Historien i tal

Mange kunder på digitale platforme, men få reelle job

Hver femte dansker er kunde på platforme som Airbnb eller Hilfr, mens kun omkring en procent selv har arbejdet via en platform. Omvendt vokser platformsøkonomien hurtigt i andre europæiske lande. 

Jens ReiermannTorben K. Andersen

Selv om platformsøkonomien har fyldt meget i debatten og er blevet spået til at ville vokse til en meget væsentlig del af fremtidens arbejdsmarked, er det stadig forholdsvis få mennesker, som tjener penge på at udbyde deres arbejdskraft. 
Godt nok var hver femte dansker – svarende til over en million borgere – i 2019 aktive i deleøkonomien. Det viser tal fra Rådet for Deleøkonomi. Men langt de fleste er folk, som alene benytter sig af deleøkonomiens ydelser, som at leje en lejlighed, bestille udbringning af mad eller få gjort rent. Se figur 1.

Omvendt har kun omkring én procent af danskerne tjent penge via en digital arbejdsplatform som Wolt, Happy Helper eller Worksome i løbet af et år. Lidt flere – 1,3 procent – har tjent penge på for eksempel at udleje deres bolig eller bil via såkaldte kapitalplatforme som Airbnb og GoMore. Se figur 2.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu