Mærsk er billedet på den nye globalisering

En af coronakrisens store vindere er shippingbranchen. Danmarks største virksomhed er i gang med at investere sidste års overskud på 20 milliarder kroner. Nu skal Mærsk også ud på vejene og op i luften, så kunderne kan købe hele transportkæden et sted.  

Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Simon Friis Date

Hvis man ikke lige vidste det, var det ikke til at gætte, at A.P. Møller - Mærsk er på et historisk højdepunkt. Forsyningskrise, forsinkede varer og stigende priser på brændstof rimer ikke ligefrem på milliardoverskud til varetransportører.  

Men det er kronede dage. Mærsk kom ud af 2020 med et overskud før skat på godt 20 milliarder kroner, en tredobling af resultatet fra 2019. Og 2021 bliver intet mindre end et økonomisk rekordår. 100 milliarder kroner kommer der til at ligge i plus på bundlinjen, når året er omme. Alene i tredje kvartal af 2021 har virksomheden tjent 35 milliarder kroner.  

Cheføkonom i Mærsk, Graham Slack, virker stadig lidt overrasket, når han ser tilbage på det seneste halvandet år. En del af hans jobbeskrivelse er at beskæftige sig med fremskrivninger. Klog af erfaring vægrer han sig ved at se mere end bare et par uger frem i tiden, men foreløbig er der stadig en masse varer at flytte og penge at tjene for verdens største rederi. 




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu