Han får ideerne til at gnistre

Anders Rostgaard Birkmann

“Det er, når mennesker mødes, at ideerne gnistrer.” Udsagnet stammer fra den forholdsvis nye topchef i Novozymes, Peder Holk Nielsen, og han burde have en ret god fornemmelse for, hvad han taler om: Netop ideer, der opstår i et tæt samarbejde med kunderne, og som bliver til nye produkter, har været og er helt nødvendige for vækst i en forretning som Novozymes. Det gælder ikke mindst den enzymdel, han i en årrække har haft ansvaret for, og som fik omsætningen i vaskemiddeldivisionen til at vokse med 14 pct. i 2012.

Peder Holk Nielsen

Født: 1956 i Tvis.

Uddannelse: Kemiingeniør og ph.d. fra DTU.

2000: Executive Vice President med ansvar for salg, marketing og supply chain, i det nyetablerede Novozymes.

2007: Koncerndirektør med ansvar for Novozymes enzymforretning.

2010: Vicekoncerndirektør i Novozymes.

Særlig erfaring: Innovation sammen med kunderne.

Mest innovative bedrift: At udvikle Novozymes’ enzymdivision.

Peder Holk Nielsen er således indbegrebet af den innovative topchef. Den væsentligste del af hans jobbeskrivelse kredser om, at han fra øverste niveau i koncernen skal være en katalysator for den innovation, der før var og fremover er kernen i Novozymes’ vækstplaner:

Bestyrelsesformand Henrik Gürtler betonede netop den dimension ved Peder Holk Nielsens udnævnelse i foråret: “Peder Holk Nielsen formår at kombinere indsigt i markederne med forskning og udvikling, og det er nøglen til at kunne levere innovation og fortsætte Novozymes’ vækststrategi,” lød det fra Henrik Gürtler.

Innovation er nemlig helt afgørende. For at nå ambitionen om at vokse med 10 pct. om året fra 2015 er Peder Holk Nielsens rationale klart: Den makroøkonomiske udvikling vil optimistisk set bidrage med 3 pct. om året, mens de resterende 7 skal komme fra ny innovation. Det stiller krav om en endnu skarpere innovationsproces, for vækstraterne ligger i dag kun på 7 pct. Så hvad er hans opskrift?

Nytænkning afhænger af mennesker

Peder Holk Nielsen lægger først og fremmest vægt på, at innovationsevnen i sidste ende handler om de rette mennesker. Det er kun, når kvikke hjerner sidder sammen, at det slår gnister. Efter sigende har han selv et mundheld om, at “han samler på mennesker”. For han er meget bevidst om, at han aldrig selv vil kunne få alle ideer, men at hans rolle er at skabe systemer og strukturer, der netop sikrer, at det bliver Novozymes’ medarbejdere frem for konkurrenterne, der overrasker kunderne med nye ideer til alt lige fra vaskemidler over bagerbrød til andengenerationsbioethanol.

Novozymes topchef Peder Holk Nielsen har fokus på de innovative medarbejdere, der kan sikre virksomhedens fremdrift.

Peder Holk Nielsens mangeårige fokus på innovation som en vækstdriver har lært ham, at innovation kun udløses ved på den ene side at søge en dyb forståelse af kundernes udfordringer og på den anden side have en dyb viden om enzymteknologien.

Derfor er et af hans mantraer at komme helt tæt på kunderne. Ikke bare over Skype, telefonisk eller via andre virtuelle foranstaltninger, men fysisk, fordi det er her, at de bedste ideer for alvor opstår.

Så selv om en skarp kalkule i finansafdelingen måske ville vise, at virtuelle møder kunne spare omkostninger, ville det i Peder Holk Nielsens optik være en udfordring for toplinjen, hvorfor han da også rask væk advarer mod at tro, at alt kan løses med digitalisering.

Hæmmet af vestlig tænkning

Forståelsen af kunden handler dog også om mere end blot at krydse mennesker. En udfordring, som Peder Holk Nielsen i disse år er meget bevidst om at løse, er, at Novozymes traditionelt bygger på et dansk og vestligt tankesæt. Det betyder, lyder Peder Holk Nielsens erfaringer, at jo længere væk vi kommer fra Danmark, desto vanskeligere er det for Novozymes at forstå kunderne.

En af hans opskrifter på øget innovation er således at få fat i de rette “oversættere” af Novozymes’ teknologier til nye og ukendte markeder. Oversætterne er de personer, der bygger broen mellem Novozymes’ forretning og de helt særlige behov hos kunderne, og han nævner selv Kina som et oplagt sted med kæmpe potentiale. Her har Novozymes i dag fat i de store kunder i det øverste såkaldte segment, der meget minder om det vestlige, men kommer man et par lag dybere – og et par lag længere væk fra vores kulturforståelse – bliver det vanskeligere for en dansker eller anden europæer at forstå de kinesiske behov.

Selv bestræber han sig derfor også på at opretholde et internationalt mindset. Da han eksempelvis fejrede sit 25-års jubilæum, var kantinen hos Novozymes dekoreret med alverdens flag. Og det giver ham en styrke i forhold til at være den innovative topchef, fortæller den tidligere kollega, adm. direktør i lederudviklingsvirksomheden Mannaz, Mette Vestergaard:

“Han interesserer sig meget for, hvad der sker i et samfund som eksempelvis Kina – for udviklingen, dynamikkerne og historikken. Han har ikke kun fokus på egne produkter og eget marked, og det gør, at han har et bredere og mere holistisk perspektiv,” siger hun. Mette Vestergaard mener, ikke mindst med sin erfaring som chef for en ledelsesudviklingsvirksomhed, at det holistiske billede giver Peder Holk Nielsen et stærkt fundament at bygge videre på.

“Det brede perspektiv betyder, at man er bedre rustet til at forudsige fremtidige udfordringer eller identificere fremtidige muligheder,” siger hun.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu