Nytænkning skal sætte strøm til dansk transport

Danske beslutningstagere skal tage de globale briller på, hvis de vil sikre ny teknologi til dansk transport. Overalt i verden er der eksempler på frontløbere, der skaber nye teknologiske løsninger til et område, der tørster efter nytænkning.

I sidste uge faldt prisen for at lease en elbil i Danmark til 2.495 kr. om måneden. Hermed er prisen på samme niveau som leasing af en benzinbil, og elbilen koster endda kun en tredjedel i brændstof. Det er et vigtigt skridt på vejen til, at elbilen kan blive andet end det dyre, miljøvenlige alternativ for de grønne feinschmeckere. Forklaringen på prisfaldet på elbiler skal findes i en intensiv teknologi- og produktudvikling gennem de senere år, hvor stort set alle store bilproducenter har introduceret nye el- og hybridbiler på markedet. Salget af elbiler er da også steget i 2014, hvor der allerede ved udgangen af august var blevet solgt flere elbiler end i hele 2013. Dog er volumen ikke specielt imponerende med 670 indregistreringer i år.

De faldende priser gør, at Københavns Kommune kan fordoble sin elbilflåde inden for det næste halvandet år. Kommunen er gået sammen med 12 andre kommuner og regioner i  et indkøbsfællesskab, der skal sikre fortsat lave priser. Danske virksomheder begynder også at gå over til el. Det er denne type ‘flåder’ af elbiler, der driver markedet i Danmark med næsten 80 pct. af alle salg. 

[quote align="left" author=""]Innovation og nye løsninger inden for elbaseret transport sprudler over hele verden i disse år.[/quote]

Fortsat fald i priserne afhænger i høj grad af, om elbilernes nuværende afgiftsfritagelse bliver forlænget. Den er pt. sikret frem til 2015, men politikerne går netop nu og tygger på, om teknologien udvikler sig så hurtigt, at markedet allerede til den tid vil kunne klare sig uden samme grad af afgiftsfritagelse. Det gavner ingen, at afgiftsfritage en moden teknologi, men det er svært at spå om fremtidens prisudvikling. Og eftersom elbilen kan spille en afgørende rolle i Danmarks klimareduktioner, virker det meget risikabelt at pille ved afgiftsfritagelsen, netop som elbilen er ved at få fodfæste efter mange års vaklen.

Behov for fortsat teknologiudvikling

I en nyligt udgivet rapport slår Concito fast, at mere el i transportsystemet kan bidrage til at sænke CO2-udslippet i sektoren med op til 70 pct. Dertil kommer, at der også er store sundhedsfordele at hente ved de støj- og udstødningsløse elbiler samt bedre udnyttelse af vores vindenergi, da elbilerne typisk bliver opladet om natten, hvor der er overskud af vinderenergi.

Forudsætningen for, at der kan komme mere el i Danmarks transportsystem, er, at teknologiudviklingen fortsætter, og her er det ikke kun elbilmodellerne, der skal udvikles. Nye teknologier, der på forskellig vis faciliterer omstillingen til mere el, er mindst lige så vigtige. I den årlige Sustainia100-rapport er der de seneste tre år blevet fremhævet en række eksempler på, hvordan el kan blive mere integreret i både biltrafikken, den tunge trafik og den kollektive transport. Jeg præsenterede ved Driving Green-konferencen i sidste uge et større udvalg af disse eksempler, som jeg herunder vil give et udpluk af.

 

FOR BILTRAFIKKEN handler teknologiudviklingen i høj grad om at gøre elbilen nemmere og mere komfortabel at bruge. Her er trådløs opladning en spændende ny teknologi, som pt. bliver testet på parkeringspladser forbeholdt elbiler. I London vil teknologien fra 2015 blive brugt til at oplade busser, mens de holder stille på busstoppesteder. Men der er i teorien ikke noget til hinder for, at trådløs opladning på længere sigt kan bruges på biler og busser, mens de er i fart, selvom teknologien nok ikke bliver moden til dette inden for de næste mange år. En anden problemstilling for udbredelsen af elbilen er netværket af ladestandere. I Californien har ChargePoint udrullet verden største netværk af ladestandere. Her kan elbilchauffører se, hvilke af de over 16.500 ladestandere der er i brug, og blive guidet til den nærmeste frie ved hjælp af en app. En interessant svensk teknologi er Solelia, der tilbyder leasing af parkeringspladser med solceller installeret som tag, hvor bilen kan oplades. Hvis solen ikke skinner, køber et særligt computersystem vedvarende energi, så bilen til alle tider er fri for at køre på fossile brændsler.

 

FOR DEN KOLLEKTIVE TRAFIK er togtrafikken efterhånden på vej til at blive elektrificeret, i takt med at dieseltog bliver udskiftet, og Danmark har da også lagt sig i selen med Togfonden DK efter mange års fodslæberi og problemer med de dieseldrevne IC4-tog. Det store potentiale for elektrificering i den kollektive trafik ligger i at få busser over på el, og teknologiudviklingen på dette område går da også stærkt. I København har man siden oktober 2013 testet busser fra den kinesiske producent BYD, der udmærker sig ved at installere et såkaldt drivhjul i bussen, som sørger for at bussens batteri bliver ladet op, når den eksempelvis kører ned ad bakke. På den måde øges batteritid og derved bussens rækkevidde til op mod 250 kilometer per opladning. I USA har batterivirksomheden Proterra udviklet en elektrisk bus, hvor batteriet kan oplades på kun 5 minutter . Herved kan der indlægges korte pauser for enden af ruten, hvor batteriet lades op, og bussen derved kan forblive på vejene hele dagen og nøjes med en større opladning en gang i døgnet.  

 

FOR TUNG TRANSPORT er de teknologiske udfordringer større, da lastbiler typisk kræver en højere grad af fleksibilitet, end el kan give. Dog bliver der eksperimenteret med at elektrificere strækninger med stor lastbilsaktivitet ved hjælp af et sporvognslignende system, hvor hybridlastbilerne kobler sig på et elkabel, der hænger i luften. Systemet kaldes eHighway og bliver nu testet i havnen i Los Angeles, hvor der ud over CO2-besparelser også kan opnås betydelige forbedringer af luftkvaliteten. Til de strækninger, hvor el ikke er en mulighed for den tunge trafik, skal der ses i retning af bæredygtige brændsler som eksempelvis flydende biogas, som bliver produceret i den svenske by Lidköping.

De omtalte teknologier vidner om, at innovation og nye løsninger inden for elbaseret transport sprudler over hele verden i disse år. Hvis Danmark skal kunne indfri de store klima- og sundhedsfordele, som elektrificeringen af transportsystemet tilbyder, så er det essentielt, at beslutningstagere har det globale udsyn, det kræver at finde og integrere disse og teknologier i det danske transportsystem. Markedet skal altid være den drivende faktor, men frontløbere som Københavns Kommune vil ofte skulle bane vejen og kickstarte markedet. 

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel En kop kaffe med mentalt løft Næste artikel Uden nysgerrighed dør innovationen
Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Medicinrådet blåstempler ny medicin for millioner

Medicinrådet blåstempler ny medicin for millioner

Efter det første års arbejde har Medicinrådet anbefalet 25 af 35 undersøgte lægemidler som standardbehandling på sygehusene. De 15 af anbefalingerne skaber dog ingen eller kun lille merværdi for patienterne. For "gavmildt" lyder kritikken fra sundhedsøkonom, der efterlyser nyt grundlag for Medicinrådets vurderinger.

Ny analyse: Iværksættere giver erhvervsikonerne baghjul

Ny analyse: Iværksættere giver erhvervsikonerne baghjul

Virksomheder, der er under 20 år gamle, tegner sig for 50 pct. af værdiskabelsen i Danmark, viser ny analyse fra DI, som selv kalder undersøgelsen en mytedræber. Nye virksomheder har mere fleksibilitet og er bedre til at innovere, siger forsker.

Stram så op på etikken

Stram så op på etikken

KOMMENTAR: Danske virksomheder er ikke så hvidskurede, som vi gik og troede. Når nogen præsterer en kynisk forretningsmoral, bryder de tilliden og samfundskontrakten her til lands.

Analyse af gener åbner for personlige diagnoser

Analyse af gener åbner for personlige diagnoser

Stærkt specialiserede virksomheder tilbyder nu så omfattende analyser af det enkelte menneskes genom, at de kan sætter navn på de gener, der forårsager bestemte sygdomme. Prisen for analyser af genomet og diagnose svinger mellem 20.000 og 30.000 kr. per patient.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Andelstanken er en spændetrøje for landbrugets grønne omstilling

Andelstanken er en spændetrøje for landbrugets grønne omstilling

ANALYSE: Mens globale frontløbere i fødevareindustrien investerer i udvikling af kunstigt kød og plantebaserede alternativer til produkter fra dyr, tøver Danish Crown og Arla. Det er kun naturligt, når nu ejerne lever af at opdrætte dyr til fødevareproduktion. Men det kan blive et problem.

Sådan knuste 'Tropernes Trump' sandheden i det brasilianske valg

Sådan knuste 'Tropernes Trump' sandheden i det brasilianske valg

KOMMENTAR: Den nyvalgte brasilianske præsident Jair Bolsonaros valgkamp formåede at fabrikere sin egen virkelighed gennem velkoordineret brug af sociale medier til at misinformere offentligheden for at vinde valget - et valg, der blev et eksempel på, hvordan politiske sejre opnås gennem viralitet.

Dansk startup: Lad medarbejderne stille diagnosen i din virksomhed

Dansk startup: Lad medarbejderne stille diagnosen i din virksomhed

Det lyder næsten for letkøbt. Lad medarbejderne stille spørgsmål til hinanden og øg sandsynligheden for din strategi bliver gennemført. Men bag det, der umiddelbart virker banalt, ligger en dyb viden om spørgsmålets natur, som ny virksomhed efter millionindsprøjtning satser på at udbrede.

Til svinekongres med fremmedgjorte landmænd på rente-coke

Til svinekongres med fremmedgjorte landmænd på rente-coke

REPORTAGE: Bæredygtighed skal løfte danske svineproducenter ud af mudderet. Men en dyb afhængighed af lave flexrenter og en voksende fremmedgørelse truer det stolte danske erhverv. ”Landbrugskulturen er død,” mener en svineproducent. Mandag Morgen har været på svinekongres i Herning.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Hvad skal landbruget nu leve af?

Hvad skal landbruget nu leve af?

Klimaforandringerne truer en række erhverv på deres eksistens, bl.a. hele kødindustrien. Det kan tvinge dansk landbrug til at nytænke, hvad det skal leve af i fremtiden. Danish Crown har taget udfordringen op og kan blive rollemodel.

Kommunerne råder over 3.500 sengepladser til syge

Kommunerne råder over 3.500 sengepladser til syge

Syge danskere ender stadig oftere i en kommunal sygeseng. Faktisk råder landets borgmestre nu over flere sengepladser, end der står på samtlige sygehuse i en typisk dansk region. For en del af patienterne betyder det brugerbetaling og dårligere kontrol med kvaliteten af behandlingen. 

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

”Verdens lykkeligste organisation! Har I tabt sutten?”

”Verdens lykkeligste organisation! Har I tabt sutten?”

KOMMENTAR: Hvis du vil udvikle din organisation, er du nødt til at hjælpe medarbejderne med at styrke deres selvbevidsthed og velvære. Det er på én gang den vanskeligste, mest komplekse og mest givende ledelsesudfordring, du vil møde.

Gode råd til nye iværksættere fra en gammel hund

Gode råd til nye iværksættere fra en gammel hund

LARS THINGGAARD: I løbet af efteråret har jeg oplevet en imponerende dristighed og frygtløshed blandt iværksættere i danske universitetsmiljøer. Men jeg tror også, de kan lære et par ting af en gammel hund. Her er mine råd til tidens fremadstormende kuld af millennial-iværksættere.

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Velfærdsfesten er forbi

Velfærdsfesten er forbi

Politikere fra både røde og blå partier kæmper om at love mere og bedre velfærd. Men væksten i velfærdsudgifterne målt pr. indbygger har ligget på et stort rundt 0 siden 2010. Intet tyder på, at det bliver meget anderledes de kommende år.

Løkke mangler 16 milliarder til velfærd

Løkke mangler 16 milliarder til velfærd

Et stigende antal børn og ældre de kommende år parret med borgernes forventninger til velfærd vil udløse en kæmpe milliardregning og sluge hele Løkkes økonomiske råderum. KL’s formand efterlyser debat om, hvordan Danmark skal indrette sit velfærdssamfund fremover.

Sundhed er politikernes darling – og vi får mere for pengene

Sundhed er politikernes darling – og vi får mere for pengene

Partierne i både rød og blå blok prioriterer sundhed højt. Og det kan ses på udgifterne. Hver eneste dansker betaler nu i snit 19.300 kr. om året for at finansiere landets sundhedsvæsen. Det er over 1.500 kr. mere end for bare 10 år siden. Men vi får også mere sundhed for pengene.

Ældreboom giver større udgifter men mindre hjælp

Ældreboom giver større udgifter men mindre hjælp

Selv om antallet af ældre stiger, er der nu på årsbasis skåret 6,4 millioner hjemmehjælpstimer væk siden 2008. På få år er udgifterne faldet med 6.000 kr. pr. ældre trods politikernes løfter om værdighedsmilliarder og bedre hjemmehjælp.

Skoleelever og studerende betaler velfærdsregningen

Skoleelever og studerende betaler velfærdsregningen

Siden folketingsvalget i 2015 har sundhed fået 4 mio. kr., og gymnasierne mistet 1 mio. – hver dag. År for år bliver der afsat færre penge pr. elev i folkeskoler og gymnasier samt pr. studerende på universiteter og professionshøjskoler. Ingen ved dog, om det påvirker kvaliteten.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Kvinder indtager globale økonomiske topposter

Kvinder indtager globale økonomiske topposter

Verdensbanken, Den Internationale Valutafond og OECD har alle fået kvindelige cheføkonomer i år. Ny forskning indikerer, at kvindelige økonomer er mindre markedsortodokse og mere positive over for lovgivning til fordel for lønmodtagere og miljøbeskyttelse end mandlige økonomer.