Det ikoniske æble

Apples førerposition på techmarkedet hviler på grundpillerne unikt design, høj kvalitet, høj pris, kreativitet, trofaste fans og alt andet end salg af et produkt. Apple sælger livsstil og oplevelser pakket ind i æstetik og enkelthed, og det har gjort selskabet til verdens mest værdifulde, skriver chefredaktør Lisbeth Knudsen.

MM Special: Alle mod techgiganterne

Når bildesignere skal skabe en excellent kørende, dyr og flot ny model, så handler det ikke bare om at udvikle den rigtige motor, de gode instrumentbrætfunktioner, det helt rigtige vejgreb, køreegenskaber, rummelighed og design. Det handler om at skabe den rigtige motorlyd. Og ikke mindst den helt rigtige lyd, når bildøren lukkes. Den lyd skal være blid, behagelig og med et karakteristisk sug, som kendere kan identificere bilmærket på.

Det handler om æstetik og enkelthed. Mange kunder får deres første oplevelse af en bil i et showroom, hvor motor, hestekræfter og køreegenskaber ikke kan testes. Og her er en af de første afgørende ting, som kunden registrerer, hvordan lyden af bildøren er, når den smækker.

Når man køber et Apple-produkt, er kundeoplevelsen gennemtænkt ned til mindste detalje. Her er ingen afvigelser fra kravet om høj lækkerhedsfaktor, for det er ikke en hvilken som helst computer, smartphone eller tablet, man har købt. Der er en klar identifikation i designet, indpakningen og brandingen. Med det ikoniske æble som brandsignaturen over alle brands, så køber man sig med Apple ind på en livsstil, en historiefortælling og nogle værdier, som signalerer kreativitet, innovation, vilje til forandring, individualitet og personlighed. Man melder sig umærkeligt ind i en fanklub.

Alt fra den tætsluttende, hvide emballage, hvor produkt og tilbehør har hver sin præcise plads og indpakning, er en del af brandet. Apropos historien om suget fra bildøren, så er heller intet overladt til tilfældighederne, når æsken til et Apple-produkt åbnes eller lukkes. Produktdesignet i sig selv udstråler elegance, æstetik og enkelthed, og udpakningen sætter scenen for forventningens glæde ved købet af et originalt kvalitetsprodukt, der ikke bare er en brugsting eller et arbejdsredskab, men er med til at karakterisere køberens egen personlighed. Prøv ved lejlighed at se en Apple-video om ’unboxing’ af en iPhone, der bliver ’serveret’, som var det den dyrebareste parfume.

Når Apple nu er blevet det mest værdifulde selskab på aktiemarkedet nogensinde med en børsværdi på 6.374 mia. kr., er det ikke alene et godt udgangspunkt for respekt og beundring rent forretningsmæssigt, men også grunden til, at virksomheder over hele verden prøver at afkode, hvordan Apple har nået den milepæl. Hvad er den strategiske manual, og hvordan har Apple skabt sin enorme, globale fanklub?

Æblet og historiefortællingen

I dag tales der meget om designledelse og betydningen af design for innovationen i en virksomhed. Den mest kendte af Apples stiftere, Steve Jobs, var manden bag den kompromisløse dedikation, der gjorde Apple til et designikon og ikke bare en hvilken som helst teknologivirksomhed. Hans marketingstrategi har gjort alle led i Apples produktionskæde fra første idé til færdigt produkt til systematiske bidragsydere til en historiefortælling, der oser af livsstil, kvalitet og god smag.

8 tegn på, at du er Apple-afhængig

Apple har ikke bare kunder. Apple har fans, der er emotionelt forbundne til produkterne på en måde, som alle andre techselskaber må misunde. På den anden side lægger det et enormt forventningspres på Apple for hvert eneste nye produkt, virksomheden lancerer. Det vendes, drejes og vurderes langt hårdere end noget andet produkt og præsenteres på særlige events, der giver opmærksomhed og omtale, som var det en månelanding.

Hvad er det så, Apple gør for at udvikle sit succesfulde brand, som andre kan lære noget af? Og som det ser ud til, at Steve Jobs’ arvtager som CEO, Tim Cook, trods manges indledende skepsis vil lykkes med at fortsætte.

Men først lidt historiefortælling. Verdens mest værdifulde virksomhed fik sit navn, fordi vegetaren Jobs var på frugtkur (sædvanligvis rå gulerødder og æbler) og af og til hjalp en ven fra studietiden med drift af en æbleplantage i Oregon. De oplevelser var ifølge Steve Jobs’ egne ord i bestsellerbiografien ’Steve Jobs – En biografi om manden bag Apple’ af Walter Isaacson med til at bestemme navnet på verdens i dag mest værdifulde virksomhed. Her skulle æblet symbolisere det umiddelbare, sjove og uhøjtidelige. Som et kuriosum medførte netop navnet Apple en næsten 20 år lang konflikt mellem Apple Computer Co., som det hed dengang, og pladeselskabet Apple Corps, ejet af The Beatles. Konflikten blev dog senere forligt.

Hvad der derimod ikke er helt enighed om er, hvordan æblet i selskabets logo endte med at få skåret en bid ud. Om det er tænkt som et symbol på æblet fra Kundskabens Træ i syndefaldsmyten i Det Gamle Testamente står stadig lidt uklart.

Derudover er fortællingen om Apple en nu 42-årig og til tider tumultarisk iværksætter- og udviklingshistorie med alt, hvad det indebærer af op- og nedture – for Apple bare i ekstra stor skala. Grundlæggerne var to gange Steve, Wozniak og Jobs, samt Ronald Wayne.

Undervejs i historien bliver Steve Jobs i 1985 presset ud af virksomheden og starter et nyt selskab, som han kalder NeXT. Senere opkøber Apple selskabet, Steve Jobs vender tilbage til sit kreative udgangspunkt, sætter gang i en entusiastisk innovationsproces og redder selskabet ud af en krise. Da Jobs dør af kræft i 2011, tager Tim Cook over som CEO.

Tilbage står, at de to gange Steve og Apple med deres produktlinje fra den allerførste Macintosh til den kulørte iMac computer, iPod’en, iTunes, MacBook Pro, iPhone, iPad, iCloud, Apple Store, Apple TV, Apple Watch, Apple Home, Apple Music, iPhone X, AirPods, Apple Pay og meget, meget mere med et ’i’ forrest i navnet har forandret vores hverdag og andre tech-giganters tilgang til produktudvikling og design.

Opskriften på æblekagen

Apple-opskriften på succes har otte punkter, som virksomheder over hele verden taler om at forstå og kopiere:

Enkelheden. Apple er verdensmester i minimalisme. Det var nærmest Steve Jobs evangelium. Produktdesign, brugerinterface, brandidentitet, supportfunktioner, manualer og markedsføring er skåret ind til mest mulig enkelhed. Produkterne har enkle, rene linjer og selvforklarende navne. Det er en forretningsreligion for Apple, at deres produkter skal være nemme, sjove og intuitive at bruge. Hver eneste detalje skal være brugervenlig, helt ned til hvordan man pakker produktet ud og kommer i gang med sit Apple-produkt. Supporten skal være hurtig og effektiv. Annonceringen er som regel en fuldstændig ren hvid baggrund, hvorpå så produktet serveres helt enkelt som et klassisk maleri uden tekniske detaljer eller lovprisninger. Ingen personer eller andet forstyrrende. Blot produktet som et majestætisk kunstværk i sig selv.

Økosystemet: Apple fokuserer på kundeoplevelsen i alle detaljer. Når man køber et Apple-produkt, køber man ind i et økosystem med tilbud, som det er svært at komme ud af igen eller undvære. Det er et system, som sikrer, at man forbliver i fanklubben. Til at sørge for det lukkes man ind i Apple-familien med The App Store, Apple Music, iTunes, Apple TV, iMessage, Apple Pay, Apple Home osv. Det er præcis den tankegang, som andre tech-virksomheder nu forsøger at gøre Apple kunsten efter.

Fanklubben: Apple har skabt en unik loyalitet til brandet blandt deres brugere, særligt blandt de unge, de kreative og de innovative. Her er fanklubben, som ikke vil overhøres, og som ikke vil skuffes. Det er cool og smart at være Apple-bruger. Apple formår desuden at lægge afstand til andre tech-virksomheders problemer med håndtering af brugerdata, og Apple er topsensitive overfor brugernes forventninger til virksomhedens samfundsansvar og politiske korrekthed, f.eks. når det gælder diversitet og respekt for mindretal. Til gengæld har virksomheden ikke evnet at styre uden om sager med konkurrencemyndighederne, men det rammer i mindre grad brandet i forhold til fanklubben.

Prissætningen: Apple har en meget klar og stringent holdning til det at være et højkvalitets- og højprisprodukt. Ingen slinger i valsen på prissætning, og slet ingen billige slagtilbud. Marketingsstrategien handler om de fire p’er: Product, promotion, placement and price. Dvs. det unikke produkt, leveret med den unikke promotion, placeret i de rigtige kreative, innovative, fremtidsorienterede feel-good-miljøer og til en høj pris.

Produktet: Apple taler ikke til brugerne om at skabe produkter med angivelse af alle mulige tekniske detaljer, men om at skabe kompatible oplevelser, hvor enheder og platforme integreres sømløst og automatisk, hvis man skifter model eller anvender forskelligt Apple-udstyr. Selskabet har også været indstillet på at kannibalisere på egne produkter ved at opfinde nye. De lancerer aldrig mange produkter, men holder fokus på få.

Kundefokus: Når man nærstuderer Apples marketingstrategi og kommunikation, så taler den til brugernes følelser, drømme og behov. Det handler ikke om tekniske vidundere, men om hvordan disse ’vidundere’ skaber en sjovere, bedre og mere interessant hverdag for brugerne.

Mystik og overraskelse: Apple har formået at skabe en aura af mystik, overraskelse og forventningsopbygning omkring hver af deres lanceringer. Steve Jobs og nu Tim Cooks iscenesættelse af en Apple-event er legendarisk, emotionel og forsøgt kopieret af andre med mindre held.

Konsistensen: Apple-brandet, dets udtryk, dets kommunikation er genkendelig og vedholdende og med umiddelbart genkendelige værdier. Think Different-sloganet koger Apples værdigrundlag ind til en bouillonterning.

Ormen i æblet

Et så stærkt brandikon som Apple med den form for iscenesættelse og fanklub, som er firmaets kendetegn, lægger et enormt ydre pres på selskabets evne til at blive ved med at levere det unikke. Hvis Apple taber sin innovationskraft, og den globale fanklub ikke længere bare må have den nyeste model, så ses det omgående på salgskurverne. Da det kom frem, at Apple gjorde deres gamle versioner af mobiltelefoner langsommere for hver opdatering for at få folk til at købe en ny smartphone, udeblev reaktionen da heller ikke, og selskabet måtte ud med en sjælden undskyldning.

Når nye versioner af iPhonen ikke fornemmes at levere nyheder nok til brugerne, så er skuffelsen udbredt og hørlig i fanklubben. Når nye versioner af iPads eller iPhones pludselig skifter stik, så strømforsyning og øretelefoner ikke længere passer, eller nyt tilbehør som AirPods ikke kan bruges til den forrige model, så reagerer brugerne straks negativt. Og når produkter i Apples appstore ikke fungerer optimalt eller lover mere, end de holder, så falder det tilbage på Apple, der dyrker den høje kvalitet og den intuitive funktionalitet.

Apple har gennem tiden været ude i forskellige retssager med andre techselskaber og har også været genstand for undersøgelser fra konkurrencemyndighederne. Lige nu gælder opmærksomheden betalingsløsningen Apple Pay. Her har Apple bl.a. blokeret konkurrenternes adgang til den særlige teknologi på iPhones, der kan anvendes til at gennemføre kontaktløse betalinger – den såkaldte NFC-chip.

Virksomhedens indre pres fornemmes nok lige nu mindre end det ydre kunde- og myndighedspres, men det er afgørende for, at Apple kan holde positionen som verdens mest værdifulde selskab. Og ikke mindst, at man kan blive ved med at rekruttere og udvikle det talent og den innovationskraft, som har skabt et selskab, der for 42 år siden startede en teknologisk revolution.

Sagt af Steve Jobs

"Det er meget svært at designe produkter baseret på fokusgrupper. Mange gange ved folk ikke, hvad de vil have, før du viser dem det."

"At være den rigeste mand på kirkegården betyder ikke noget for mig. At gå i seng om aftenen og kunne sige, at vi har lavet noget vidunderligt … det er vigtigt for mig."

”Vi fik knapperne på skærmen til at se så godt ud, at du vil have lyst til at slikke dem.” 

”Når du først begynder at forsøge at løse et problem, bliver de første løsninger, du finder på, meget komplekse, og de fleste mennesker stopper der. Men hvis du fortsætter og arbejder med problemet og skræller flere lag af løget væk, kan du ofte komme til nogle meget elegante og enkle løsninger. De fleste mennesker bruger ikke tid eller energi på at nå dertil.”

"Jeg ville sælge al min teknologi til fordel for en eftermiddag med Sokrates.”

"At blive fyret fra Apple var det bedste, der nogensinde er sket mig. Tyngden ved at være succesfuld blev erstattet glæden ved at være nybegynder igen. Det var befriende for mig at komme ind i et af de mest kreative perioder i mit liv." 

”Dit arbejde skal udfylde en stor del af dit liv, og den eneste måde at være virkelig tilfreds på er at gøre, hvad du mener er et fantastisk arbejde. Og den eneste måde at gøre godt arbejde på er, at du elsker, hvad du gør." 

"Min model for at lave forretning er som The Beatles. De afbalancerede hinanden, og summen var større end hver enkelt af dem. Sådan ser jeg forretninger: Store ting i erhvervslivet bliver aldrig gjort af én person, de er lavet af et hold af mennesker."

"Jeg er faktisk lige så stolt af de ting, vi ikke har gjort, som af de ting, jeg har gjort. Innovation er også at sige nej til 1.000 ting."



Lisbeth Knudsen@KnudsenLisbeth

Tværgående chefredaktør for Mandag Morgen og Altinget. Har tilbragt godt 40 år i mediebranchen inden for både print, radio, tv og digitale platforme. Det mest af tiden som leder på forskellige niveauer.

LÆS MERE
Forrige artikel Perspektivet der blev væk Perspektivet der blev væk Næste artikel Sverige — et 'folkhem' i splid med sig selv Sverige — et 'folkhem' i splid med sig selv

Løkkes sundhedsreform har store huller

Løkkes sundhedsreform har store huller

ANALYSE: Hvis nogen havde sat næsen op efter en enkel og gennemskuelig fordeling af opgaverne i sundhedsvæsenet, risikerer de at blive slemt skuffet. Regeringens udspil til en sundhedsreform har mange gode hensigter, men også mange uklare elementer.

Vi skylder vores ældre en værdig afsked

Vi skylder vores ældre en værdig afsked

KOMMENTAR: Regeringens forslag til sundhedsreform skal sætte patienten i centrum, men det ligner desværre en bureaukratisk øvelse, hvor ansvaret nemt kan falde ned mellem alt for mange stole. 

Få styr på din virksomhedskultur – den er grundlaget for alt andet

Få styr på din virksomhedskultur – den er grundlaget for alt andet

KOMMENTAR: Det kan være en udfordring at holde fokus og retning, når man samtidig gerne vil pleje en åben og eksperimenterende tilgang til sin i virksomhed. Det afgørende er at fremelske og pleje en virksomhedskultur, der understøtter begge dele. Her er, hvordan vi gør det i Milestone Systems.

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Vi har vænnet os til, at computere og alt, hvad der har med digital teknologi at gøre, bliver bedre, hurtigere og billigere år for år. Men hvis udviklingen skal fortsætte, er der snart behov for at skifte til helt nye teknologier. Den mest lovende er kvantecomputere.

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danmark er sammen med Bulgarien og Luxembourg snart de eneste EU-lande i Europa uden statsstøtte til film- og animationsbranchen. Det koster på ordrebogen. Venstres erhvervsordfører erkender, at man kan blive nødt til at følge trop og uddele millioner i statsstøtte til internationale filmgiganter.

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

Den kreative sektor i Danmark boomer og klarer sig målt på eksportvækst bedre end andre sektorer. Alligevel tøver politikerne med at anerkende vækstpotentialet, lyder kritikken. Det sker imidlertid i lande som Holland, Storbritannien og Finland.

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Sybo Games er en dansk spilvirksomhed med vækstpotentiale. Men bl.a. jagten på talenter er en udfordring, siger CEO Mathias Gredal Nørvig, der er formand for den nye forening Vision Denmark.

Set, læst og hørt: David Dreyer Lassen

Set, læst og hørt: David Dreyer Lassen

Mandag Morgen har bedt David Dreyer Lassen, bestyrelsesformand i DFF, om tre kulturanbefalinger. Han fremhæver blandt andet en historisk roman om videnskab, og så fortæller han om udfordringerne ved at dele Spotify-konto med sin 12-årige søn.

Sundhedsreform kan øge forskelle på tværs af landet

Sundhedsreform kan øge forskelle på tværs af landet

Den nye sundhedsreform kan – stik mod hensigten – betyde en endnu mere uens behandling for patienter i forskellige egne af landet. De regionale sundhedsforskelle er for intet at regne sammenlignet med de forskelle, der er på tværs af kommunerne.

Globalt slagsmål om deletransport

Globalt slagsmål om deletransport

Udlejning af cykler og elektriske løbehjul er på ganske få år blevet en global milliardforretning, og markedet domineres af techgiganter fra Kina og USA. Men også en lille dansk spiller gør sig bemærket med sine orange cykler i flere af Europas hovedstæder.

Derfor har Danmark brug for et Europa-valg

Derfor har Danmark brug for et Europa-valg

ANALYSE: Statsminister Lars Løkke Rasmussen bør tage Dansk Folkeparti på ordet og udskrive valg til Folketinget 26. maj, samme dag som valget til Europa-Parlamentet. Det vil være godt for Danmark – og for ham selv.

Så er det heller ikke sværere med de verdensmål

Så er det heller ikke sværere med de verdensmål

KOMMENTAR: Vi skal være troværdige og realistiske omkring FN’s verdensmål, men vi skal også i gang. Og det behøver faktisk ikke være så svært. Her er et jordnært eksempel på, hvordan en mindre virksomhed er kommet i gang med FN’s verdensmål.

Den multikompetente bestyrelse

Den multikompetente bestyrelse

KOMMENTAR: Bestyrelsernes ansvar skal redefineres, opgaverne præciseres og sammensætningen nytænkes, hvis de skal efterleve morgendagens krav. Kvinderne er et vigtigt element i den transformation.

33.000 danske virksomhedsbestyrelser består kun af mænd

33.000 danske virksomhedsbestyrelser består kun af mænd

Danmark har over 60.000 virksomhedsbestyrelser. Over halvdelen af dem består kun af mænd. Det viser den hidtil største kortlægning af landets bestyrelser. Andelen af kvinder ser endda ud til at falde. Fokus skal flyttes fra bestyrelsen til fødekæden og talentmassen, opfordrer eksperter.

Danmark har tusindvis af tante- og onkelbestyrelser

Danmark har tusindvis af tante- og onkelbestyrelser

Mange af landets 60.000 bestyrelser er besat af ægtefæller, søskende eller tanter til virksomhedsejerne. Danmark står over for langt større udfordringer med at sikre diversitet end hidtil antaget, viser stor kortlægning af landets bestyrelser.

Kvinder gider ikke høre flere undskyldninger

Kvinder gider ikke høre flere undskyldninger

Danmark har nu en basis af dygtige kvinder, der er klar til direktørposter, og som kan bestride bestyrelsesposter i langt større omfang, end de får mulighed for i dag. Vi kan ikke være de danske tal bekendt.

Set, læst og hørt: Hanne Leth Andersen

Set, læst og hørt: Hanne Leth Andersen

Mandag Morgen har bedt Hanne Leth Andersen, rektor på RUC, om tre kulturanbefalinger. Hun er blandt andet blevet grebet af Ida Jessens nyeste roman, Telefon, og så har hun fået øjnene op for en ikke helt ny musikgenre.

Hvad vil vi have – en statsmand eller en brugtvognsforhandler?

Hvad vil vi have – en statsmand eller en brugtvognsforhandler?

KOMMENTAR: Mediernes politiske kommentariat virker nærmest skuffede over, at Løkke tillod sig at holde en såkaldt statsmandstale i stedet for at sælge sit politiske valgprodukt. Men det kommende valg kommer netop til at blive afgjort på, hvem vi grundlæggende tror kan føre Danmark sikkert ind i en usikker fremtid. Og her er der behov for statsmænd og -kvinder.

De bedste fra 2018: Er det tid til et opgør med bonusaflønning?

De bedste fra 2018: Er det tid til et opgør med bonusaflønning?

I dagens udvalgte artikel fra året, der gik, spørger jeg, hvor meget videnskab der egentlig ligger bag ledelsesgerningen. I mange tilfælde er det meget lidt – og det er et kæmpe problem, mener den canadiske ledelsesprofessor Roger Martin, fordi der på grund af manglende viden opstår en masse ledelsesmæssige fejlslutninger, der modarbejder god ledelse. Jeg har mødt Roger Martin flere gange som journalist, og han har altid et nyt og anderledes greb på det, som alle andre tager for givet.

God læselyst og godt nytår,

Anders Rostgaard, erhvervsredaktør

De bedste fra 2018: Universitetslov er et kafkask system

De bedste fra 2018: Universitetslov er et kafkask system

Dagens anbefaling er en artikel fra august 2018 om den udskældte universitetslov. Politikere ønsker grundlæggende set at gøre verden til et bedre sted, og derfor kommer nye love som regel af et godt hjerte. Alle de gode intentioner var også til stede, da den nye universitetslov blev vedtaget for halvandet år siden: Der skulle skabes klarhed over universitetsbestyrelsernes rolle og systemet for udpegning af nye bestyrelser skulle videreudvikles. Men loven har virket stik modsat, fortæller bestyrelsesformand for SDU Lars Nørby Johansen i dette ærlige interview: "Det er komplekst og uoverskueligt. Det er blevet labyrintisk. Det er nærmest kafkask. Det er i værste fald kontraproduktivt".

God læselyst og godt nytår,

Laura Ellemann-Jensen, journalist

De bedste fra 2018: Etik er svaret på digitaliseringens dilemmaer

De bedste fra 2018: Etik er svaret på digitaliseringens dilemmaer

Dagens anbefaling handler om et af vilkårene ved livet i 2019, nemlig vores stormfulde had/kærlighedsforhold til den digitale teknologi. Vi er alle dybt afhængige af vores dimser – men samtidig blev det i løbet af 2018 stadig tydeligere, hvordan vores data opsamles og misbruges i stor stil. Lige bag de smarte løsninger er der en mørk og skræmmende verden af manipulation, diskrimination og overvågning. Vi famler efter at finde nogle etiske retningslinjer, der kan bevare menneskelige værdier – men uden at give køb på teknologiens fordele.

God læselyst og godt nytår,

Peter Hesseldahl, redaktør for digital omstilling

De bedste fra 2018: Integrationen er en overset succes

De bedste fra 2018: Integrationen er en overset succes

I denne udvalgte artikel fra 2018 skriver jeg om, at der aldrig har været så mange nydanskere i job som i dag. Beskæftigelsen stiger. Dansk erhvervsliv er mangfoldigt. Flere får en uddannelse. Kriminaliteten falder. Alt sammen positive historier. Men det bærer den hjemlige integrationsdebat ikke præg af. De positive tendenser drukner i en skarp politisk debat med fokus på problemer. Debatten er så højspændt, at ingen partier vil tage ejerskab til succesen.

God læselyst og godt nytår,

Torben K. Andersen, politisk redaktør

De bedste fra 2018: Sygehusenes umulige prioritering

De bedste fra 2018: Sygehusenes umulige prioritering

Dagens anbefaling er en artikel fra november, hvor jeg ser nærmere på Medicinrådet, et år efter det blev etableret. Medicinrådet undersøger nye lægemidler for at se, om de leverer klinisk merværdi til en acceptabel pris. Efter det førte års arbejde har Medicinrådet anbefalet 25 af 35 undersøgte lægemidler som standardbehandling på sygehusene. De 15 af anbefalingerne skaber dog ingen eller kun lille merværdi for patienterne. For "gavmildt", lyder kritikken fra sundhedsøkonom, der efterlyser nyt grundlag for Medicinrådets vurderinger. Til nytår skal Medicinrådet evalueres.

God læselyst og godt nytår,

Jens Reiermann, velfærdsredaktør

De bedste fra 2018: Velfærdsfesten er forbi

De bedste fra 2018: Velfærdsfesten er forbi

Dagens anbefaling dykker ned i velfærden, som bliver et hovedtema i valgkampen. Politikere fra både røde og blå partier vil love mere og bedre velfærd. Det gør de år efter år. Men de fortæller ikke, at væksten i velfærdsudgifterne målt pr. indbygger har ligget på et stort rundt 0 siden 2010. Udgifterne til sundhed pr. indbygger er ganske vist vokset. Til gengæld er udgifterne på andre store velfærdsområder som ældre og uddannelse faldet. Og intet tyder på, at det bliver meget anderledes de kommende år.

God læselyst og godt nytår,

Torben K. Andersen, politisk redaktør

De bedste fra 2018: Skæbneår for Margrethe Vestager

De bedste fra 2018: Skæbneår for Margrethe Vestager

Dagens anbefaling er en analyse af Margrethe Vestagers mulige fremtid i Bruxelles, som vi bragte i september. I 2019 er der valg til Europa-Parlamentet, og topposterne i EU-institutionerne skal besættes. Margrethe Vestager har gjort det fremragende som konkurrencekommissær, men hun er langt fra sikker på at kunne fortsætte som kommissær. Hverken Lars Løkke Rasmussen eller Mette Frederiksen forventes at ville indstille hende til den nye EU-Kommission til sommer.

God læselyst og glædelig jul,

Claus Kragh, europaredaktør

De bedste fra 2018: Til svinekongres med fremmedgjorte landmænd

De bedste fra 2018: Til svinekongres med fremmedgjorte landmænd

I dagens anbefalede artikel tager jeg dig med på reportage til Herning, hvor der i efteråret blev afholdt svinekongres for det danske landbrug. Et landbrug på rente-coke sætter bæredygtighed på dagsordenen, men føler sig fremmedgjort af befolkningen i en tid, hvor det danske animalske landbrug er udfordret på bæredygtigheden, på økonomien og på forbrugernes præferencer.

God læselyst og glædelig jul,

Mikkel Lind Sorgenfrey, journalist

Julehilsen fra Steen Hildebrandt

Julehilsen fra Steen Hildebrandt

Ledelsesprofessor Steen Hildebrandt har flittigt beskrevet, analyseret og diskuteret FN's 17 verdensmål i sine indlæg i Ugebrevet Mandag Morgen. Nu er en række af de bedste indlæg samlet i hæftet 'Verdensmålene - det vigtigste punkt på dagsordenen!'. Læs hans julehilsen, og hent hæftet her.

De bedste fra 2018: Danske whistleblowere er retsløse

De bedste fra 2018: Danske whistleblowere er retsløse

Dagens anbefaling er en artikel fra vores tema om whistleblowere fra starten af december. Whistleblowere bliver kaldt helte, men ordningerne bag er påfaldende lovløst land. Datatilsynet holdt indtil maj styr på, om de private whistleblowerordninger overholdt reglerne for persondata, men i fremtiden er det op til virksomhederne selv at overholde den nye persondataforordning. Ordningerne kan i værste fald ende som et parallelt retssystem, hvor virksomheder klarer kritisable sager internt, så offentlighed og myndigheder aldrig får kendskab til dem, lyder kritikken.

God læselyst og glædelig jul,

Laura Ellemann-Jensen, journalist

De bedste fra 2018: Du har nok ikke brug for en blockchain

De bedste fra 2018: Du har nok ikke brug for en blockchain

Har du brug for en blockchain? Svaret er nok nej. I lang tid blev jeg som erhvervsredaktør overdynget med konsulentberetninger om teknologien blockchain som det nye og nærmest oversete guld. Men hvad er realiteterne egentlig? Det satte vi os for at undersøge i et tema i efteråret, og sandheden er mere nuanceret. 

God læselyst og glædelig jul,

Anders Rostgaard, erhvervsredaktør

De bedste fra 2018: Fremtidens industriproduktion rykker tæt på kunden

De bedste fra 2018: Fremtidens industriproduktion rykker tæt på kunden

I dagens anbefalede historie ser jeg nærmere på den industrielle økonomis logik, som vi har levet med i snart 200 år. Masseproduktion af ensartede varer, global outsourcing og et knivskarpt fokus på lave priser. Men modellen er udfordret fra mange sider: Forbrugerne efterspørger personligt tilpassede produkter, og nye funktioner og stilarter veksler hurtigere og hurtigere.

Fleksibilitet og individualisering er nøgleord, og derfor skifter fokus fra produkter til løsninger til lejligheden. Ganske praktisk passer det fint med den teknologiske udvikling: 3D print, fleksible robotter og digitale platforme gør det muligt at organisere værdiskabelsen, så den kan levere varen i den økonomi, der kommer efter industrisamfundet.

God læselyst og glædelig jul,

Peter Hesseldahl, redaktør for digital omstilling

De bedste fra 2018: Europas demokratier er lette ofre for sorte penge

De bedste fra 2018: Europas demokratier er lette ofre for sorte penge

Dagens anbefalede historie er en, der desværre vil være relevant længe endnu. 2018 har vist, hvordan sociale medier gør det let at støtte politisk virksomhed, uden at støtten kan spores.

I Tyskland har partiet AfD’s kandidater tilsammen modtaget mellem 150 og 250 mio. kr. i små, ikke sporbare donationer. Det samme finder sted i Danmark, USA, Storbritannien og andre lande. Det svækker Europas nationale demokratier, og det svækker det europæiske samarbejde. De danske myndigheder er derfor på vagt i forbindelse med forårets valg til hhv. Folketinget og Europa-Parlamentet.

God læselyst og glædelig jul,

Claus Kragh, europaredaktør

’Studio’-undervisning ruster studerende til det uforudsigelige arbejdsliv

’Studio’-undervisning ruster studerende til det uforudsigelige arbejdsliv

Forskningsprojekt skal undersøge, om såkaldt studiobaseret undervisning påvirker studerendes karrierevalg. Den projektorienterede metode er udbredt på designuddannelserne, men ikke på de danske universiteter. Det kan ændre sig i takt med, at erhvervslivet efterspørger nye kompetencer, mener forskningsleder Bo Christensen.

Vi skal ikke ønske os en ny Brexit-afstemning

Vi skal ikke ønske os en ny Brexit-afstemning

KOMMENTAR: Har du Brexit-blues og drømmer om, at briterne besinder sig og afholder en ny folkeafstemning? Og til sidst ender med at blive i EU? Mandag Morgens europaredaktør Claus Kragh kan godt genkende følelsen. Men han mener også, at Danmark og resten af EU reelt er bedst tjent med, at Storbritannien forlader EU.

Hvad i alverden er det, der kører dér?

Hvad i alverden er det, der kører dér?

En mangfoldighed af nye, små elektriske køretøjer, med eksotiske navne som hoverboards, uniwheels og speed pedelecs, vil i den nærmeste fremtid blande sig i storbyernes mylder. Sammen med selvkørende biler og busser, små udbringningsrobotter, robothunde og droner kan de med tiden fortrænge bilerne som byernes konger.