Stigende krav til topchefer om international erfaring

En ny kortlægning af adm. direktører i Europas største selskaber viser, at flere og flere CEOs har erfaringer fra udlandet, når de indtager chefstolen. Globaliseringen medfører et stigende behov for topchefer med veludbyggede netværk på de internationale markeder.

Jens Jørgen Madsen

MM Special: Danske topchefer i udlandet

Stadig flere danskklingende navne pryder avisernes businesssider, når der skal besættes topposter i udenlandske selskaber. Men betyder det overhovedet noget for Danmark og dansk erhvervsliv, om vi har få eller mange danskere som topchefer ude i verden? 

Det undersøger vi i dette tema, hvor vi bl.a. også ser på, om dansk ledelsesstil er en vare, der er stigende efterspørgsel på ude i verden, eller om de mange danskere på topposter snarere skyldes individuelle evner.

Danske topchefer i udlandet: Brug os meget mere, Danmark

Stigende krav til topchefer om international erfaring

Bjarne Graven: ”Det ærgrer mig at jeg ikke rejste ud før”

Danisco-chef rykkede til Schweiz: ”Som danskere er vi mere delegerende”

Den danske model i Australien: ”Det var os mod dem. Og det var så primitivt og oldnordisk”

Puma-chef: ”Danmark har altid været småt i mit verdensbillede”

Volkswagens dansker i Irland: ”Vi bør se udlandsdanskere som en ressource”

Stadig flere af Europas største virksomheder efterspørger international erfaring, når de skal ansætte ny adm. direktør. I mange tilfælde er det nu et krav, at man har høstet erfaringer fra udlandet i løbet af karrieren, hvis man skal komme i betragtning til en topstilling i en større virksomhed.

Det fremgår af en ny kortlægning af adm. direktører i Europa, ’The Rise and Rise of Overseas Experience For Today’s CEO’, som headhuntervirksomheden DHR International har foretaget blandt 100 af de største europæiske selskaber i Frankrig, Tyskland, Schweiz, Italien og Storbritannien.

Overordnet slår undersøgelsen fast, at kandidater, som har høstet erfaringer fra udenlandske lederjob på f.eks. mellem- eller afdelingsniveau, er kommet i højere kurs hos de store virksomheder, når de skal vælge ny adm. direktør. Blandt de 100 virksomheder i Europa med den største omsætning er antallet af CEOs, der har international erfaring, steget fra 60 til 66 pct. i perioden 2006 til 2016. Særligt blandt virksomhederne listet på det tyske DAX 30-indeks er andelen høj. Her er det nu 87 pct. af alle topchefer, der har erfaringer fra udlandet mod 77 pct. tilbage i 2006.

Blandt selskaber listet på det førende franske aktieindeks CAC 40 har 63 pct. af alle adm. direktører international erfaring mod 53 pct. for 10 år siden. Og for Hollands vedkommende gælder det nu for 9 ud af 10 topledere mod tidligere 8 ud af 10. Med andre ord gør tendensen sig gældende på tværs af alle de undersøgte europæiske lande.

For Frankrigs og Tysklands vedkommende gælder dog også, at selv om virksomhederne i stigende grad rekrutterer topchefer med international erfaring, så foretrækker de samtidig, at den nye CEO er af samme nationalitet som virksomheden.

Tyske og franske selskaber foretrækker en landsmand på toppen

Figur 1 | Forstør   Luk

Mens tendensen i Tyskland og Frankrig er, at virksomhederne sammenlignet med for 10 år siden i stigende grad foretrækker en landsmand som CEO, så er britiske selskaber mere åbne over for at ansætte en topchef med udenlandsk pas.

Kilde: ‘The Rise and Rise of Overseas Experience For Today’s CEO’, DHR International, 2016.

Det modsatte er til gengæld tilfældet i Storbritannien, hvor antallet af britiske ledere i firmaer listet på FTSE 100 på børsen i London er gået tilbage fra 71 pct. til 60 pct. i løbet af de seneste 10 år. Se figur 1.

Ejerforhold afgør nationalitet

Ifølge DHR International kan den udvikling til dels forklares ved at se på ejerforholdene i de undersøgte virksomheder. Mens britiske investorer ’kun’ sidder på 46,2 pct. af aktierne i selskaberne på FTSE 100, så ligger andelen af f.eks. franske ejere i de franske selskaber på CAC 40 på 54,7 pct. Med andre ord: Når ejerkredsen bliver international, er der en tendens til, at bestyrelsen er mere tilbøjelig til at kigge til udlandet, når stillingen som topchef skal besættes.

Analysen slår samtidig fast, at den primære forklaring på, at stadig flere CEOs har international erfaring, er den allestedsnærværende globalisering og det deraf stigende behov for at have topchefer med indblik i og veludbyggede netværk på de internationale markeder.

Ifølge undersøgelsen er Europas største virksomheder i øvrigt generelt blevet mere åbne over for at ansætte udenlandskfødte topchefer. Således var ’kun’ 63 pct. af topcheferne i 2016 fra virksomhedens hjemland, mens den andel ti år tidligere lå på 78 pct.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu