Konkurrence fremmer innovation

Konkurrence og kontanter er stærke motivationsfaktorer. Op gennem historien har konkurrencer med pengepræmier banet vej for utallige teknologiske og videnskabelige gennembrud – fra mekaniske ure til moderne rumskibe. Den amerikanske regering udlodder systematisk pengepræmier for de bedste løsninger på ellers uløselige problemer. Nu overvejer uddannelsesminister Morten Østergaard at gøre statsfinansierede konkurrencer til en del af Danmarks kommende innovationsstrategi.

Jens Reiermann

Bare en måned før David Kirkby vandt en konkurrence om den bedste metode til at kortlægge universets sorte huller, vidste han ikke meget om lige netop kortlægning af de sorte huller. Men det skulle ændre sig.

De sorte huller har i årevis været en af universets gådefulde byggesten, fordi de hverken afgiver eller reflekterer lys, men tværtimod suger lys til sig. Lige så længe har astronomer fra amerikanske NASA og europæiske ESA uden held forsøgt at kortlægge de sorte huller. Uanset hvor meget astronomerne forfinede deres metoder, lykkedes det ikke. Men løsningen lå heller ikke inden for deres fagområde.

“Jeg havde ingen formel baggrund inden for astronomi, men kunne anvende metoder fra mit specialområde, partikelfysik,” siger David Kirkby, der er professor ved University of California, Irvine. Sammen med en af sine ph.d.-studerende, Daniel Margala, deltog han i konkurrencen, fordi udfordringen lignede udfordringer inden for deres eget forskningsfelt. Alene eller sammen med andre har David Kirkby vundet tre åbne konkurrencer om emner, der alle ligger uden for hans egentlige forskningsområde.

Konkurrencen om kortlægningen af universets sorte huller blev udskrevet af det amerikanske rumforskningsagentur NASA, det tilsvarende europæiske ESA og det britiske Royal Astronomical Society, der tilsammen repræsenterer den globale elite inden for astronomi og astrofysik. De tre organisationer fik hjælp af den amerikanske virksomhed Kaggle til at formulere en udfordring og organisere konkurrencen, så den ikke bare tiltrak astronomer, men også andre fagfolk. Kaggle er i kontakt med næsten 60.000 eksperter fra universiteter over hele verden.

Konkurrence om kortlægning af universet

Uden sorte huller passer astronomernes kort over universets opbygning ikke. Skal kortet passe, må der være såkaldte sorte huller, der hverken udsender eller reflekterer lys – men de skal også kortlægges.

I en årrække har astronomer og andre eksperter over hele verden forsøgt at kortlægge universets sorte huller, men uden resultat. Efter en konkurrence på bare 8 uger, har eksperterne fået afgørende ny inspiration.

Og hjælpen er kommet fra en overraskende mangfoldighed af ekspertiser.

Konkurrencen blev udskrevet af amerikanske NASA, europæiske ESA og The Royal Astronomical Society. Præmien var i dette tilfælde ganske beskeden, den bestod af deltagelse i en konference med alt betalt, inklusive fly, hotel og ophold til en værdi af ca. 3000 dollar.

I løbet af konkurrencens første uge lykkedes det glaciologen Martin O’Leary fra Cambridge University i Storbritannien at fremkomme med nye metoder til kortlægning, der var langt mere præcise end de eksisterende. Han benyttede sin viden om satellitfoto af gletsjernes kanter til at konstruere algoritmer, der mere præcist kunne beskrive de sorte huller.

O’Learys forslag kom til at fungere som en katalysator i processen, hvor en ekspert i verifikation af signaturer skrevet med arabiske tegn, Ali Hasaine fra universitetet i Qatar, øgede præcisionen endnu et hak ud fra sine kompetencer.

Derefter bød bl.a. en nervespecialist fra Harvard Medical School ind med endnu en præcisering, som så blev integreret i den endelige løsning, udviklet af to astrofysikere fra Californien.

Konkurrencen blev formidlet af Kaggle, en internetside der har specialiseret sig i at udbyde problemstillinger, der kræver analyse af store mængder data. Kaggle råder helt ligesom Innocentive, en anden virksomhed, der udbyder problemer i konkurrence, over et netværk af eksperter fra mange forskellige fagområder. De får tilsendt problemerne til orientering og byder kun ind, når de føler, de kan bidrage.

Konkurrencen foregik i et åbent forløb, hvor resultater opnås ved at deltagere med vidt forskellige fagområder bygger videre på hinandens bidrag. På kun otte uger skete der meget hurtigt forbedringer af de eksisterende metoder. Kirkby og Margala bidrog først til konkurrencen, da en række andre forskere allerede havde lagt deres bidrag ind på Kaggles åbne hjemmeside. Se figur 1 på næste side.

Netop på grund af tempoet og muligheden for at kombinere ellers adskilt viden opfordrer flere forskere uddannelsesminister Morten Østergaard til at integrere konkurrencerne i den nationale innovationsstrategi, han lige nu arbejder på.

“Danmark kan tappe en vidensbase gennem konkurrencer, som man ellers ikke ville kunne nå. Det gør amerikanerne allerede i stor skala, og Danmark kan med fordel lære af amerikanerne og aktivt bruge konkurrencer til at fremme innovation. Konkurrencerne og præmierne bør indgå i en dansk innovationsstrategi,” siger Lars Bo Jeppesen, lektor i innovation ved Department of Management and Technology på Bocconi-universitetet i Milano, og en af verdens førende forskere inden for åben innovation.

Obama i spidsen med konkurrencer

Konkurrencen om at kortlægge universets sorte huller er et eksempel på en af de i alt 268 konkurrencer,  den amerikanske regering indtil nu har lagt ud på hjemmesiden challenge.gov. De mange konkurrencer er udskrevet i løbet af de to år, der er gået, siden Obama-administrationen etablerede portalen.

En stor problemudbyder er netop NASA, der lige nu har åbne konkurrencer om alt lige fra lagring af energi under ekspeditioner på månens eller Mars’ overflade til udvikling af meget små satellitter, der billigt kan sendes i kredsløb omkring jorden. Også amerikanske sundhedsmyndigheder udbyder problemer til løsning på challenge.gov. Et eksempel er designet af de elektroniske patientjournaler, der også i USA er meget svære at forstå for lægmænd. De forskellige sundhedsmyndigheder har i alt lagt 93 forskellige problemer ud til løsning på challenge.gov siden etableringen.

Dermed anvender Obama-administrationen som den første regering metoden med at udskrive konkurrencer om løsningen af problemer i stor skala. Nu følger både den skotske og den britiske regering trop med tilsvarende initiativer.

“Vi ved, at konkurrencerne er gode til at tiltrække bidrag fra personer med ressourcer, vi aldrig ville have tænkt på. Konkurrencerne er også gode til at sætte fokus på bestemte områder,” siger Vicki Purewal, leder af Centre for Challenge Prizes, en afdeling af NESTA, som er en uafhængig britisk fond til fremme af innovation, der driver konkurrencerne for den britiske stat.

Fra cykelglæde til tidevandsenergi

NESTA har allerede gennemført en innovationskonkurrence, Big Green Challenge, hvor lokalsamfund eller kommuner skulle konkurrere om udviklingen af grønne løsninger, der kunne reducere udledningen af CO2.

En uafhængig komite af eksperter fra britiske universiteter bedømte forslagene og udpegede vinderforslagene, der kunne reducere udledningen af af CO2 med mellem 10 og 46 pct. på bare et år.

“Vi fik 355 forslag og udvalgte 10 af dem, som vi støttede, så de kunne afprøve deres forslag gennem et helt år for at dokumentere af CO2-effekten. Så målene for vores konkurrencer er ikke bare et enkelt resultat – det kan også være en metode, hvis effekt det tager tid at afprøve,” siger Vicki Purewal.

En evaluering viser, at de lokalsamfund, der deltog i konkurrencen, både fik styrket deres egen fællesskabsfølelse og bidrog til at fremme innovationen.

Kortlægning af universets sorte huller" caption="Figur 1  

 " align="center" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/d0192-jre_tidslinje_konkurrencer_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/4a481-jre_tidslinje_konkurrencer_0.png | Forstør   Luk

Kilde: http://www.kaggle.com/host/casestudies/nasa. [/graph]

Lige nu har NESTA udskrevet to konkurrencer, der skal fremme cyklisme. Det sker både for at flytte transport fra bil til cykel og derved nedbringe af CO2-udslippet og for at nedbringe antallet af hjerteanfald – ifølge British Medical Association kan man halvere risikoen for hjerteanfald ved at cykle 35 km om ugen.

Den ene konkurrence skal gøre det sværere at stjæle en cykel, fordi et survey viser, at mange er tilbøjelige til helt at droppe cykling, hvis de først får stjålet deres cykel. Den anden konkurrence skal få flere briter til at cykle på arbejde.

“Vi fandt ud af, at en masse mennesker er meget engagerede cyklister, og derfor tror vi, vores to konkurrencer kan tiltrække ressourcer fra grupper, som vi ellers ikke ville komme i kontakt med. Og hvis vi kan få flere folk til at cykle, vil det være en fordel på rigtig mange bundlinjer,” siger Vicki Purewal.

Også den skotske regering har skelet til Obama-administrationens mange priser. Hvor både de amerikanske og britiske priser sjældent når op i store tocifrede millionbeløb, har den skotske regering åbnet den helt store pung og udskrevet en konkurrence med en præmie på 10 millioner pund. Målet er at placere Skotland som det første land, der kan trække energi ud af tidevandet. Potentialet er stort, højdeforskelle på op til 7 eller 8 meter gemmer på enorme energimængder i tidevandet.

Dermed genopliver den amerikanske, britiske og skotske regering en historisk tradition for at udskrive konkurrencer om hidtil uløste problemer.

Efter utallige skibsforlis og flere århundreders ihærdige forsøg på at bestemme længdegrader og dermed fastlægge et skibs position udskrev den britiske regering i 1714 en præmie til den person eller virksomhed, der kunne løse udfordringen. Der gik en generation, før en tømrer vandt konkurrencen med sin konstruktion af et kronometer og modtog præmien, der i nutidsværdi svarer til 12 millioner kr. Se tidslinje.

De uløselige problemer

Lige siden kronometret er alle konkurrencerne begyndt med et problem, der ikke kan løses med de eksisterende metoder eller med den hidtil anvendte ekspertise. En forklaring er, at den virksomhed eller regering, der er stødt ind i problemet, er låst af sine hidtidige erfaringer.

“Hvis en virksomhed eller en regering tror, at der f.eks. er tale om et astronomisk eller toksikologisk problem, så placerer de arbejdet med løsningen hos astronomerne eller toksikologerne. Men hvis problemet ikke er toksikologisk eller astronomisk, så bliver det ikke løst,” siger Lars Bo Jeppesen.

Sammen med kollegaen Karim R. Lakhani fra Harvard Business School har han i en årrække forsket i åben innovation og udskrivningen af konkurrencer om på forhånd definerede problemer. Deres forskning viser, at netop formuleringen er det helt afgørende første trin. Problemet skal på den ene side formuleres så præcist, at løsningen giver mening, og på den anden side skal det formuleres på en måde, så det ikke kun kan forstås af de eksperter, der hidtil ikke har været i stand til at løse det.

Jeppesen og Lakhanis forskning viser, at omkring 30 pct. af de konkurrencer, som alene innovationsplatformen Innocentive formidler, giver et resultat. Innocentive råder helt lige som Kaggle over et net af interesserede eksperter fra en lang række ekspertområder.

Konkurrencer og præmier fører ifølge Lars Bo Jeppesen til, at “man får flere øjne på problemet,  end hvis man arbejder i en virksomhed eller en kommune. I gennemsnit fører den rigtigt formulerede konkurrence på Innocentive til, at man får 250 par øjne til at se på ens problem. Så megen opmærksomhed ville man aldrig kunne få fra andre i virksomheden eller kommunen.”

“Folk byder ind med løsninger, fordi de tror, de har en løsning ud fra netop deres ekspertviden. Derfor kan de have meget lave omkostninger ved at deltage,” siger han.

Tabernes gevinst

David Kirkby er et eksempel på en forsker, der arbejdede mindre end to uger med udviklingen af den metode, der kunne løse astronomernes gåde om kortlægning af de sorte huller. Et andet eksempel stammer fra Tyskland, hvor kemikeren Christian Hedberg fra Max Planck Institute of Molecular Physiology i Dortmund smilede, da han så en udfordring, Innocentive havde formidlet for farma-virksomheden Johnson & Johnson.

“Jeg vidste med det samme, hvordan problemet skulle løses. Det tog mig tre aftener at skrive løsningen igennem,” siger Hedberg til det amerikanske magasin Science.

Hedberg og Kirkby har haft succes med at overføre viden fra deres særlige kompetencer og derigennem løse et ellers uløseligt problem. Men det gode spørgsmål er, hvad der kan motivere taberne til at deltage igen. Det har David Kirkby på forhånd tænkt igennem.

“Jeg deltager kun i konkurrencer, hvis jeg kan lære noget undervejs. Det er klart sjovest, hvis jeg vinder, men det afgørende er, at konkurrencen er organiseret så godt, at vi hurtigt forbedrer vores viden og kompetencer ved at deltage,” siger han.

Præmien for at komme med den bedste metode til kortlægning af universets sorte huller var to flybilletter til en konference, konferencegebyret, hotelopholdet og forplejningen - alt i alt værdier, der svarer til 3.000 dollar. Det er altså ikke nødvendigvis prisens størrelse, der lokker deltagerne.

Taberne kan hente ny viden ved at deltage, og det kan omsættes i noget så håndgribeligt som patenter. Det fortæller en analyse af samtlige konkurrencer udskrevet af Royal Agricultural Society of England fra 1839 til 1939. Analysen, der var foretaget af et norsk-amerikansk forskerhold fra Norwegian School of Economics and Business Administration og Harvard Business School, viste, at taberne indleverer langt flere patenter end vinderne.

I Danmark har Christian Bason fulgt innovationskonkurrencerne og særligt Nestas arbejde med konkurrencer designet til den britiske offentlighed. Han peger på, at konkurrencerne kan fungere som læreprocesser for alle deltagere.

“Udfordringer og konkurrencer skal ikke bare gennemføres for at finde en vinder, men også fordi deltagerne bliver bedre til at anvende deres kompetencer og udvikle deres evne til at skabe værdi,” siger Christian Bason, der leder Mindlab, en udviklingsenhed under Erhvervs- og Vækstministeriet, Skatteministeriet og Beskæftigelsesministeriet.

Konkurrencer overvejes i ny strategi

Tilbage i 1700-tallet dedikerede tømreren John Harrison det meste af sit voksenliv til udviklingen af kronometeret. I dag går udviklingen af viden langt hurtigere, bl.a. takket være inter­nettet.  Det fungerer som den store opslagstavle, hvor virksomheder som Innocentive og Kaggle, regeringer og organisationer som X Price Foundation offentliggør deres udfordringer og konkurrencer.

“Danmark er et lille land med ganske få universiteter. Tænk på, hvor mange kandidater store lande som USA, Kina og Indien uddanner hvert eneste år. Der er en kæmpe vidensbase derude. Den når man systematisk ved at bruge platforme som Innocentive eller Kaggle. På den måde kan Danmark tappe global viden,” siger Lars Bo Jeppesen.

Det indebærer et stigende fokus på evnen til at beskrive og formulere problemerne rigtigt uden samtidig at tro, at man kan løse dem med egne ressourcer. Det kan i særlig grad udfordre den offentlige sektor.

“Jeg tror, vi skal være mere ydmyge i vores forestillinger om, hvor løsningerne kan komme fra. Det er ikke nødvendigvis sådan, at den offentlige sektor både skal formulere problemerne og også komme op med løsningerne,” siger Christian Bason.

Tilbage står en konstatering af, at viden lige nu bliver udviklet inden for ganske snævre kompetenceområder, og lige præcis derfor kan innovation opstå, når eksperterne kombinerer viden på tværs af deres faglige udgangspunkt.

“Vi udnytter ikke teknologier og viden godt nok, og derfor er der store potentialer i at koble forskellige fagligheder og ekspertiser sammen. Jeg tror med fordel, Danmark kunne integrere konkurrencer om problemer i den kommende innovationsstrategi. Der er brug for et eksperimentarium, der kan afprøve forskellige metoder til at fremme innovation. Konkurrencerne er en god kandidat,” siger Mette Præst Knudsen, der er professor i åben innovation ved Syddansk Universitet.

“Det er helt oplagt”, siger Lars Bo Jeppesen.

Og uddannelsesminister Morten Østergaard er åben for ideen:

“Præmiekonkurrencerne lyder som et interessant redskab, og vi må overveje, om det kan indgå i den nye innovationsstrategi,” siger han til Mandag Morgen.

En “grundtanke” i regeringens aktuelle arbejde med at udforme Danmarks første samlede innovationsstrategi er ifølge ministeren, at innovation bør begynde med de problemer, der skal løses. Ministeren skeler her allerede til amerikanske erfaringer under den såkaldte SBIR-ordning, hvor offentlige myldigheder sender et problem i udbud og derefter finansierer udvalgte virksomheders udviklingsomkostninger. Undervejs kæmper virksomhederne med hinanden om at udvikle det bedste løsningsforslag og derved få del i en stadig mere målrettet støtte fra udbyderen.

“Hvis offentlige institutioner udbyder et problem til løsning, så ved virksomhederne, at der er efterspørgsel efter løsninger,” siger Morten Østergaard, der håber, at konkurrence mellem forskellige måder at løse opgaver på inden for det offentlige kan føre til løsningen af opgaver på andre måder, end man hidtil havde forestillet sig.

[graph title="Konkurrence om opfindelser revolutionerer verden" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

 

[[addon]]

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu