Konge på McKinsey-måden

Kong Frederik X’s nærmeste rådgivere er en erfaren McKinsey-konsulent og en magtfuld tidligere departementschef. De to skal hjælpe det nye kongepar med at skabe et moderne kongehus, der kan være et aktiv for Danmark globalt og styrke landets nation brand. Men risikoen for at skade omdømmet lurer overalt.

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Claus Kragh

Kong Frederik X har ved sin tiltrædelse to tætte rådgivere, der bliver helt afgørende for, om hans regeringstid bliver et nyt vellykket kapitel i relationen mellem det mere end 1.000 år gamle monarki og den danske befolkning – eller om der bliver tale om en epoke, hvor den folkelige opbakning svinder ind, sådan som det er sket i Storbritannien.

Her blev kongehusets popularitet forud for kroningen af Kong Charles i foråret 2023 målt til et historisk lavpunkt; under en tredjedel af briterne mener, at kongehuset er vigtigt. I Danmark er udgangspunktet for Kong Frederik radikalt anderledes, eftersom 70 procent af danskerne ifølge meningsmålinger fra december 2023 mener, at Kongehuset skal bevares.

De to royale toprådgivere er Christian Schønau, der som hofmarskal med et udvidet mandat i forhold til sin forgænger er den officielle toprådgiver, og hofjægermester og tidligere McKinsey-chef Michael Halbye, der som mangeårig businessmentor og privat ven af det nyslåede kongepar er den uformelle toprådgiver.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu