Universiteterne tilbyder for lidt og forkert iværksætterundervisning

Hvis de studerende overhovedet undervises i iværksætteri på landets universiteter, lærer de kun at få ideen, men ikke hvordan den føres ud i livet. 94 pct. får slet ingen kurser, og det koster vækst og danske arbejdspladser, vurderer eksperter. Flere skal under studierne opleve, hvad det vil sige at være iværksætter – og vi skal dyrke eliten, lyder deres råd.

Når uddannelsesminister Morten Østergaard i den kommende tid lægger sidste hånd på regeringens nye innovationsstrategi, sker det med lovning om, at undervisning i iværksætteri og entreprenørskab får sit helt eget kapitel og en fremtrædende placering i den samlede strategi.

Det er der massivt behov for. Ifølge danske og internationalt førende eksperter går størstedelen af de studerende stadig gennem deres uddannelsesforløb uden at opdage, at en tilværelse som iværksætter kan være en alternativ karrierevej. Og de få, der modtager undervisning i entreprenørskab, bliver undervist i det forkerte og efterlades uden redskaber til at spotte og realisere gode forretningsmuligheder, lyder kritikken.

”Vi griber det helt forkert an. Vi underviser i entreprenørskab, som om det var et akademisk kursus. Men entreprenørskab kan ikke læres, hvis det ikke opleves og praktiseres. Det er en kompetence som kirurgi – ikke et vidensstudie som historie,” siger Carl Schramm, der er en af verdens førende eksperter inden for undervisning i entreprenørskab på universitetsniveau. Han er professor i netop entreprenørskab ved Syracuse University i USA og indtil i sommer formand og topchef gennem ti år for den amerikanske iværksætterorganisation The Kauffman Foundation.

Login