Skandaler stjæler fokus fra Danmarks globale udfordringer

Stop nu personfnidderet og hop i stedet i arbejdstøjet. Sådan lyder den kontante opsang fra topcheferne i ti af landets mest internationale virksomheder. Efter et stormomsust politisk forår opfordrer de politikerne til at holde inde med den politiske mudderkastning og i stedet tage fat om Danmarks reelle udfordringer, når den politiske efterårssæson går i gang: Der skal skabes vækst og job, og Danmark skal styrkes i den globale konkurrence. Mandag Morgen har talt med topcheferne fra Arla Foods, FLSmidth, Falck, Fertin Pharma, Designit, Oticon, Siemens, Grundfos og Henning Larsen Architects, der alle peger på, at politikerne skal finde sammen over midten og sætte en strategisk retning, der kan rykke danske virksomheder frem i førerfeltet i den globale verden. “Danmark fortjener at få sat en politisk dagsorden, der gør, at vi som samfund styrker konkurrencekraften i den globale landsby,” siger Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods, der bakkes op af Truels Damsgaard, adm. direktør i DLF Trifolium: “Det, vi skaber i mange virksomheder, faktureres globalt.”

Marianne Kristensen SchachtAnders Rostgaard Birkmann

Stop fnidderet og lad det handle om den nødvendige politik, der skal til, for at vi kan skabe vækst og arbejdspladser i Danmark.

Topcheferne fra ti af landets mest internationale virksomheder opfordrer nu politikerne til at lægge låg på den politiske mudderkastning, der har præget forårets politiske sæson. Nok har det været topunderholdning, som det lyder fra én, men det har fjernet fokus fra de store udfordringer, Danmark står over for i den globale udvikling.

Set fra topposterne i de globale virksomheder tårner udfordringerne sig nemlig op. Tempoet i verden er hurtigere og hurtigere. Overalt popper nye talenter frem. Og mange nationer – ikke mindst de nye udviklingsøkonomier – satser massivt på at opbygge nye styrkepositioner.

Det står dermed stadig mere klart, at en debat om, hvordan Danmark bedst spiller en rolle i en global verden, er helt nødvendig, mener flere af topcheferne.

”Danmark fortjener at få sat en politisk dagsorden, der gør, at vi som samfund styrker konkurrencekraften i den globale landsby. I det lys er der masser af ting at forholde sig til i alle dimensioner,” siger Peder Tuborgh, der er adm. direktør i Arla Foods.

”Vi skal alle – ikke mindst politikerne – være bedre til at erkende, at Danmark er en del af en global økonomi. Det, vi skaber i mange virksomheder, faktureres globalt. Det betyder, at vi skal kunne producere på konkurrencedygtige vilkår,” siger Truels Damsgaard, adm. direktør i DLF Trifolium. Samme opfordring til at stoppe interne stridigheder og i stedet finde sammen om det brede politiske tiltag, der for alvor kan rykke danske virksomheder frem i førerfeltet i den globale verden, lyder enstemmigt fra topcheferne fra FLSmidth, Falck, Fertin Pharma, Designit, Oticon, Siemens, Grundfos og Henning Larsen Architects.

Mandag Morgen har stillet de ti topchefer de samme spørgsmål om, hvordan det har påvirket virksomhedernes muligheder, at det forgangne folketingsår har været præget af skandaler, og hvor erhvervslivets topchefer mener, politikerne nu bør tage fat, når det nye folketingsår går i gang efter sommeren.

Læs også: Ti topledere til Christiansborg: Kom nu videre


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu