tage for Apple, da det ikke kun påvirker hjemmesider og annoncører, men også påvirker balancen mellem de mobile platforme.

Apple har altid prioriteret brugeroplevelsen højt i sit univers af produkter og services, og med en optrapning af reklameblokering på iOS-platformen kan Apple øge distancen til konkurrenterne ved at gøre det lettere for brugerne at eliminere støjen på deres foretrukne digitale enhed. 

Farvel til støjen

Medieindustriens valuta er opmærksomhed, som man kæmper om med mere eller mindre belastende initiativer. Med en stigning i antallet af ad-blockers kommer mediehusene til at møde en helt ny udfordring. Reklamer er den foretrukne forretningsmodel for online-indhold – i mangel af bedre. Udfordringen er, at uden reklamer tjener producenterne af indhold færre penge, hvilket i værste fald kan reducere kvaliteten, eller i bedste fald øge risikovilligheden til at skabe radikal innovation. 

[quote align="left" author=""]En interessant tendens er, at tv tager et markant dyk for forbrugere mellem 12-49 år, og blandt millennials ligger mobile enheder på en førsteplads, hvilket giver et tydeligt signal om at mobilen bliver det primære medie i fremtiden. [/quote]

De sidste 10 år har budt på en markant forandring af medievaner, i takt med at sociale netværk og smartphones har vundet udbredelse. Tv og trykte medier er blevet presset af Facebook, YouTube, Instagram og striben af kommunikationsplatforme, der informerer os, samtidig med at vi kan kommunikere med vores netværk. De nye medievaner er især blevet drevet af teenagere og millennials, som er vokset op med en supercomputer i lommen. Mobile enheder er generelt vores næstmest foretrukne enhed med tv på førstepladsen. En interessant tendens er, at tv tager et markant dyk for forbrugere mellem 12-49 år, og blandt millennials ligger mobile enheder på en førsteplads, hvilket giver et tydeligt signal om at mobilen bliver det primære medie i fremtiden. 

Ser man på, hvordan vi fordeler vores tid på smartphones, så udgør browseren 14 pct., mens andre apps tegner sig for 86 pct. Dermed er diskussionen om, hvilken kanal der når flest brugere, afgjort. Vi bruger en tredjedel af vores tid på spil og yderligere en tredjedel på sociale netværk og beskedtjenester med Facebook Messenger, Facebook, WhatsApp og Instagram i spidsen – alle ejet af Facebook. Det mobile skift har samtidig svækket Google, hvis primære mobile apps er Google Maps og YouTube.

Konklusionen er klar: Den mobile generation vil nu og i fremtiden have apps og sociale platforme, der giver dem mulighed for at eksponere sig selv. Vi vænner os hurtigt til at overse reklamer og anden støj, men vi vænner os aldrig af med at være sociale væsener.

Læs flere af Natasha Friis Saxbergs indlæg her

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Bliver uddannelse det næste deleøkonomiske tilbud? Næste artikel Barndommen: Det oversete element i ledelse