El-biler kan gøre Kinas bilindustri global

Vestlige bilfabrikanter nyder godt af, at Kinas vækst og voksende middelklasse har gjort landet til verdens største bilmarked. Men udviklingen kan vende, for når elektriske og selvkørende biler bliver normen, kan det meget vel blive kinesiske bilmærker, der dominerer på vejene – også i USA og Europa.

Peter Hesseldahl

Kina digitale revolution
  • Online og offline handel smelter sammen i new retail-konceptet
  • Alle data om kunderne indgår i deres profiler i de kinesiske internetgiganters univers af tjenester, der dækker alle aspekter af hverdagen.
  • Det handler ikke om at udvikle og sælge enkeltstående produkter, men om sammenhængende løsninger, der understøtter kundens livsstil.
  • De kinesiske virksomheder positionerer sig til at indtage førerpositioner, når de teknologiske skift sker.

Riget i Midten er vågnet

MM MENER: Nu kommer den mægtige vind fra øst

'New retail' – online og offline smelter sammen i Kina

VIDEO: Fremtidens supermarked i Kina

El-biler kan gøre Kinas bilindustri global

Kinas svar på Tesla er ikke en bil

Xiaomi – en kinesisk hybrid af Apple og IKEA

Det handler ikke længere om produktet

I Kina får myndighederne alle data om dig. Alle data.

Hver fjerde bil, der sælges i verden, sælges i Kina. Siden 2009 har Kina været verdens største marked for biler, og indtil for nylig voksede salget med mellem 15 og 20 procent om året.

For bare 5-6 år siden var der ikke megen seriøs konkurrence til de vestlige, koreanske og japanske bilmærker, men som på så mange andre områder er de kinesiske bilproducenter kommet hurtigt efter det, og både kvalitet og sikkerhed er forbedret markant i de seneste år.

Bilmærker som Great Wall, Changan, Geely og BYD udgør en stadig større del af trafikmylderet. I 2017 var knap 45 procent af de biler, der blev købt i Kina, lokale fabrikater, og alt tyder på, at vi om ikke så længe også får kinesiske biler at se på danske veje.

Imidlertid bliver det næppe benzin og diesel, der kommer til at drive landets eksport at biler. Det, der for alvor kan forvandle Kina fra et være et kæmpemæssigt marked til at være en lige så mægtig ny konkurrent for de vestlige producenter, er overgangen til el-biler.

Staten støtter massivt

Den kinesiske regering har udråbt elektriske biler til en strategisk vigtig industri, og staten støtter overgangen til el-biler kraftigt, dels gennem store tilskud til udvikling af el-biler og batterier, dels ved at give skattelettelser til køb af el-biler.

Desuden har staten opstillet en række krav om udfasning af benzindrevne biler over de kommende år. For at få lov til at sælge biler i Kina skal en voksende del af salget udgøres af el- eller hybridbiler, og allerede i 2019 skal andelen være på mindst 10 procent. Sidste år annoncerede den kinesiske regering, at den arbejdede på en plan for helt at udfase produktionen af benzin- og dieselbiler i den nærmeste fremtid.

Nio er det førende eksempel på den nye generation af kinesiske bil-mærker. Nio satser fra starten på high-end elektriske biler, der i vidt omfang er selvkørende. Izzy Zhu fra Nio viser her aluminiumschassiset med det store batteri i bunden.

Langt de fleste el-biler i verden sælges også i Kina. Sidste år blev der solgt 710.000 elektriske biler, svarende til knap to tredjedele af det globale salg. Sammenlignet med 2016 steg antallet af solgte el-biler i Kina med 71 procent, og i år forventes salget at overstige en million. Desuden er der et enormt marked for elektriske scootere i Kina.

Hele 96 procent af de el-biler og -busser, der blev solgt i Kina sidste år, var lokale mærker. Tesla og Nissan LEAF er de to eneste importerede el-biler af betydning i landet, mens vestlige mærker som VW og Daimler deltager i samarbejder om produktion af el-biler i Kina. 

Ny teknologi, ny viden, nye spillere

Der har været mange forsøg og ambitiøse planer om at skabe en kinesisk bilindustri, der ligesom den japanske og koreanske kunne erobre de globale markeder. Foreløbig er det ikke lykkedes at skabe biler, som for alvor er attraktive for forbrugerne i USA, Europa eller Japan. Men som i flere andre industrier ser kineserne nu en strategisk mulighed for at komme på omgangshøjde ved at satse stort på den næste generation af teknologi.

Carl Liu, som designer scootere og biler i Shanghai, forklarer det således:

”De kinesiske bilproducenter har ikke en chance for at hamle op med tyske eller amerikanske producenter, når det gælder benzindrevne biler. I Kina er der ingen tradition for at producere eller eje biler. Vi kan ikke catche up på det felt. Men nu, når der sker et skifte til elektricitet eller andre nye brændstoffer, er der en chance. Så sidder Kina pludselig med ved det samme bord. Det skyder frem med nye el-bilproducenter her, og mange af dem finansieres af de store internetselskaber som Alibaba og Tencent. De behøver ikke at bekymre sig om at sælge de gamle biler, de kan satse 100 procent på en helt anden type transport, der er mere miljøvenlig, hvor alt er forbundet, og hvor man måske ikke engang behøver at køre selv, endsige eje sin egen bil,” siger Carl Liu.

Geely, den kinesiske bilproducent som overtog Volvo, og som i øvrigt har aktiemajoriteten i Saxo Bank, købte i februar i år knap 10 procent af den tyske Daimler-koncern. Ved den lejlighed blev en talsmand for Geely spurgt, om det var for at overtage Daimlers teknologi, at man købte sig ind. 

Til det svarede han ifølge den kinesiske avis Global Times, at selv om Daimler har styrker inden for udviklingen af el-biler, så er deres viden om fremtidens internetsamfund ikke nødvendigvis større end den, som kinesiske virksomheder har.

Med andre ord: Det bliver en helt anden type viden, der bliver afgørende for fremtidens trafik, og den viden kræver ikke hundrede års erfaring med at bygge Mercedesser.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu