Ordførere: Effektive og moderne tog skal sikre billigere billetter

Det store økonomiske råderum skal ikke bruges til at sænke billetpriserne i togene, mener en række transportordførere. Kun Enhedslisten vil sænke tog-priserne ved at give mere statsstøtte til DSB – penge, der skal hentes hos bilisterne.

Foto: Christians Als / Ritzau Scanpix
Klaus Dalgas

Ja, ja, ja, ja og ja.

Det er for dyrt at køre i tog, og billetpriserne skal ned.

Det er transportordførerne fra Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale, Enhedslisten og Alternativet enige om.

Men hvornår og hvordan det skal ske, er politikerne bestemt ikke enige om.

Enhedslisten vil som eneste parti bruge noget af det store økonomiske råderum til at sænke billetpriserne i den kollektive trafik.

Partiet spurgte for et år siden Transportministeriet, hvad det ville koste at sænke billetpriserne med 30 pct. Ministeriet fik DTU til at regne på det, og DTU kom frem til, at det ville koste 1,3 mia. kroner, idet der ikke fandtes ”aktuelle bekræftede tal” for forøgede driftsomkostninger ved en takstnedsættelse på 30 pct.

Tallet på 1,3 mia. kr. inkluderer adfærdseffekter – f.eks. at folk kører mere i tog, hvis prisen falder – hvilket Enhedslisten aldrig medregner. Fraregnet adfærd lander DTU’s tal på 2,2 mia. kroner.

”Det synes vi faktisk ikke er noget stort beløb, og derfor har vi da også nemt kunnet finde finansiering til det ved blandt andet at tilbagerulle de gentagne nedsættelser af registreringsafgiften, som regeringen har excelleret i, og hæve kravene til god brændstoføkonomi,” siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.

”Med den kurs, dansk økonomi er inde på lige nu, burde der under alle omstændigheder kunne findes penge til at investere i kollektiv trafik – herunder i sænkning af billetpriserne. Regeringen gør dog det stik modsatte: Investerer i flere biler, flere veje og nedprioriterer den kollektive transport,” siger Henning Hyllested.

Enhedslisten står imidlertid alene med dette synspunkt. Ingen partier i den røde blok har hidtil været klar med flere statspenge til at sænke billetpriserne i togene.

Effektivisering og grønne investeringer

Alternativet vil hellere bruge ekstra skattepenge på langsigtede og klimavenlige investeringer i transport og infrastruktur.

Helt konkret foreslår Alternativet et stop for salget af fossildrevne biler i 2025. Herefter skal man fjerne afgifterne på el- og brintbiler. Og så foreslår Alternativet, at firmabilskatten sænkes fra 25 pct. af bilens værdi til 10 pct. for elbiler og 15 pct. for opladningshybridbiler.

”Vi skal investere mere, end vi har planlagt nu, i den bæredygtige omstilling af transporten. Og her er det essentielt, at det også bliver billigere at bruge kollektiv transport,” siger Alternativets transportordfører, Roger Matthisen, selv om partiet altså ikke aktuelt vil bruge det økonomiske råderum til at sænke billetpriserne.

”At togpriserne er steget så meget de senere år, er et resultat af politiske beslutninger, som skiftende regeringer, røde som blå, har haft ansvaret for. Vores svar på det er, at vi skal satse på den grønne omstilling i transportsektoren og fortrænge biler, der bruger fossile brændstoffer, ved at stoppe salget af alle benzin- og dieselbiler i 2025,” siger Roger Matthisen.

Venstre vil satse på at effektivisere jernbanedriften i de kommende år og ad den vej skaffe kunderne billigere billetter.

”Det er absolut ikke et mål for Venstre, at det skal være dyrt at køre med tog. S og SF forsøgte sig op til valget i 2011 med at love markant billigere kollektiv transport. Det gik stik modsat efter valget, hvor billetpriserne under den røde regering steg fire år i træk. I stedet vil Venstre i de kommende år effektivisere jernbanen i kraft af allerede trufne beslutninger om køb af pålidelige el-tog, nye signaler, fornyelse af skinner/sveller og kloge udbud af togdrift. På længere sigt vil dette komme passagererne til gode i form af overholdelse af køreplanerne samt billigere billetter,” siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Venstre vil holde fast i det takstloft, der blev besluttet i 2007 som værn mod tidligere tiders meget voldsomme stigninger i billetpriserne fra år til år. Og Kristian Pihl Lorentzen vil, trods det store økonomiske råderum lige nu, ikke afsætte store beløb på finansloven til en nedsættelse af prisen på togbilletter.

”Vi vil i stedet prioritere at foretage investeringer i den trafikale infrastruktur for at styrke mobiliteten. Vi vil hellere bruge de rådige midler til fremadrettede grønne investeringer i den kollektive transport samt yderst påtrængende investeringer i vejnettet, herunder cykelstier. Husk på, at 90 pct. af trafikarbejdet i Danmark foregår på asfalt, herunder hovedparten af den kollektive transport i form af busser,” siger Venstres transportordfører.

Bedre tog giver billigere billetpriser

Også Det Radikale Venstre satser på øgede investeringer i kollektiv trafik frem for flere penge til billigere billetter. 

”Da vi sad i regering, røg de samlede omkostninger til investeringer op på over 114 mia. kroner.  Herudover har vi sat DSB i gang med at købe nye el-tog og flere vogne til formentlig over 20 mia. kroner. Vi vil gerne prioritere det økonomiske råderum til flere investeringer, og når det handler om priserne, er der en sammenhæng. For kører togene hurtigere, til tiden og er billigere i drift, så kan der over tid også sættes penge af til billetpriserne. Ikke de første 10-15 år, for her går pengene til at betale for eksempel investeringen i nye tog tilbage, men på sigt billigere billetpriser,” siger den radikale transportordfører, Andreas Steenberg.

Dansk Folkeparti vil heller ikke bruge flere skattekroner på at gøre det billigere at køre i tog i Danmark.

”Det er rigtigt, at det især er for dyrt at køre tog mellem landsdelene, og generelt er togenes drift også for dårlig. Men vi har altså ikke lyst til at smide flere milliarder i den kollektive trafik, end vi gør i dag. Grundlæggende er det jo DSB, der bestemmer prisen, så man skal vel rette skytset mod dem,” siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen. Han ser gerne flere billigere billetter mellem landsdelene, men det skal ske ved en omprioritering af ressourcerne.

”Måske skal vi nedlægge de regionale trafikselskaber og lægge opgaverne ud til de enkelte kommuner. Det kunne måske skabe nogle rationaliseringer, som man kan bruge til billigere billetter,” siger Kim Christiansen.

LÆS OGSÅ: Dyre togbilletter afsporer den offentlige trafik


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu