Norden vil flyve grønnere, men de fem lande vælger hver sin vej

De fem nordiske lande udgør et teknologisk og politisk laboratorium for hele verden, når det gælder mere bæredygtig flyvning. Norge satser på elfly, Danmark, Sverige og Finland på flybrændstof til lange flyvninger. Samtidig står det klart, at Norge og Sverige vil ud af SAS. Det vil Danmark ikke. Tværtimod.

Claus Kragh

SAS er ikke alene. Den hårde konkurrence i international luftfart har sammen med coronakrisen og krigen i Ukraine sat sine dybe spor i nordisk luftfart.

Finnair er i dyb krise, Icelandair er i krise, og det privatejede norske Norwegian har først for ganske nylig lavet overskud igen efter en hårdhændet omstrukturering.

SAS skal i realiteten reducere omkostninger og afvikle gæld for over 20 milliarder kroner, hvis selskabet – som den danske regering håber – skal kunne erklæres økonomisk bæredygtigt, når den aktuelle omstrukturering med konkursbeskyttelse, som finder sted i USA, efter planerne er færdig i foråret 2023.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu