Gåsehud og gysser følges ad hos Bevola

Anders Rostgaard Birkmann

Man kan begynde fortællingen om virksomheden Bevola på to måder.

Den ene historie tager udgangspunkt i det stærke og veldokumenterede økonomiske rationale om vækst og øget beskæftigelse. Det ville være et klassisk sted at begynde en beskrivelse af en dansk virksomhed.

Tommy Horn

Født: 1959.

Job: Adm. direktør for Bevola siden 2002.

Uddannelse: Bl.a. automekaniker, maskintekniker med drifts-teknik som speciale og merkonom i EDB.

Erfaring:  Bl.a. produktionsplanlægger og projektleder, Hartvig Jensen & Co., produktchef, Oticon og adm. direktør, Logia (Oticon A/S).I styregruppen for Ringsted CSR. Med i CABI’s sparringsgruppe for Sjælland.

Den anden historie udspringer fra et mere emotionelt hjørne. Administrerende direktør Tommy Horn erindrer eksempelvis den dag, da en døv medarbejder, han havde ansat, hentede sin første lønseddel:

“Det var hans første løn uden løntilskud. Det var en oplevelse, der giver gåsehud på enhver arm. Der gør man forskel,” siger han.

Historien om Bevola er langtfra en Danielle Steele-tåreperser om en virksomhed, der blot gør noget godt for samfundet. I stedet er det fortællingen om en vækstforretning, der efter en hård nedtur i kølvandet på finanskrisen siden 2010 har fordoblet sin medarbejderstab og øget både omsætning og indtjening – og som forklarer det med et sjældent 360-graders-fokus på virksomhedens sociale ansvar.

Social profil er marketing

På mange måder ligner Bevola blot en af Danmarks mange traditionelle industrivirksomheder. Virksomheden sælger og producerer komponenter og løsninger til opbygning af lastbiler, trailere og anhængere til vognmænds forskellige formål, og den er således på mange måder en klassisk industrivirksomhed, der som andre har kunder, varer og fakturaer. Alligevel er der en forskel for hele Bevolas forretningsplan bygger på det dogme, at en virksomhed ikke længere blot er et sted, der producerer og sælger et produkt, men en helstøbt aktør i samfundet. Hvorfor? Fordi kundernes behov og præferencer ændrer sig. Tommy Horn putter det ind under fænomener som transformationsøkonomi og marketing 3.0:

Fem forandringsledere i socialt engagerede virksomheder

Mød fem forandringsledere i socialt engagerede virksomheder.

Connie Hasemann:
Danmarks ukendte nobelsprisvinder

Finn Vestergaard:
Fokus på mangfoldighed er god forretning

Tommy Horn:
Gåsehud og gysser følges ad hos Bevola 

Pernille Juel Sefort:
ATP skaber håb og nye drømme hos nydanske kvinder

Peter Holm:
Skandia vil forny samfundets syn på forebyggelse

Læs også Socialt ansvar giver mening – også for bundlinjen om de socialt engagerede forandringsledere.

“Kunden er klog, men i dag er der mere og mere en emotionel dimension i købsprocessen. Og et åndeligt perspektiv. Man er ved at vende om på spillereglerne, så det mere handler om at sælge virksomheden end produktet,” forklarer han.

Således er Bevola et klassisk eksempel på en frontløbervirksomhed inden for socialt ansvar – og hædret herfor. Ved uddelingen af den årlige CSR People Prize fra Virksomheds-forum for Socialt Ansvar (VFSA) midt i september modtog Bevola prisen for virksomheder med under 100 ansatte.

Forklaringen var blandt andet den helstøbte og bredspektrede CSR-strategi, som betyder, at Bevola indsluser tidligere kriminelle, giver job til mennesker med nedsat funktionsevne, unge som elever, lærlinge og praktikanter og bygger et motionscenter for medarbejderne. Virksomheden sparer på vand og energi, og selv i produktudviklingen tager man samfundshensyn – f.eks. i udviklingen af aksler til lastbiler.

“Hvis alle lastbiler brugte vores aksler, ville det kunne ses på Europas CO2-regnskab,” siger Tommy Horn.

CSR-investering giver bonus

Det sociale ansvar blev tænkt ind i forretningen, da Tommy Horn kom til et lettere skrantende Bevola i 2002. I første omgang var der ganske enkelt brug for en turnaround og en kraftig forandring af medarbejderstaben, men for fire år siden blev CSR tænkt ind som et hovedelement i en ny forretningsplan med ambitioner om vækst.

Strategien var ikke gratis. Det nye motionscenter koster penge at bygge, og indslusning af tidligere kriminelle og et generelt fokus på socialt ansvar kræver en ekstra ledelsesopfølgning.

“Mange virksomheder går galt i byen, hvis de tror, at det giver for meget spild. Jeg får dygtigere og bedre med-arbejdere,” siger Tommy Horn.

Virksomhedens lave sygefravær er et godt billede på gevinsterne. I fjor havde 43 pct. af medarbejderne ingen sygedage overhovedet. På den måde er Bevola langt fra konkurrenterne i branchen. Medarbejdere bliver typisk også i virksomheden, hvilket fastholder værdifuld viden. Siden 2010 har kun to medarbejdere forladt Bevola.
“Og den ene er faktisk på vej tilbage,” tilføjer Tommy Horn.

Netop hele dimensionen med medarbejderpleje og rekruttering ligger Tommy Horn meget på sinde. Derfor deltager Bevola også i Innovation Camp på HTX i Slagelse.

“I løbet af de næste fem år vil der igen blive rift om talenterne. Og hvis en virksomhed som Bevola ikke er langt fremme, får vi de middelmådige og dårlige kandidater. Derfor samarbejder vi med de lokale uddannelsesvirksomheder,” siger han.

Ejere vil være redelige

Men hvordan overbeviser man egent-lig en bestyrelse om, at en investering i socialt engagement er vejen at gå?

“Jeg har ikke brugt meget energi på at overbevise min bestyrelse om CSR isoleret, da det er en del af vores overordnede forretningsplan. Det er jo nogle beslutninger, som ligger hos mig – da jeg ser det som et driftsteknisk spørgsmål på linje med it. Jeg er ansat til at levere resultater, og det er mit job at finde ud af, hvordan jeg gør det på den bedste måde,” siger Tommy Horn.

Med til historien hører imidlertid også, at Bevolas ejere – den forholdsvis anonyme ingeniør- og handelsvirksomhed Grønbech & Sønner – igennem snart 185 år altid har haft fokus på en høj etisk standard i sit forretningsvirke.

“Den familie, der har stået bag, har altid haft ord som redelighed og ansvarlighed som ledestjerner. Det der med at behandle mennesker ordentligt og have højt til loftet har altid været vigtigt,” siger direktør i Grønbech & Sønner, Axel Bang-Berthelsen, der er bestyrelsesformand for Bevola.

Når Tommy Horn valgte en offensiv CSR-strategi som løftestang for vækst, var det, fordi han ser det som nødvendigt for at drive virksomhed i dag. Og når han alligevel fortsat hører til den mindre skare, der tager virksomheders sociale ansvar så alvorligt, skyldes det blot, at de færreste har fået øjnene op for dette forhold, lyder hans forklaring.

“Hvis vi ser, at en koncern benytter børnearbejdere, der vader rundt i syre, påvirker det vores køberadfærd. Men når vi går på arbejde, er det, som om vi glemmer, hvordan vi selv tænker som forbrugere,” siger han.

“CSR er kun lige kommet i gang i danske virksomheder. Når jeg er rundt i landet og holde foredrag, er der 80 pct., der ikke aner, hvad CSR er. Så der ligger en kæmpe opgave forude,” siger han og erindrer en tankevækkende undersøgelse fra revisionshuset KPMG, der viser, at lande som Kina og Indien har mere fokus på det end Danmark.

Gennem forskellige CSR-netværk forsøger Tommy Horn bl.a. at inspirere andre virksomheder til at gøre som Bevola. For der er opgaver nok, virksomhederne kan hjælpe med at løse. Her er blot et af hans mange eksempler:

“Vi har over 100.000 unge uden for arbejdsmarkedet. Hvis bare en tredjedel af det totale antal virksomheder i Danmark tog ansvaret for en ung, så havde vi løst et meget stort samfundsproblem.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu