Løkkes drejebog: 1 løfte og 239 forslag

Venstre har det seneste år fremlagt 240 konkrete forslag, viser Mandag Morgens detaljerede kortlægning af partiets udspil. Men ifølge Lars Løkke Rasmussen kan kun ét af dem betegnes som et decideret løfte. Venstres konstante fokus på løfter og løftebrud risikerer at ramme partiet som en boomerang, mener eksperter. Lars Løkke vil ikke garantere, at regionerne nedlægges med ham som statsminister.

Jens ReiermannTorben K. Andersen

Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, er klædt godt på til den kommende valgkamp. Stik imod det dominerende billede i medierne bugner Venstres hylder af konkrete politiske forslag.

[quote align="right" author="Lars Løkke Rasmussen Formand, Venstre"]Jeg har kun et løfte. Og det er håndværkerfradraget. Men det er ikke et udtryk for, at jeg ikke vil arbejde solen sort for at indfri alle de andre forslag.[/quote]

En kortlægning foretaget af Ugebrevet Mandag Morgen viser, at Venstre bare inden for det seneste år har lanceret 240 konkrete forslag om alt lige fra sygehusbehandling og pleje af ældre til vækststrategi, skærpet retspolitik og markant strammere udlændingelovgivning.

De mange forslag er fordelt på 13 politiske udspil, 27 beslutningsforslag og tre fælles aviskronikker skrevet af Løkke og de tre andre partiledere i blå blok. Se figur 1.

Ud af de 240 forslag er 49 fremlagt sammen med de tre andre partier i blå blok enten i form af fælles beslutningsforslag fremsat i Folketinget eller i aviskronikker. Derfor vil alle disse forslag med stor sandsynlighed blive en del af et eventuelt nyt blåt regeringsgrundlag.

Forbrugertilliden historisk høj" caption="Figur 1  

 " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/c7362-tka_venstre_1.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/872f5-tka_venstre_1.png | Forstør   Luk

Kilde: Danmarks Statistik og Jørgen Goul Andersen. [/graph]

Løkke afviser dog, at alle Venstres 240 forslag kan betegnes som løfter og dermed løftebrud, hvis de ikke bliver gennemført efter valget. Og det på trods af, at Venstre nu i snart fire år selv har ført en aggressiv kampagne over for statsminister Helle Thorning-Schmidt, hvor hvert eneste af hendes forslag fra det seneste valg i 2011, som ikke er blevet gennemført, har fået betegnelsen ”løftebrud”.

”Jeg har kun et løfte. Og det er håndværkerfradraget. Men det er ikke et udtryk for, at jeg ikke vil arbejde solen sort for at indfri alle de andre forslag,” siger Lars Løkke Rasmussen i et interview med Ugebrevet Mandag Morgen.

Venstres mange forslag tegner profilen af en eventuel ny blå regering efter næste valg. De viser, at valgresultatet kommer til at få langt større betydning for udviklingen af det danske velfærdssamfund, end debatten i medierne giver indtryk af.

Udlændinge og integration bliver et andet af valgkampens absolutte hovedtemaer. På dette område har Venstre lanceret hele 35 nye forslag, hvoraf mange vil betyde markante stramninger samt et helt nyt integrationsprogram.

Trods alle Venstres mange forslag skal man dog lede længe i vejviseren for at finde en samlet økonomisk masterplan, der lægger de lange linjer for landets økonomi i årene, der kommer.

En joker i ærmet

[graph title="Venstre og blå bloks 49 fælles forslag" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

 

En af Venstre højest prioriterede mærkesager er, at det skal kunne betale sig at arbejde. Venstre har især fokus på de knap 800.000 folk i den erhvervsaktive alder, som er på dagpenge, kontanthjælp og andre overførselsindkomster.

Løkke har lovet, at han som ny statsminister vil indkalde Folketingets partier til forhandlinger om en ny jobreform med fokus på to spor: Et nyt kontanthjælpsloft, der skal sætte loft over, hvor meget man kan få i offentlige ydelser, samt skattelettelser i bunden for personer med arbejdsindkomster. Men Venstre har endnu ikke et svar på, hvordan et såkaldt ”moderne kontanthjælpsloft” skal skrues sammen, selv om forslaget har stået på Venstres dagsorden i over et år.

Løkke har også bundet stor prestige op på at genindføre det såkaldte håndværkerfradrag, selv om forskere har sået tvivl om effekten af denne ordning, og selv arbejdsgiverne nu begynder at tale om risikoen for flaskehalse inden for byggebranchen.

Selv om medierne har stor fokus på netop disse forslag, så har Venstre fremlagt i alt 50 forslag, der skal sætte skub i beskæftigelsen, skabe øget vækst og jobskabelse.

Venstres 191 forslag" caption=" 

 " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/25c6f-tka_venstre_3.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/a18b1-tka_venstre_3.png | Forstør   Luk

 

Men denne gang kan det blive lige omvendt, fordi Helle Thorning-Schmidt er mest i overensstemmelse med vælgernes opfattelse af, hvad der bør gøres, mener professor og valgforsker ved Institut for Statskundskab ved Aalborg Universitet, Jørgen Goul Andersen.

”Lars Løkke Rasmussens fokus på reformer passer ikke ret godt til situationen nu, hvor forbrugertilliden er stigende. Der er ikke den samme krisestemning, og vælgerne har ikke den samme forståelse for, at der skal komme reformer,” siger Jørgen Goul Andersen.

Han peger desuden på, at stigende forbrugertillid traditionelt giver den siddende regering medvind. Derfor kan det blive op ad bakke for Venstre, hvis problemstillingen med de 800.000 kommer til at dominere Venstres kampagne. Se figur 2.

Den blå velfærd

Venstre har gennem det sidste år også fremlagt en perlerække af forslag på velfærdsområdet, som tegner en helt ny vision for landets velfærdssamfund.

[graph title="Venstres 191 forslag (fortsat)" caption=" " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/8605e-tka_venstre_4.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/7223f-tka_venstre_4.png" text=""] [/graph]

Løkkes drejebog til Danmarks fremtidige velfærdssamfund bygger på øget frit valg til borgerne og større inddragelse af det private som alternativ til de nuværende kommunale tilbud. Det skal være et grundlæggende element i lovgivningen.

Ældre skal f.eks. have mulighed for at vælge mellem private og kommunale sygeplejere, hjælp til rehabilitering og leverandører af ældremad. Private firmaer skal have lettere ved at oprette og drive plejehjem. Og pengene skal følge barnet, så forældre får større frihed til selv at vælge, om barnet skal passes i en offentlig daginstitution eller af en privat.

Løkke vil konkurrenceudsætte flere opgaver. Han ser gerne, at flere kommunale institutioner bliver omdannet til selvejende institutioner eller aktieselskaber. Og hvis det står til Løkke, kan nogle folkeskoler også omdannes til selvejende institutioner med de frihedsgrader, det giver til skolelederen og de enkelte lærere. Se tekstboks.

Løkke: Folkeskoler kan blive selvejende institutioner

Mens folkeskolerne stadig kæmper med at få den nye reform på skinner, åbner Venstres formand Lars Løkke Rasmussen for at lade nogle skoler blive selvejende institutioner med øget frihed til skolelederne og lærerne.

”Det vil være super spændende, hvis man forenede det bedste fra privatskoler med det bedste fra folkeskolen i en hybrid, som frisatte nogle lærerkræfter. Jeg taler ikke om, at nu skal alle danske folkeskoler være selvejende institutioner. Men det vil være spændende, hvis nogle skoler, som har den ambition, fik lov til at løbe lidt længere,” siger Løkke.

Hvis forslaget bliver en realitet, vil det give de enkelte skoleledere og -bestyrelser langt større frihed til selv at bestemme og tilrettelægge undervisningen. Samtidig vil det være en af de største ændringer i hele den måde, som det danske skolevæsen er organiseret på, siden almueskolen i 1814.

”Det har været en livslang mission for mig at opbygge en offentlig sektor, som kan to ting på samme gang. Dels at kunne tilbyde de universelle velfærdsydelser som den gode sundhedsbehandling, børnepasning og ældrepleje. Og dels gøre det på individets egne præmisser. Det frie valg skubber den offentlige sektor til at åbne mere op og være mere borgerorienteret,” siger Løkke.

Løkke forsøger dermed at skubbe diskussionen af velfærd væk fra et spørgsmål om nulvækst til indretningen af velfærden, mener professor Jørgen Goul Andersen.

”Med det frie valg er Lars løkke Rasmussen liberal uden for alvor at udfordre velfærden. Han ved, at danskerne bakker om velfærden, og derfor gør han det til et spørgsmål om frit valg eller ej. Han vil udvide borgernes rettigheder og ikke for alvor rykke ved velfærden,” siger Jørgen Goul Andersen.

Comeback til privathospitaler

Sundhedsvæsenet tegner traditionen tro til at blive et af valgkampens store temaer og et af de områder, hvor resultatet af valget kommer til at få størst betydning for kursen de næste mange år.

Løkke har sammen med de tre andre partiledere i blå blok – de konservatives Søren Pape Poulsen, Dansk Folkepartis Kristian Thulesen Dahl og Liberal Alliances Anders Samuelsen – givet en række pejlemærker for fremtidens sundhedsvæsen i en kronik i Berlingske i sidste uge.

Sygehusene skal være under politisk kontrol

Venstre er åben for at tage en debat om, hvem der skal styre sygehusene og dermed have ansvaret for en velfærdsopgave til over 100 milliarder kr. om året.

En nedlæggelse af regionerne står ikke umiddelbart på Venstres valgprogram. Men Lars Løkke Rasmussen ved godt, at alle de tre øvrige partier i blå blok – Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og de konservative – kræver regionerne nedlagt og sygehusene lagt over til staten.

”Jeg kan ikke garantere, at regionerne ikke bliver nedlagt. Men omvendt kan jeg heller ikke garantere, at de bliver nedlagt. Jeg er åben over for en diskussion. Men hvis jeg synes, det mest påtrængende problem er at få lavet en strukturreform 2, så ville jeg jo sige det,” siger han.

Løkke opstiller dog tre krav, som skal være opfyldt i en eventuel ny reform:

For det første skal sygehusene være under en form for politisk kontrol. Hvor vidt det så skal være indirekte valgte kommunalpolitikere eller andre politikere, der skal sidde i sygehusbestyrelserne, vil han ikke gå ind i. Men under alle omstændigheder er det nye toner fra Løkke, da han tidligere er gået ind for at lade professionelle folk sidde i bestyrelserne og ikke politikere.

For det andet afviser han tanken om et rent statsligt drevet sygehusvæsen styret af Sundhedsministeriet, og hvor man fjernede arbejdspladser fra regionsrådene. Der vil ifølge Løkkes optik fortsat være brug for en regional organisering. Dermed afviser han blankt den model, som Dansk Folkeparti har talt varmt for.

For det tredje må en ny reform ikke komme til at skabe usikkerhed om byggeriet af de nye supersygehuse og andre sygehusbyggerier for over 40 milliarder kr., som Løkke selv var med til at sætte i gang som sundhedsminister i VK-regeringen.

Forslagene er nærmest en tro kopi af Venstres eget sundhedsudspil fra september sidste år. De betyder bl.a., at den såkaldte behandlingsgaranti på en måned skal genindføres, så patienter kan blive behandlet på et privat hospital eller en privat klinik, hvis ventetiden på de offentlige sygehuse overstiger 30 dage. En garanti, som Løkke indførte tilbage i 2002, men som Thorning har ændret.

”Det er ikke uden grund, at sundhedsvæsnet er den del af den offentlige sektor, der har performet absolut bedst de senere år med en årlig produktivitetsstigning på 2,1 pct. i snit siden 2001. Det er bl.a. sket, fordi vi indførte nogle mekanismer, så hvis sygehusene ikke leverede behandling til tiden, kunne patienterne flytte sig over til andre sygehuse eller privathospitaler og tage nogle ressourcer med. Det er med til at sætte mennesket i centrum og er en god driver til at udvikle den offentlige sektor,” siger Løkke.

De fire partiledere i blå blok dribler dog uden om et af de mest ømtålelige spørgsmål nemlig hele styringen af sundhedsvæsenet og dermed ansvaret for et velfærdsområde til over 100 milliarder kr. Løkke stiller nu tre betingelser, som skal være opfyldt, hvis han skal gennemføre en ny reform. Se tekstboks.

De fire blå partier er også enige om, at der ikke skal skrues op for brugerbetalingen i næste valgperiode. Som Mandag Morgen beskrev i sidste uge, udgør brugerbetalingen i dag ca. 45 milliarder kr. Heraf stammer de 25 milliarder kr. alene fra sundhedsområdet, og brugerbetalingen er steget med 1,2 pct. i snit siden 1990.

Løkke har selv luftet ideen om brugerbetaling på lægebesøg i bogen “Løkkeland”, der udkom i 2006, mens han var indenrigs- og sundhedsminister samt næstformand i Venstre. Men han vil formentlig som ny statsminister nedsætte et ekspertudvalg, der skal kulegrave brugerbetalingen og komme med forslag, der så kan træde i kraft efter to folketingsvalg. 

Omtalte personer

Lars Krarup

Formand, Realdania, formand, Team Danmark
Slagter (1991)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu