Slank og grøn: Adgangsbilletten til fremtidens vækst
Bjarke Wiegand
Virksomheder som supermarkedskoncernen Tesco, stormagasinet Marks & Spencer og bilgiganten Toyota sparer hvert år milliarder af kroner på systematisk reduktion af energi- og miljøspild. Penge, der slår igennem direkte på bundlinjen. Samtidig har selskaberne stor succes med at øge deres økonomiske vækst gennem grøn innovation og målrettede programmer, der hjælper leverandører og kunder til også at reducere deres miljøomkostninger.
Se Mandag Morgens videografik om Lean & Green.
Det fremgår af en ny bog, ”Creating a Lean and Green Business System”, som præsenteres i morgen i London. Bogen har forsøgt at sætte virksomhedernes succes på formel, og ifølge en af bogens hovedforfattere, professor Peter Hines, er det en bold, der ligger lige til højrebenet for danske virksomheder.
Fælles for succesvirksomhederne er nemlig, at de alle arbejder målrettet på at integrere deres aktiviteter inden for miljøeffektivitet og produktivitets- og forbedringsfilosofien lean. Og det er to discipliner, som i forvejen er forankret dybt i mange danske virksomheder.
Mandag Morgen og den britiske konsulentvirksomhed SA Partners etablerer nu et Lean & Green-workshop for danske virksomheder og organisationer.
Gennem praktiske workshops og detaljeret coaching fra SA Partners’ eksperter vil vi udforske perspektiver og muligheder for anvendelse af lean and green i Danmark.
Med udgangspunkt i modeller og værktøjer, som er beskrevet i SA Partners’ og den amerikanske greenbizz-guru Hunter Lovins’ nye bog, "Creating a Lean & Green Business System", vejledes workshoppens medlemmer i, hvordan de konkret kan indbygge den nye kultur i deres forretningsmodel.
Workshoppen er den første af sin slags i Danmark. Du og din virksomhed har dermed mulighed for at være blandt frontløberne inden for et tankesæt, der vurderes at blive et af de vigtigste omdrejningspunkter i fremtidens globale konkurrence.
Interesserede kan finde mere information om workshoppen og tilmelde sig på www.mm.dk/Lean-Green.
”Danmark har et indlysende og meget stærkt grønt miljø. Samtidig er Danmark blandt de nationer i Europa, hvor lean-filosofien har fået bredest fodfæste,” fastslår Peter Hines, der er stifter af Lean Enterprise Research Center på Cardiff University og grundlægger af den globale konsulentvirksomhed SA Partners.
Grønne vækstmaskiner
Hemmeligheden bag virksomhedernes succes er, at Lean og Green er ligeværdige og bærende søjler i deres forretningsstrategi og gennemsyrer hele deres kultur og værdisæt. Resultatet af denne manøvre taler sit eget tydelige sprog.
De seneste år har Tesco f.eks. øget sin globale omsætning med knap 9 pct. om året, mens CO2-udledningen blot er øget med 2 pct. I Storbritannien er det lykkedes supermarkedskæden at skære 5 pct. af CO2-udslippet, hvilket bl.a. har reduceret den årlige energiregning i de britiske butikker med 20 millioner kr. På landevejene har selskabet sparet 16.000 ton CO2 ved at nedbringe vejtransporten med 20 millioner kilometer pr. år. Og Tescos over 1.100 carbon footprint-mærkede produkter er faldet i kundernes smag og omsætter årligt for knap 12 milliarder kr.
En anden af succesvirksomhederne, Marks & Spencer, kom så at sige baglæns ind i Lean and Green-strategien. Det skete, da man allerede i 2007 begyndte at arbejde med lean for at nedbringe de forventede omkostninger ved at gøre stormagasinkoncernen mere bæredygtig. Kalkylen var dengang, at det over en 5-årig periode ville koste op mod 2 milliarder kr. at forfølge målene om bl.a. at skære en fjerdedel af energiforbruget og gøre koncernen CO2-neutral.
I stedet har koncernen sparet over 600 millioner kr. Og ved at gøre Lean and Green til en stadig vigtigere del af arbejdskulturen, nu i hele leverandørkæden, er det lykkedes at vride et komfortabelt overskud på over 6 milliarder kr. ud af en omsætning på ca. 85 milliarder.
Skab en lærende, grøn organisation
Lean er imidlertid et oplagt værktøj til at skabe engagement omkring miljø, påpeger bogens forfattere, der ud over Peter Hines tæller Keivan Zokaei, konsulent i SA Partners, Andy Wood, topchef for bryggeriet Adnams PlC, og Hunter Lovins, præsident for Natural Capitalism Solutions.
”Lean handler i bund og grund om at skabe en lærende organisation, som systematisk eliminerer alle former for begrænsninger for organisationens økonomiske mål,” skriver de i bogen. Og i den sammenhæng indebærer miljø- og ressourcespild betydelige begrænsninger.
Forfatterne giver 10 gode råd til, hvordan virksomheder kan forene arbejdet med lean og miljø. Det første og vigtigste er, at lean and green ikke må reduceres til en ren værktøjsdisciplin, men kræver konstant fokus på den bagvedliggende filosofi: At alle skal bidrage til, at virksomheden drives så effektivt, økonomisk og miljørigtigt som muligt. Se figur 2.
Skal synergieffekten mellem lean og green udnyttes fuldt ud, kræver det, at miljøviden og -bevidsthed bredes ud til de yderste led i organisationen – og det er en opgave for miljøorganisationen.
Som Keivan Zokaei påpeger: ”Det handler ikke om, at lean-eksperter skal lære grønne eksperter, hvad de skal gøre. Det handler om, at lean og green-miljøerne skal samarbejde om, hvordan grønne gevinster implementeres og bevares.”
Budskabet er, at de organisationer, der formår at få alle medarbejdere til at bidrage til løbende at nedbringe miljøomkostninger og skabe nye grønne værdier, har etableret en effektiv motor for bæredygtig vækst.