Hvad har BIG, Branson og Schwarzenegger tilfælles?

I sidste uge lancerede den grønne tænketank Sustainia sin nye rapport ‘Sustania100 2015’ med beskrivelser af de 100 innovative og bæredygtige løsninger, produkter, forretningsmodeller og projekter, som fortsat er med i konkurrencen om The Sustainia Award 2015. Rapporten dokumenterer, at øget fokus på bæredygtighed inden for alle aspekter giver vækst og overskud på både den sorte og grønne bundlinje.

Claus Kragh

BIG, Richard Branson og Arnold Schwarzenegger har det tilfælles, at de tidligt har forstået forretningsmulighederne i de globale klimaforandringer og den fundamentale industriteknologiske omstilling, som klodens varmere klima nødvendiggør.

Danske BIG med arkitekt Bjarke Ingels som frontfigur er drivkraften i det milliarddyre klimatilpasningsprojekt BIG U på det sydlige Manhattan, som blev vedtaget efter superstormen Sandys hærgen i 2012. Richard Branson er gennem sin vidtfavnende Virgin-koncern stærkt optaget af innovation, entreprenørskab og bæredygtighed, ikke mindst i jagten på at gøre flytransport mindre klimabelastende. Og Arnold Schwarzenegger, der som bekendt har en fortid som guvernør i det klimatruede Californien, har viet en del af sin tid til at engagere erhvervsliv og borgere i den grønne omstilling.

Endelig har Bjarke Ingels, Richard Branson og Arnold Schwarzenegger også det tilfælles, at de har ydet eller stadig yder deres bidrag til arbejdet i Mandag Morgens søstertænketank Sustainia, der arbejder på at udbrede kendskabet til bæredygtige løsninger, som både skaber vækst, velfærd og grøn omstilling.

Torsdag i sidste uge lancerede Sustainia i Paris de 100 innovative og bæredygtige løsninger, produkter, forretningsmodeller og projekter, som fortsat er med i konkurrencen om The Sustainia Award 2015.

De 100 løsninger er udvalgt blandt mere end 1.500 nominerede projekter, implementeret i 151 lande fordelt på 6 kontinenter. Paris er valgt som location for lanceringen, fordi den franske hovedstad i december i år er hjemsted for det globale klimatopmøde COP21.

”Vi ser, at nye, kreative ideer skaber nye produkter og servicer, der kan konkurrere på lige vilkår med ikke-bæredygtige alternativer. Det giver muligheder for en grøn omstilling i et tempo og en skala, som vi ikke har set før,” siger Laura Storm, direktør for Sustainia.

Lanceringen i Paris finder sted på et tidspunkt, hvor optimismen i forhold til den bæredygtige businessdagsorden for alvor har fået nyt momentum. Det har således givet genlyd verden over, at verdens syv førende industrinationer – USA, Tyskland, Japan, Canada, Frankrig, Italien og Storbritannien – i mandags blev enige om, at den fossile industriæra kort og godt skal ophøre med udgangen af dette århundrede.

Det fik det toneangivende britiske ugemagasin The Economist til nøgternt at konstatere, at ”livet er blevet meget sværere for fossile industrier”. Laura Storm er helt enig.

”Når G7-landene melder et langsigtet mål ud om at fjerne kulstof fra samfundsøkonomien, så er det et klart signal til virksomheder og finansielle markeder om, at fremtidens bedste investeringer vil være i kulfattige teknologier og forretningsmodeller. Og det er præcis den slags, vi præsenterer i Sustania100,” siger hun.

Arnold Schwarzenegger, der er æresformand for Sustainias dommerkomité, roser de 100 udvalgte løsninger som et kollektiv.

”De viser os, hvordan praktiske og økonomisk tilgængelige løsninger findes for alle. Enhver kan i dag være fortaler for en sundere livsstil og mere menneskelige fællesskaber, alt imens ingen af os behøver at vente på, at vores regeringer løser de store udfordringer.”

Bæredygtighed gavner bundlinjen

De 100 løsninger i Sustainia100 er udvalgt i samarbejde med en uafhængig gruppe af bæredygtighedseksperter fra 18 internationale organisationer, herunder Yale University, World Resources Institute og Acumen Fund.

Det 170 sider lange katalog præsenterer de 100 meget forskellige projekter, der blandt andet tæller tyskudviklede supertynde økologiske solceller til bygningsfacader (se side 23) og højeffektiv lodret dyrkning af grøntsager i asiatiske millionbyer. I Cambodia koger fattige bønder en simpel fisk af jern i risvand og afhjælper dermed den meget udbredte jernmangel. I Kenya udvinder man biogas og gødning produceret på menneskelig afføring. Og atter andre steder er det intelligent brug af overskudsvarme eller anden energi, der skaber vækst og velstand.

På baggrund af de 100 projekter i rapporten har Sustainias analytikere identificeret fem nye trends i den igangværende grønne omstilling på globalt plan. Disse trends – se bokse nederst – er:

  • Bæredygtig business ved bunden af pyramiden
  • Cirkulær økonomi med økonomisk gulerod
  • Netværk – lokale, nationale og globale – skaber forandringer
  • Klimatrussel skaber innovation og ny vækst
  • Fokus på lokale ressourcer skaber lokal vækst

”I dette års rapport kan vi se, at når virksomheder begynder at arbejde efter cirkulære økonomiske principper, så resulterer det i produkter og servicer, som i høj grad er konkurrencedygtige i forhold til ikke-bæredygtige alternativer,” siger Laura Storm.

Hun understreger, at sådanne forandringer har meget stor betydning, når de finder sted i de såkaldte ”bunden af pyramiden-markeder”, der dækker over de fire milliarder fattige, der lever for under 50 kr. om dagen i det fattigste lag af den globale befolkningspyramide.

”Standarderne på disse markeder har alt for længe været dårlige og kendetegnet ved ikke-bæredygtigt fremstillede industriprodukter og miljøbelastende løsninger. Eksempelvis bruger millioner af fattige mennesker i dag billig solenergi til madlavning og belysning i stedet for dyrt importeret og stærkt sundheds- og miljøskadelig petroleum. Producenten, forbrugeren og miljøet vinder alle på dette skifte,” siger Laura Storm.

Blandt de 100 løsninger og forretningsmodeller, som kan læses på www.sustainia.me, er der seks danske løsninger, der alle er med i kampen om årets Sustainia Award.

De danske forretningsmodeller spænder vidt. Sjællandske Environment Solutions markedsfører en simpel men banebrydende løsning, som beskytter en ejendom mod oversvømmelse ved at lede vandet ind i mobile barrierer, der fungerer som diger. Løsningen bruges blandt andet i den sydfranske by Mont de Marsan, der ofte er plaget af oversvømmelser.

Vigga er et forretningskoncept for småbørnsfamilier, der tegner abonnement på brug af lækkert designergenbrugstøj i stedet for selv at købe det hele. It-virksomheden Tradeshift hjælper producenter over hele kloden til at optimere deres værdikæder ved gennem brug af big data at gøre det meget lettere at identificere leverandører af bæredygtige råvarer og materialer.

ISO Paint Nordic har udviklet og markedsfører nu en særlig hvid maling til tagarealer, som gør det muligt at sænke både energiforbruget og luftforureningen i verdens varme storbyer. Endelig præsenteres også løsninger for henholdsvis fjernvarme i Gråsten og fjernkøling i København i Sustainia100, fordi stadig flere kommunale og regionale beslutningstagere verden over har fået øjnene op for de store energieffektiviseringer, man kan opnå ved at kombinere produktion af el med produktion af henholdsvis varm og kold luft.

Virgin kommunikerer Sustainia-løsninger

Sustainia har gennem de seneste fire år identificeret flere end 3.200 løsninger og forretningsmodeller, der tager udgangspunkt i bæredygtighed. Og en af dem, der udbreder kendskabet til disse innovative løsninger, er Richard Branson, der publicerer dem via Virgin-gruppens centrale digitale platform.

I forbindelse med lanceringen af Sustainia100 i sidste uge konstaterede Virgin-folkene: ”Vi er tættere end nogensinde tidligere på the tipping point, når det drejer sig om bæredygtig handling.”

Underforstået at momentet bag verdens og virksomheders forståelse af bæredygtighed nu er ved at være så stort, at det store flertal af sig selv vil følge den businessavantgarde, hvis kamp for bæredygtig business hidtil har været mest op ad bakke.

Bjarke Ingels var i sin tid med i det Mandag Morgen-projekt, Green Growth Leaders, der efter det skuffende klimatopmøde i København i 2009 satte sig selv den opgave at dokumentere, demonstrere og kommunikere fordelene ved grøn vækst.

I samarbejde med 10 af verdens førende universiteter blandt andre Berkeley, Yale, Oxford, Cambridge, Peking og Københavns Universitet udviklede og udgav man ”Green Guide for Universities”. Sustania er i dag en global kommunikationsplatform og et netværk drevet i samarbejde med en lang række netværk og partnere som FN’s Global Compact, Verdensbankens Connect4Climate og ikke mindst Regions20, som er grundlagt af Arnold Scwarzenegger og samler de regioner og delstater i verden, der ønsker at være med helt fremme i den grønne omstilling. Andre partnere er WWF Verdensnaturfonden, den norske DNV GL-koncern, danske Realdania, norske Storebrand og endelig sammenslutningen International Federation for Housing and Planning.

Fem nye trends præger den grønne omstilling" caption=" 

 " align="center" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/cea02-ckr_fig02_lokal-mad-er-populaert.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/9375f-ckr_fig02_lokal-mad-er-populaert.png | Forstør   Luk

Lokal mad er populært I USA er der mere end fire gange så mange lokale fødevaremarkeder i dag end for 20 år siden.

Kilde: Sustainia.me. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu