Danske skolebørn kan blive globale it-pionerer

Danske skoleelever skal indstille sig på i højere grad at skifte blyanten ud med computere, tablets og smartphones. Den nye folkeskolereform og forskellige andre  initiativer betyder, at it og digitale løsninger skal tænkes ind i alle fag. DI vil starte en folkebevægelse for at gøre it til en slags fjerde færdighed ved siden af læsning, skrivning og regning. Førende globale tænkere, konsulentfirmaer og investeringsbanker forudser, at e-learning vil eksplodere de kommende år. De nye digitale muligheder vil ændre vores opfattelse af undervisning på en måde, som er svær at overdrive.

Torben K. Andersen

Efter mange års debat ser det nu endelig ud til, at it og digitale læremidler vil få en langt mere central rolle i fremtidens folkeskole. Det kan gøre danske skolebørn til en slags pionerer for fremtidens it-læring.

99 pct. af alle danske børn har adgang til internettet derhjemme. Hovedparten af dem bruger hver dag computere, tablets og mobiltelefoner til at søge viden, opbygge sociale netværk, lege eller spille på nettet.

Rundt omkring på de enkelte skoler bliver der eksperimenteret på livet løs med de digitale læremidler. Allerede for to år siden uddelte Odder Kommune som den første i landet iPads til alle ca. 2.500 elever og lærere i sine syv folkeskoler.

Flere undersøgelser har dokumenteret, at både lærere, skoleledere, elever og forældre er positive over for brugen af de nye digitale muligheder. Digitalisering stod da også næstøverst på Danske Skoleelevers ønskeseddel til den nye folkeskolereform.

Sådan kommer den danske folkeskole i den digitale verdenselite

  • Større fokus på digital tænkning – her-under også programmering –  på tværs af alle fag frem for blot it-tekniske kompetencer, som hurtigt kan blive forældet.
  • Kommunale investeringer for at sikre den nødvendige it-infrastruktur på skolerne og et stabilt trådløst netværk med tilstrækkelig kapacitet og computeradgang for alle elever.
  • Øget efteruddannelse af lærere og nye rollemønstre i klasselokalerne, så it-superbrugere blandt eleverne kan bistå læreren med undervisningen.
  • Styrket it-didaktik på læreruddannelserne og øget brug af netværk blandt skoleledere og lærere for at få de gode eksempler på digitale løsninger til at brede sig.
  • Bindende og forpligtende målsætninger om brug af digitale læremidler og læringsplatforme i f.eks. Undervisningsministeriets Fælles Mål eller regeringens økonomiaftaler med kommunerne.
  • Øget forskning i og viden om it og digitale læremidler i undervisningen for at sikre størst mulig faglig, pædagogisk og ressourcemæssig effekt.

Det ønske ser nu ud til at blive indfriet: Den nye skolereform og en række forskellige initiativer fra børne- og undervisningsminister Christine Antorini kommer til at betyde, at it og digitale løsninger skal tænkes ind i alle fag. En pulje på 500 millioner kr. skal frem mod 2015 bruges til at styrke børn og unges it-kompetencer. De normale former for klasseundervisning og gruppearbejde skal kombineres med online-undervisning.

Afgangsprøver skal i langt større grad end i dag foregå digitalt. Flere lærere skal efteruddannes for at blive bedre til at undervise digitalt. It-didaktikken på læreruddannelserne skal styrkes. Både skoleledere og lærere skal også blive bedre til at netværke for at få de gode eksempler på it i undervisningen til at brede sig. Og kommuner skal investere i den nødvendige it-infrastruktur for bl.a. at sikre et stabilt trådløst netværk med tilstrækkelig kapacitet og computeradgang for de elever, der ikke selv kan medbringe en.

Kæmpemæssigt potentiale

Allerede i dag kan lærere og elever vælge mellem et hav af digitale undervisningsmidler. Bare få klik med musen på materialeplatformen.dk, der er et online-bibliotek over stort set samtlige undervisningsmaterialer i Danmark, afslører tusindvis af digitale læremidler, som lærere kan bruge i den daglige undervisning.

Men medlem af Det Digitale Råd, KMD’s administrerende direktør, Lars Monrad-Gylling, mener, at der er brug for langt mere forpligtende målsætninger for udbredelse af it i folkeskolen, hvis potentialet skal indfris.

”Teknologien er langt fremme, og der er mange gode intentioner. Der findes skoler i dag i Danmark med rigtig gode pilotprojekter. Men skal vi gå fra pilotprojekter til fuld skala, er der behov for nogle klare mål. Det kunne f.eks. være et bindende mål om, at senest i skoleåret 2015/16 skal undervisningen i udskolingen i fag som dansk, matematik, engelsk og naturfag være baseret på digitale læremidler og læringsplatforme. Det vil også være et klart signal til alle os aktører i sektoren om at investere i området, da der nu bliver et marked,” siger Lars Monrad-Gylling.

Eksplosion i e-læring

Førende globale tænkere, konsulentfirmaer og investeringsbanker forudser, at det globale marked for e-learning vil eksplodere de kommende år, og at de nye digitale muligheder vil komme til at ændre vores opfattelse af undervisning på en måde, som er svær at overdrive.

For fem år siden var Twitter i sin vorden. I dag sender folk en halv milliard tweets om dagen. For fem år siden var gratis online-kurser stadig på forsøgsstadiet på verdens førende universiteter. I dag bliver millioner af folk verden over undervist gratis af professorer fra prestigefyldte elite-universiteter som Harvard, Stanford og Princeton. Nogle kurser har over 100.000 studerende, som det ville tage en professor flere hundrede år at undervise, hvis det skulle foregå i auditoriet.

E-learning vil eksplodere" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/80df3-tka_fig02_plads_til_forbedri.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/faaa3-tka_fig02_plads_til_forbedri.png | Forstør   Luk

Hver femte af landets skoler er sakket digitalt bagud.

Kilde: Ibis Capital. [/graph]

Alene i Europa skønnes der i dag at være mindst 3.000 e-learning-selskaber. Det globale marked nåede sidste år en omsætning på 91 milliarder dollar – svarende til næsten 520 milliarder kr. Det er det hurtigst voksende område på det globale uddannelsesmarked, der sidste år løb op i 4.400 milliarder dollar. Ifølge den London-baserede investeringsbank Ibis Capital forventes e-learning at vokse med 23 pct. om året frem til 2017, mens udgifterne til uddannelse generelt ”kun” stiger med 7,4 pct. Se figur 1.

Det globale konsulentfirma McKinsey & Company når frem til en tilsvarende konklusion i sin analyse ”Transforming learning through mEducation”.

”Den mobile teknologi vil dramatisk ændre undervisningsformer og forbedre uddannelsesresultater,” konkluderer McKinsey og spår gyldne tider for de selskaber, som forstår at udnytte dette potentiale til at udvikle intelligente strategier.

En af verdens førende innovationseksperter og businesstænkere, professor Clayton Christensen fra Harvard Business School, forudser også et kæmpe boom i online-undervisning. Han spår, at 50 pct. af de amerikanske high school-kurser bliver taget online i 2019.

LøkkeFonden med Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, i spidsen har sammen med KMD etableret et samarbejde om at oversætte undervisningsvideoer fra Khan Academy til dansk for bl.a. at give elever, forældre og undervisningsmiljøer inspiration til, hvordan svage elever kan lære på en helt ny måde. Se tekstboks nedenfor.

Den britiske innovationstænketank Nesta konkluderer, at en økonomisk investering i at lære unge at kode, designe og programmere kan bane vej for en ny generation af digitale entreprenører og være en af de mest effektive metoder til at kickstarte en bæredygtig innovationsdrevet vækst.

Barrierer skal ryddes af vejen

Der er dog stadig mange barrierer, der skal ryddes af vejen, for at Danmark kan føre visionerne ud i livet.

En af de største er den enorme forskel på de enkelte skoler, når det gælder adgangen til og brugen af it og digitale læremidler. En analyse, som KMD foretog sidste år, viser, at kun hver syvende skole – svarende til knap 200 ud af landets i alt omkring 1.400 folkeskoler – kan prale af at ligge i den digitale førergruppe. To ud af tre skoler ligger i et stort midterfelt. Mens op mod hver femte skole – svarende til ca. 250 skoler på landsplan – halter bagefter. Se figur 2 nedenfor.

KMD konkluderer, at op mod halvdelen af landets skoler – 47 pct. – har brug for et teknologisk løft, hvis ambitionerne om øget brug af it og digitale læremidler skal indfries.

10 millioner brugere

Khan Academy, der er en nonprofit-organisation, stiller over 4.000 undervisningsvideoer gratis til rådighed. Det drejer sig om øvelser om en række emner som matematik, fysik, økonomi og historie, som anvendes af op imod 10 millioner brugere hver måned.

Gennem årene er over en halv milliard opgaver blevet løst via Khan Academys videokurser, der bl.a. bliver brugt af børn og unge i slumkvarterer i f.eks. Indien og Sydafrika, hvor det er svært at skaffe dygtige lærere.
Også danske skolebørn og deres forældre kan få gavn af de mange undervisningsvideoer, da tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen med sin fond – LøkkeFonden – har finansieret en oversættelse af op imod 1.000 videoer til dansk sammen med it-virksomheden KMD. Foreløbig er der oversat godt 100 videoer, og mange flere er på vej.

Der er også stor forskel på de enkelte læreres brug af it. Mens nogle lærere bruger it og digitale læremidler flere gange i løbet af en skoledag og mestrer brugen til fingerspidserne, er der andre, som kun sjældent eller aldrig bringer teknologien ind i deres klasselokaler.

Der mangler også tilstrækkelig viden om anvendelsen og resultaterne af it og digitale læremidler i undervisningen. Der er sat analysearbejde i gang på folkeskoleområdet for at finde ud af de faglige, pædagogiske og ressourcemæssige effekter.

”Men det er endnu svært at vurdere, hvilke løsninger man bør satse på,” hedder det i regeringens debatoplæg om den kommende fællesoffentlige strategi for digital velfærd.

DI går op på ølkassen

DI går nu i offensiven for at få børn og unge i skolen til at blive superbrugere af it. Arbejdsgiverorganisationen vil starte en slags folkebevægelse blandt lærere og skoleledere for at få it langt mere udbredt i skolen.

Målet er ifølge branchedirektør Tom Togsverd fra ITEK, DI’s branchefællesskab for it, tele, elektronik og kommunikation, at digital dannelse og it-tænkning skal gennemsyre alle fag i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.

”Vi skal have tænkt digitalisering ind som en slags 4. færdighed på samme måde som det at læse, skrive og regne. Vi skal have fokus på digital dannelse og ikke bare it-tekniske kompetencer, som hurtigt kan blive forældede. Det er en helt ny måde at se verden på,” siger Tom Togsverd.

[graph title="Plads til forbedring" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: KMD. 

Han er stærkt inspireret af den britiske professor Simon Peyton Jones, der er forskningsleder ved Microsoft Research Cambridge. Under overskriften Computing at School startede professoren for tre år siden en folkebevægelse i Storbritannien for at få digital dannelse bragt ind i folkeskolen.

Første trin bestod i at formulere en slags hvidbog om det digitale læringsindhold – digital literacy. Næste trin bestod i at involvere lærere, skoleledere og politikere. Det har betydet, at der i dag er skabt 61 såkaldte CAS-hubs
(Computing at School) over hele Storbritannien. Her mødes undervisere for at dele ideer og udvikle den digitale undervisning. Og nu har den britiske regering indarbejdet digital dannelse som national folkeskolepolitik.

”Jeg foreslår, at vi starter en tilsvarende folkebevægelse. Det kan godt være, at vi skal op på nogle ølkasser rundt omkring i landet, så vi sammen med lærere og skoleledere på de enkelte skoler kan få det til at brede sig som ringe i vandet. Men nu har vi brugt meget energi gennem årene på at tale med undervisningsministeren, borgmestre og skoleledere for at fremme it i folkeskolen – altså top-down. Det er måske meget vigtigere at køre det bottom-up. Hvis de kan gøre det i England, kan vi også gøre det i Danmark,” siger Tom Togsverd.

Den nye folkeskolereform og presset fra industrien betyder, at det ikke længere er et spørgsmål om, hvorvidt it og digitale læremidler vil komme til at spille en langt større rolle i fremtidens folkeskoler. Det er mere et spørgsmål om hastigheden og omfanget.

Kilder
Ibis Capital: ”Global e-Learning Report”, 2013.
The Sloan Consortium: ”Changing Course: Ten Years of Tracking Online Education in The United States”, 2012.
Økonomi- og Indenrigsministeriet: ”Digital velfærd – Nye muligheder for velfærdssamfundet”, 2013.
KMD: ”Folkeskolens digitale tilstand - Udfordringer og muligheder”, 2012.
Ministeriet for Børn og Undervisning: ”Gør en god skole bedre”, 2012.
Ministeriet for Børn og Undervisning: ”Fremtidens it-læring”, 2013.
Det Digitale Råd: ”Den digitale skole – En business case for fremtiden”, 2010.
Nesta: ”Plan I”, 2012.
McKinsey & Company: ”Transforming learning through mEducation”, 2012.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu