Tænketank advarer mod dansk enegang i grøn luftfart

Ny flyafgift skal finansiere udvikling af produktion af jetfuels fra brint, mener erhvervstænketanken Axcelfuture. Den grønne tænketank Concito vil have flyafgift for at få færre til at flyve. Venstre-profil bakker op om SAS og ønsker erhvervsstøtte til grønne flybrændstoffer.

Foto: Statsminister Mette Frederiksen var i januar 2022 på virksomhedsbesøg i lufthavnen i Kastrup sammen med de politiske ledere fra SF og Enhedslisten.Foto: Reuters Ritzau Scanpix
Claus Kragh

Det er prisværdigt, at statsministeren har engageret sig i at gøre flytransport mindre klimabelastende. Men det er vigtigt, at Danmarks grønne luftfartsambitioner flugter med planerne i EU, at Danmark vælger de rigtige teknologier, og at hele provenuet fra den flyafgift, man med fordel kan indføre, bruges til innovationsstøtte til erhvervslivet.

Det mener erhvervstænketanken Axcelfuture i en ny udgivelse med titlen ”Er grøn indenrigsflyvning i 2030 en god idé?”.

I analysen gennemgår seniorrådgiver Finn Lauritzen, hvad der er sket, siden Mette Frederiksen i sin nytårstale overraskede selv folk, der er tæt på regeringens grønne politikker, med meget konkrete grønne ambitioner for dansk luftfart.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu