Massivt behov for den skjulte vækstfaktor

Vi sælger færre varer til udlandet end vores nabolande, konkurrenceevnen falder, og vi genskaber ikke de mange job, der gik tabt under krisen. En række nye analyser cementerer, at Danmarks udfordringer tårner sig op. Der er derfor hårdt brug for en ny tilgang til vækst og jobskabelse i Danmark.

Marianne Kristensen Schacht

Nyheden om, at Danmark har en skjult vækstressource i udnyttelsen af lokale kulturtræk falder som regn på en knastør ørkenvandring. Dansk vækst har hårdt brug for ny vækstfaktor. En række nye analyser viser, at det står rigtig skidt til med både konkurrenceevnen, jobskabelsen og flere andre af de områder, der traditionelt har placeret Danmark i toppen af OECD-landene. Danmark sakker agterud.

Dansk eksport halter" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/01559-mks_fig02_tabte-job-forbliver-tabte.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/99d7f-mks_fig02_tabte-job-forbliver-tabte.png | Forstør   Luk

Kilde: Nordisk Ministerråd: Nordic Exports of Goods and Exporting Enterprises. 

Mest iøjnefaldende er Danmarks fald ud af top-ti i OECD målt på konkurrenceevnen. Med faldet fra 10.- til 13.-pladsen er vi overhalet indenom af lande som Estland og Storbritannien. Se figur 3. Selv om vi har forbedret os på en række vigtige områder, er det ikke nok, for de andre lande i OECD har sat massivt ind på at genskabe det tabte efter krisen og er nået længere end os. Se figur 4.

Ser man på udviklingen for de fem afgørende områder, der i Dansk Industris Globaliseringsredegørelse udgør den samlede konkurrenceevne – globaliseringsniveau, produktivitet og innovation, kvalificeret arbejdskraft, offentlig økonomi og omkostninger – så står det klart, at Danmarks placering som en af de mest konkurrencedygtige nationer i OECD er under alvorligt pres.

Dansk exit fra top-ti" caption="Figur 3  

Figur 4  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/fb6ac-msk_fig04_globaliseringsniveau-under-pres.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/506c6-msk_fig04_globaliseringsniveau-under-pres.png | Forstør   Luk

Kilde: Sådan ligger landet, DI 2014. 

De mindre og mellemstore virksomheder oplevede det største fald i eksporten blandt de eksporterende danske virksomheder. Men de har siden indhentet det tabte og oven i dét øget eksportandelen med 5 pct. siden 2008. For de store virksomheder var faldet lavere. Men de store virksomheder har siden 2008 også kun øget deres eksport med 2 pct.

De mindre og mellemstore danske virksomheders eksportvækst skyldes især mere salg til lande som Tyskland og Polen, men også Kina er blevet et større marked for de mindre og mellemstore selskaber. De store danske virksomheder har ikke formået at genvinde det tabte salg til det store tyske marked. De er derimod gået frem på nye vækstmarkeder som Brasilien, Indien og Kina, viser Nordisk Ministerråds analyse af nordisk eksport under krisen. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu