Den danske model taber flyvehøjde

Udenlandske virksomheder er gået til angreb på den danske model og forsøger at underbyde de danske overenskomster. Pressede fagforeninger står i et evigt dilemma mellem færre arbejdspladser og dårlige arbejdsvilkår. Men den kamp, der foregår i flykabiner, gartnerier og på byggepladser, kan give dem ny luft under vingerne.

Efter to ugelange og milliondyre konflikter med Norwegian og SAS ruster fagbevægelsen sig til at gå på barrikaderne igen, når Ryanair i næste uge letter fra Københavns Lufthavn for første gang.

Lavprisselskabet bliver beskyldt for kreative selskabskonstruktioner og tvivlsomme kontrakter, der hverken giver medarbejderne ret til ferie, pension eller løn under sygdom. Ryanair nægter at indgå danske overenskomster, og fagbevægelsen nægter at lade dem slippe. Den truer med at blokere selskabet, som til gengæld truer med helt at droppe sin base i København.

Det er ikke alene en faglig strid mellem den danske fagbevægelse og et udenlandsk selskab i hård international konkurrence. Det er også en kamp om den danske model, siger danske fagforeningschefer og arbejdsmarkedsforskere.

Login