Start med at evaluere dig selv som mødeleder

KOMMENTAR: En vej til at blive en bedre mødeleder er at evaluere sine egne møder på en systematisk måde, mener en af dem, der underviser kommende mødeledere. Det er i foreningen af teori og praksis, at guldet ligger.

Foto: Getty Images

Af Birgitte Ravn Olesen, studieleder og ph.d, Roskilde Universitet

Erhvervspsykologerne Susanne Clausager Dalgaard og Mathias Hovind påpegede i en kommentar i Mandag Morgen, at møder ofte opleves som nødvendige onder snarere end livgivende øjeblikke. De peger på, at der i ledertræning er fokus på, at ledere bliver gode til at fremføre budskaber, formidle visioner, argumentere og forhandle.

Der er altså fokus på at formidle sagen eller opgaven, mens opmærksomhed på, hvordan man konstruktivt arbejder med de relationer, der er mellem de mennesker, som skal arbejde sammen om en opgave, ikke har samme fokus.

Hvordan skaber man et tillidsfuldt rum? Hvordan rummer man som gruppe de følelser og interesser, der er i spil? Hvordan forhandler man rammer omkring samarbejdet?

Som forsker i dialogisk kommunikation og leder af masteruddannelsen i Professionel Kommunikation på Roskilde Universitet plejer jeg at tale om, at vi må forholde os til både indhold og forhold, altså til både sagen og relationerne blandt dem, der skal arbejde sammen.

Faktisk er det min erfaring, at trygge og respektfulde relationer er en forudsætning for, at en gruppe kan arbejde konstruktivt med den faglige opgave.

Et studie i mødekultur

En uddannelse for voksne mennesker med solid erhvervserfaring er i konstant udvikling. Derfor skal studerende på Master i Professionel Kommunikation ikke blot læse og lytte, men i lige så høj grad inviteres til at reflektere, hvad det faglige input betyder for dem i deres praksis.

Deltagerne arbejder gennem uddannelsen med mindre og større opgaver i grupper. Arbejdet i disse grupper er i sig selv genstand for refleksion og læring, både gennem faglige oplæg og samskabende processer.

Noget af det, deltagerne arbejder med, er, hvordan man selv skabes og er med til at skabe andre, for eksempel når man deltager i møder på arbejdspladsen. Deltagerne skal forholde sig til spørgsmål som: Hvilke styrker og svagheder har vi hver i sær? Hvad betyder det for vores fælles arbejde? Hvordan håndterer vi møde- og projektledelse?

De skal også evaluere deres egne møder og forholde sig til, hvilke udfordringer de oplevede undervejs, så erfaringen kommer ind under huden og allerede undervejs i uddannelsen kan omsættes til praksis.

Fra teori til praksis

Uddannelsens deltagere siger konsekvent, at det er her, guldet ligger. De oplever at kunne komme tilbage til deres arbejdsplads med en indsigt i, hvordan de selv kan bidrage til at skabe et rum, hvor der er klarhed omkring rammerne for samarbejdet, plads til forskellige stemmer og opmærksomhed på at få sagt til og fra på en respektfuld måde. Og de fortæller, at det gør en verden til forskel.

Alle problemer er ikke løst, fordi vigtige opgaver, som skal håndteres af dygtige, engagerede fagpersoner med mange – og forskellige – ressourcer og visioner, er vildt krævende. Men har man teoretiske og praktiske erfaringer med at forstå og agere i forhold til de problemer, som opstår, så står man uendeligt meget stærkere.

Ét er nemlig at få viden om møde- og projektledelse, et andet er at opnå færdigheder i for eksempel at styre en dagsorden. Først i det intense arbejde, hvor man involverer sig selv med al den viden og alle de færdigheder, man har, begynder den virkelige læring, som fører til nye kompetencer.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu