McKinseys råd: Skru ned for eksportstøtten til små virksomheder

Regeringen og dens rådgivere er dybt uenige om, hvor der er mest ræson i at give offentlige støttekroner for at øge eksporten. I en ny rapport bestilt af regeringen konkluderer konsulenthuset McKinsey, at den danske eksportstøtte i alt for høj grad fokuserer på små virksomheder. Danmark får mere eksport for pengene, hvis støtten gives til de større virksomheder, lyder rådet. Men det har regering valgt at ignorere, og den lover i sin nye eksportstrategi tværtimod at give en ekstra hjælpende hånd til de små og mellemstore virksomheder. De store virksomheder kan meget bedre klare sig selv, siger handelsminister Mogens Jensen (S).

Eksport er godt for den danske økonomi. Det er både politikere og økonomer enige om, når de henviser til de seneste eksporttal.

Danmarks Statistik kan fortælle, at værdien af den danske eksport i dag udgør godt 1.000 milliarder kroner årligt, hvilket er over halvdelen af Danmarks samlede BNP. Og Nationalbanken har regnet ud, at omtrent hver fjerde danske arbejdsplads bliver skabt, når virksomheder sælger varer til udlandet.

De tal blev flittigt brugt, da handelsminister Mogens Jensen (S) før sommerferien lancerede regeringens nye eksportstrategi, som har fået undertitlen ”Mere handel. Nye job.” Det er en plan for, hvordan det offentlige kan hjælpe private virksomheder med at eksportere mere – til størst mulig samfundsøkonomisk gavn for Danmark. Spørgsmålet er, hvordan offentlige kroner bedst fremmer eksporten. Det er regeringen og dens rådgivere dybt uenige om. Faktisk har regeringen valgt at ignorere en af hovedkonklusionerne i en ny rapport om den danske eksportfremmeindsats, som konsulentbureauet McKinsey og Co. har udarbejdet på bestilling af Finansministeriet.

Login