Salgschefer på de skrå brædder

Det handler lige så meget om at netværke med de rigtige mennesker og forretningsforbindelser som om at sælge produkter, når virksomheder pitcher deres produkter og løsninger overfor potentielle kunder og investorer.

Jens Reiermann

På et marked med en årlig omsætning på 300 milliarder kroner har ingen offentlige udbydere endnu indbudt leverandører til at pitche deres produkt på to markedsdage. Her er den såkaldte leverandørbasar en nyskabelse.

Men for iværksættere og startup-virksomheder er det helt naturligt at pitche produkter eller forretningsmodeller. Det kan ske på store messer eller iværksætterarrangementer, hvor iværksætterne står i kø for at komme på scenen og præsentere sig selv, deres produkt og forretningsmodel på ganske få minutter.

Tilhørerne er typisk venturefonde eller business angels, altså personer med et veludviklet økonomisk blik for, hvilke ideer, forslag til produkter og forretningsmodeller der kan bære hele vejen igennem til den endelige lancering på markedet.

Men også andre virksomheder pitcher deres produkter. Det gælder for eksempel Jabra, et af GN’s datterselskaber, der netop nu har sendt de første prototyper af en intelligent hovedtelefon på markedet.    

”Der kommer en masse mennesker, og når vi pitcher for dem, er vi med til at udbrede budskabet. Det er en marketingsaktivitet for os, og så giver det os også mulighed for at netværke med de rigtige mennesker,” siger Peter Mossner, projektleder for Intelligent Headset i GN Store Nord.

Peter Mossner har virkelig brug for at netværke. Med den intelligente hovedtelefon på ørerne kan man høre lyden komme bagfra, fra siden eller forfra. Det kan for eksempel bruges i spil eller til træningsprogrammer.

”Vi kan ikke selv bære det her produktet til en kæmpesucces på markedet, men er afhængig af at samarbejde med andre som for eksempel spiludviklere,” siger han.

Dermed håber han, at Jabras intelligente hovedtelefon kan udvikles sig til en platform, hvor en lang række udbydere tilbyder noget, der ligner apps.

”Vi skal være åbne for, at det ikke kun er GN, der kan levere tingene. Inden for alt, hvad der hedder wearables og hearables, handler det om at have en åben platform, der kan tiltrække apps eller andre features fra andre virksomheder,” siger Peter Mossner.

Peter Mossner har netop pitchet den intelligente hovedtelefon på Danish Sound Day, der arrangeres af Innovationsnetværket Dansk Lyd.

”Virksomheder, der pitcher hos os, får reklame, eller måske finder de nye samarbejdspartnere gennem deres pitches,” siger Jan Larsen, der er direktør for Innovationsnetværket Dansk Lyd.

Og opskriften på en god pitch henter sine ingredienser hos modtagerne.

”Man skal indrette sin pitch efter modtagernes behov, så deres identifikation er på plads,” siger Jan Larsen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu