Mødrehjælpen giver opskriften på velfærd, der virker

Dokumentation og datadisciplin er en afgørende del af Mødrehjælpens indsats for udsatte familier. Mange offentligt ansatte ser dokumentation og registrering som en unødig byrde, der stjæler tid fra kerneopgaven. Men i Mødrehjælpen har psykologer, sagsbehandlere og andre fagpersoner taget det til sig som et uundværligt værktøj i det daglige arbejde. Det er med til at sikre, at metoderne tager udgangspunkt i den nyeste viden, så målgruppen, bl.a. voldsramte kvinder, hjælpes så godt som muligt. I næste uge modtager Mødrehjælpen SFI’s jubilæumspris for sin brug af evidensbaserede metoder, også i den løbende dialog med brugerne. “Det er præcis den måde at bruge data i den daglige praksis, der gør dokumentation meningsfuld – for sagsbehandlere såvel som for borgere,” siger Agi Csonka, direktør i SFI.

Jens Reiermann

Når psykologen Mette Elgaard fra Mødrehjælpen arbejder med voldsramte kvinder, ved hun, at hun hjælper kvinderne til et bedre liv. Mødrehjælpen arbejder nemlig systematisk med at måle og dokumentere effekten af indsatsen. Og for de voldsramte kvinders vedkommende betyder Mødrehjælpens forløb, at kvinderne får færre symptomer på angst og depression, mens et flertal oplever, at deres sociale situation er forbedret. Se figur 1.

Dokumenteret virkning" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/a1269-jre_fig02_dokumentation-splitter-offentligt-ansatte.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/23f93-jre_fig02_dokumentation-splitter-offentligt-ansatte.png | Forstør   Luk

Spørgsmålet om, hvorvidt dokumentationskrav giver bedre service, deler de offentligt ansatte næsten lige over. Der er dog en lille overvægt af skeptikere.

Kilde: “Effect of an intervention programme for female victims of intimate partner violence on psychological symptoms and perceived social support” af Nina B. Hansen m.fl. i European Journal of Psychotraumatology nr. 5, 2014. [/graph]

Det viser en ny rapport, der er udarbejdet af et forskerteam fra Syddansk Universitet. Og den viden ser ikke bare godt ud i en videnskabelig publikation. Den betyder noget for Mødrehjælpen og deres behandlere.

”Vi kan se, at brugerne har glæde af vores arbejde, og vi ved, at vi gør en forskel med en indsats, der bygger på viden og evidens,” siger Mette Elgaard.

Men de gode resultater kommer ikke af sig selv. Mette Elgaard og hendes kolleger opbygger kvindernes forløb efter en fast model og måler løbende, hvordan kvinderne oplever forløbet.

”Vi bruger hele tiden resultaterne af vores målinger i arbejdet med kvinderne,” siger Mette Elgaard.

Det meget strukturerede forløb, de løbende målinger og justeringer samt de uafhængige forskeres analyse af indsatsen er alt sammen eksempler på, hvordan Mødrehjælpen bruger evidensbaserede metoder i sit arbejde.

Det sker ellers relativt sjældent på det sociale område. Danmark bruger hvert år mere end 40 milliarder kr. på at hjælpe udsatte børn, handicappede og voksne med sociale problemer. Men Socialstyrelsen anslår, at kun 10 pct. af midlerne bliver brugt på evidensbaserede metoder.

”Vi opfatter os som et lille laboratorium, der arbejder for at vise, at man kan gøre tingene både bedre og billigere, når man bygger indsatsen på evidens og viden,” siger Mads Roke Clausen, der er direktør i Mødrehjælpen.

Data gør behandlingen bedre

Med godt 100 ansatte og 1.100 frivillige er Mødrehjælpen en meget lille aktør i forhold til de store, kommunale organisationer, der varetager langt de fleste sociale opgaver i Danmark.

Men resultaterne er blevet bemærket. Næste tirsdag uddeler SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd sin jubilæumspris til Mødrehjælpen for arbejdet med evidensbaserede sociale indsatser.

[graph title="Dokumentation splitter offentligt ansatte" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: FTF 

”Mødrehjælpen arbejder med at omsætte viden til praksis, og det sker langtfra af sig selv. Det vil vi gerne være med til at synliggøre. Og så er jeg imponeret af, hvordan de bruger dokumentationen i dialogen med borgerne. De samler ikke bare oplysninger ind til eget brug, men bruger dem også direkte i deres samtaler med kvinderne. Det er præcis den måde at bruge data i den daglige praksis, der gør dokumentation meningsfuld – for sagsbehandlere såvel som for borgerne,” siger Agi Csonka, direktør i SFI.

Mødrehjælpens omfattende brug af data og dokumentation er også opsigtsvækkende af en anden grund. Mange steder i den offentlige sektor opfattes krav om registreringer, kontrol og dokumentation som en unødvendig byrde, der stjæler tid fra kerneopgaven. Se figur 2.

Men de data, Mette Elgaard og hendes kolleger samler ind, ender ikke i en fjern database eller et regneark i et ministerium. De bliver brugt direkte i de enkelte behandlingsforløb.

”Når kvinderne kommer ind, beder vi dem om at udfylde et spørgeskema på 6-7 sider, hvor de skal beskrive deres traume, angst, depressioner og en hel række andre ting. Det er mange og også meget krævende spørgsmål,” siger Mette Elgaard. Men svarene er nyttige for både kvinden og behandlerne.

”Spørgsmålene er med til at afklare kvindernes situation. De bliver mere opmærksomme på deres symptomer og forstår bedre, hvorfor de har det dårligt. Derfor ved de mere om, hvad det hele handler om, når de har udfyldt vores spørgeskema,” siger hun.

Svarene er også basisviden for Mette Elgaard, når hun er med til at afgøre, hvilket tilbud den enkelte kvinde skal have. Ender det med, at kvinden deltager i et gruppeforløb, kommer hun til at besvare det samme spørgeskema i alt fem gange.

”Erfaringsmæssigt ved vi, at mange kvinder har bestemte psykiske reaktioner på forskellige tidspunkter i forløbet. Hvis svarene fra kvinder i en gruppe viser et andet mønster, kan vi tage det op og diskutere, hvordan vi kan blive bedre,” siger Mette Elgaard.

Datadisciplin

Arbejdet med spørgeskemaerne er i dag en del af Mette Elgaards faglighed.

Mødrehjælpens rejse mod evidensbaseret rådgivning

  • 2005: Bestyrelsen ønsker nyt strategisk fokus for at styrke indsats og økonomi.
    Det sker: Vicepræsident i Novo Nordisk, Elin Schmidt, vælges til formand og der sættes fokus på ledelse og resultater for brugerne.
  • 2006-2007: Mødrehjælpen erkender: ”Vi har et etisk ansvar for at hjælpe bedst muligt”
    Det sker: Mødrehjælpen kasserer centrale rådgivningsmetoder og bygger op fra grunden med nye manualer for rådgivning.
  • 2008-2009: Mødrehjælpen erkender: ”Vi skal være en tydelig og lyttende ledelse”
    Det sker: Der formuleres nye ledelsesværdier for at kunne vælge den bedste måde at arbejde med resultatbaseret rådgivning. Målet er, at medarbejderne skal kunne bruge data i hverdagen, og at ledelsen skal bruge dem strategisk. Udrulning af resultatbaserede metoder i alle forløb.
  • 2010-2011: Mødrehjælpen erkender: ”Vi skal vise den samfundsmæssige værdi”
    Det sker: Resultatbaseret rådgivning giver – også – økonomiske gevinster. Etablering af partnerskaber med kommuner.
  • 2012-2013: Mødrehjælpen erkender: ”Vi skal løfte os til næste niveau via kompetenceudvikling"
    Det sker: Oprettelse af HR-afdeling. Kontrolgruppeforsøg og videnskabelig kontrol samt løbende justering af manualer.
  • 2014-2015: Mødrehjælpen erkender: ”Vi skal lære og tænke i helheder”
    Det sker: Udvikling af ny læringsmodel og helhedsorienterede forandringsteorier.

”Vi skal have en god disciplin med data, og det er vi nødt til at integrere i vores arbejde. Nogle gange skal vi hjælpe kvinderne med at udfylde skemaet, fordi det er vigtigt, at alle spørgsmål bliver udfyldt og besvaret så godt som muligt. Det tager tid at få den disciplin integreret i arbejdet,” siger hun.

Mette Elgaard har arbejdet med den evidensbaserede metode i 6 år og mener, at datadisciplinen nu er blevet en naturlig del af hendes rutiner.

”Det er ikke særlig tidskrævende, og jeg har tid til at snakke med kvinderne. Jeg synes, det er godt, vi måler på det sociale arbejde, så vi kan se, hvad der virker, og få øje på det, der ikke virker,” siger hun.

Mødrehjælpen har siden 2005 arbejdet med evidensbaserede metoder til at sikre, at faglighed og viden hos medarbejderne hjælper brugerne bedst muligt. Se boks/tidslinje.

Dengang var det højst usædvanligt. Det daværende Velfærdsministerium havde godt nok en strategi om, at sociale indsatser skulle fokusere på effekter. Men i 2007 kunne Rigsrevisionen konstatere, at det ikke havde ført til de store ændringer i praksis. Der var stadig meget begrænset viden om evidens og effekter.

Mødrehjælpen formulerede dengang en positiv vision for arbejdet med den evidensbaserede indsats. Det skulle ikke bare være et spørgsmål om metoder og dokumentation men om, hvordan man hjælper brugerne bedst muligt.

”Som leder har jeg et stort etisk ansvar for, at den hjælp, vi yder, også gør en forskel for de kvinder, børn og fædre, der kommer ind til os. Det er vigtigt, at vi ikke bare står fast på det, man plejer at gøre, men hele tiden anvender de nyeste og bedste metoder,” siger Mads Roke Clausen, der er direktør for Mødrehjælpen.

Løbende læring

Hvor enkelt det end lyder, har det haft omfattende konsekvenser på de indre linjer. I dag arbejder Mødrehjælpen udelukkende med evidensbaserede metoder i al sammenhængende rådgivning og behandling. I den forstand er omstillingen tilendebragt. Men beslutningen om hele tiden at anvende den nyeste forskning og viden betyder, at der hele tiden er behov for løbende kompetenceløft af medarbejderne.

Mads Roke Clausen understreger, at de evidensbaserede metoder ikke skal forstås som en manual, der betyder, at ”vi alle sammen går i gåsegang”, men som et grundlag for faglige diskussioner af den indsats, der virker bedst.

”Før vi gik i gang med de evidensbaserede metoder, sad alle medarbejderne inde på hver sit kontor og delte ikke deres viden. Nu har vi et fælles fagligt udgangspunkt for vores diskussioner,” siger han.

Ledelsens vigtigste redskab i omstillingen har været at tilrettelægge det evidensbaserede arbejde på en måde, der understøtter fagligheden hos socialarbejderne, og derefter ”holde ved”.

”Vi bruger data til læring og prøver at forstå, hvorfor en gruppe lige nu ligger i det grønne, det gule eller det røde felt. Det er ikke noget med at skælde ud, hvis der ikke sker hurtige fremskridt, for så får man aldrig udviklet en organisationskultur med fokus på læring. Vi skal holde fast i, at vi gør det her for at blive bedre til at hjælpe vores brugere,” siger Mads Roke Clausen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu