Debatten om folkeskolen rammer lavpunkt

For nylig kunne jeg i en tv-debat se Karen Ellemann afvise videre forhandlinger om folkeskolen på baggrund af uenighed om sølle to undervisningstimer om ugen. Hvad i alverden sker der? Det er da ikke spørgsmålet om 35 eller 37 timer, der er vigtigt.

Steen Hildebrandt

Forleden dag sad jeg og lyttede til et interview på tv med Venstres uddannelsespolitiske ordfører, Karen Ellemann. Jeg lyttede intenst, for jeg tænkte uden videre, at det var et seriøst indslag. Men pludselig gik det op for mig, at her – for åben skærm – oplevede jeg et absolut lavpunkt af seriøsitet i den skolepolitiske debat.

Karen Ellemann var ved at forklare, at Venstre ikke (længere) kunne være med til, at børn skal have 37 timer om ugen i skolen. Venstre kunne kun være med til 35 timer om ugen. Ikke 37!

Argumentet var, at 37 timer i skolen ville gå ud over børnene og de unges deltagelse i fritidsklubber og deres erhvervsarbejde uden for skolen. Har man hørt mage? Udtalelsen blev fremført, som om den nærmest skulle opfattes som en opsigtsvækkende proklamation, der var blevet til efter lange og grundige overvejelser – måske oven i købet analyser.

Vi er i det 21. århundrede, og vi er i et land, der har et højt uddannelsesniveau, i hvert fald ifølge vores egen opfattelse. Som samfund står vi i de kommende årtier over for gigantiske udfordringer på uddannelsesområdet. Vore potentialer er enorme, men det forudsætter, at vi begriber og griber dem.

Lige nu har vi en intens debat om folkeskolens fremtid. Folkeskolen er noget af det vigtigste i dette land, og derfor er debatten om skolen vigtig og resultaterne af den har vidtrækkende konsekvenser. Det er noget, som vi alle bør tage alvorligt og seriøst.

Følg Steen Hildebrandt

Modtag en automatisk e-mail, hver gang Steen Hildebrandt skriver nye indlæg på MM Blog.

Log på mm.dk med din mail og adgangskode, og klik på "Rediger profil" for at vælge, hvem du vil følge. Du kan også abonnere på udvalgte dagsordener og modtage en mail, hver gang Mandag Morgen publicerer nyt indhold på dine interesseområder.

Opret en gratis profil til mm.dk

Det er et område og en debat, hvor der er – og må være – mange og i nogle tilfælde også modsatrettede røster, bl.a. fordi vi ikke har sikker forskningsmæssig og erfaringsmæssig viden om, hvordan vi skal indrette fremtidens folkeskole. Og vi kan selvfølgelig ikke have sikker viden, da der er så mange værdimæssige og holdningsmæssige aspekter involveret. Samtidig handler det om fremtiden og om, hvad der er gode svar på fremtidens udfordringer og muligheder, og det kan vi naturligvis ikke nå frem til noget entydigt svar på. Det, vi har brug for, er en faglig, men også en holdnings- og værdipræget debat.

35 timer er et lavpunkt i debatten

Derfor skal lytte til hinanden. Vi skal samtale, undersøge, se, forhandle, eksperimentere og konkludere. Men vi skal også være anstændige i vore udmeldinger og argumenter. Dermed mener jeg, at det selvfølgelig ikke handler om 35, 36 eller 37 timer om ugen. Det kan enhver se.

Det handler ikke om, hvorvidt børnene skal møde kl. 8.00 eller kl. 8.15. Det handler ikke om, hvorvidt børnene skal bruge den ene eller den anden lærebog, om der skal være 18, 19 eller 20 grader varmt i undervisningslokalerne, eller om spisepauserne skal være 30 eller 40 minutter.

Selvfølgelig skal der træffes beslutninger om alt dette, men det skal ikke ske i Folketinget!

[quote align="right" author=""]Nu gør Karen Ellemann med flere spørgsmålet om 35 eller 37 timer om ugen til et kardinalpunkt, ja, til et afgørende tema for forhandlingernes eventuelle fortsættelse. Det sker uden nogen som helst substantiel argumentation.[/quote]

Karen Ellemanns tilkendegivelse om de 35 timer forekommer mig derfor som et uhørt lavtflyvende indlæg i debatten. For ikke nok med, at Karen Ellemann hævdede og på fattig vis argumenterede for standpunktet, hun gjorde tillige gældende, at dette forhold var så vigtigt, at der på den baggrund og med denne afgrundsdybe uenighed mellem parterne ikke længere forelå forhandlings- og forligsmuligheder.

Det er jo helt sort snak. Og det er sådanne udmeldinger, der kan gøre, at man pludselig begynder at tvivle på vore politikeres evner til at håndtere de problemer og potentialer, som samfundet står over for.

Hvor lavt kan debatniveauet synke?

Det handler ikke om en teknisk detaildiskussion ude på en skole, det handler ikke om et afgrænset juridisk eller administrativt anliggende, og det handler ikke om, hvorvidt vi skal gennemføre et skolebyggeri på den ene eller anden måde. Det handler derimod om, hvad man drøfter på det allerøverste ledelsesniveau i det danske samfund vedrørende folkeskolens fremtid. Det handler om debatten i Folketinget og med vore folkevalgte politikere som aktører.

Hvad vil vi med folkeskolen?

Folketinget er det øverste ledelsesniveau, når det handler om folkeskolen. Og folkeskolen er en institution af vital betydning for samfundets udvikling. Det handler selvsagt ikke om 35 kontra 37 timer om ugen. Det handler om indhold, metoder, processer, ledelse, samarbejde, fremtidsvurderinger m.m. Men frem for alt: Det handler om, hvad vi vil med folkeskolen. Det handler om formålet med folkeskolen.

Men nu gør Karen Ellemann med flere spørgsmålet om 35 eller 37 timer om ugen til et kardinalpunkt, ja, til et afgørende tema for forhandlingernes eventuelle fortsættelse. Det sker uden nogen som helst substantiel argumentation.

Det er mere end beskæmmende. Det er et lavpunkt til skræk og advarsel. Jeg har aldrig hørt noget lignende. Jo, det har jeg, men dette er slemt. Og det forklarer, hvorfor det går så langsomt med at gennemføre de egentlige folkeskolereformer, som mange er enige om nødvendigheden af, men som vi ingen vegne kommer med, fordi vi befinder os i en politisk sandkasse som den, vi her ser Karen Ellemann vedligeholde.

Politikerne påtager sig et meget stort fremtidsansvar, når de på denne måde lægger gift for seriøse, oplyste og fremtidsrettede drøftelser og forhandlinger. Det er politikernes skyld, at vi ikke kommer længere. Politikerne har på deres side travlt med at skyde på de faglige mennesker, bl.a. lærerne og pædagogerne. Det er dem, der svigter, siger man. Men de største og mest fatale svigt udgår fra politikerne, der spiller kortsigtede, og det vil ofte sige dag-til-dag-politiske, spil med hele folkeskolens situation og fremtid.

Læs flere indlæg af Steen Hildebrandt her.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu