Boom i grøn teknologi bliver til boom i grønt skrot

GRØN OMSTILLING Selv grønne teknologier bliver til skrot en dag. Derfor er vi nødt til at overveje, hvordan materialerne kan blive en del af en cirkulær økonomi, så de klimavenlige energiløsninger også i sidste ende bliver bæredygtige. 

Peter Hesseldahl

MM Special: Bunker af grønt skrot venter forude

Hvad skal der ske med affaldet fra hundredvis af vindmøller så store som højhuse, kvadratkilometer af solceller og hundredtusinder af elbiler? I denne uges Special går Mandag Morgen i dybden med bagsiden af den grønne omstilling. 

Grønne møller bliver til sort skrot

Bæredygtige solceller er en tvivlsom forretning

Elbilen er grøn – hvis batteriet kan genanvendes

Vedvarende energi er ikke cirkulær

Hvis regeringen når i mål med de grønne ambitioner, skal der inden 2030 opføres mindst 400 havvindmøller, med vinger på over 100 meters længde. Hvad der skal ske med de mange vinger, når de skal skrottes efter at have snurret i 25-30 år, er der endnu ikke en præcis plan for.
 
I 2030 skal der også gerne køre én million elbiler rundt på de danske veje. Hver bil vil have et batteri i bunden, der vejer mellem 350 og 500 kilo. Ti år senere vil de batterier være blevet til mellem 350.000 og en halv million ton skrot.
 
Og så er der solcellerne, der hastigt falder i pris og forbedrer ydelsen. De kommende år vil der komme mange kvadratkilometer solceller herhjemme, og det vil – med 20-30 års forsinkelse – føre til et tilsvarende boom i mængden af skrottede solpaneler.
 
Sådan er det: Selv grønne teknologier bliver til skrot en dag, og den kommende store omstilling til grøn energi vil skabe enorme mængder affald, som en dag skal genanvendes.
 
Det store spørgsmål er, om det vil ske på en måde, der sikrer, at de klimavenlige energiløsninger også i sidste ende bliver bæredygtige, miljøvenlige og en del af en cirkulær økonomi.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu