Selvkørende lastbiler skal gøre Kinas logistiksektor smart og bæredygtig

Selvkørende, elektriske lastbiler skal være med til at levere Kinas mange milliarder pakker. Landets voksende internethandel og store politiske ønske om en grønnere logistiksektor har sat skub i udviklingen af selvkørende teknologi og droneleveringer. De første testkørsler har allerede fundet sted.

Du kører på motorvejen og kigger i bakspejlet for at orientere dig inden et vejbaneskift. Til din overraskelse opdager du, at lastbilen bag dig ikke har nogen chauffør. Inden du panikker og ringer til politiet, kommer du i tanke om, at du for nylig har læst om de selvkørende lastbilers indtog, og at de første testkørsler allerede har fundet sted rundt omkring i verden. Du ånder lettet op og kører videre.

Et scenarie som dette kan snart blive til virkelighed i Kina. Her forskes der massivt i alt fra selvkørende teknologi til droneleveringer, og flere lokale og internationale firmaer kæmper netop nu om at blive de første til at lancere ubemandede lastbiler, der kan gøre landets enorme logistiksektor grønnere.

Den voksende internethandel sætter skub i innovationen af Kinas logistiksektor

Den kinesiske internethandel er på himmelflugt. I 2020 alene blev der sendt over 83 milliarder pakker i Kina, hvilket er mere end en 30-dobling over de sidste ti år. Kina stod således for langt over halvdelen af de 131 milliarder pakker, der blev sendt globalt i 2020.

En række industrier såsom personlig transport og hotelbranchen er allerede blevet disruptet af firmaer som Lyft og Airbnb, og ifølge konsulenthuset McKinsey står logistiksektoren nu overfor en lignende transformation. Det gælder alt fra transporten via godsjernbanerne til distributionscentre, havne og rederier.

I Kina er det især de store internethandelsfirmaer som Alibaba, der gennem innovation og massiv satsning på kunstig intelligens, data og kraftige algoritmer har gjort det billigt, enkelt og hurtigt at sende og modtage pakker. De kinesiske forbrugere har været ekstremt hurtige til at tage mobil- og internethandlen til sig, og de efterspørger nu i højere og højere grad hurtigere, billigere og grønnere levering af deres pakker.

En anden vigtig faktor for stigningen i internethandel i Kina er den billige arbejdskraft og en leveringsindustri, der rummer knap syv millioner ansatte.

Over 80 procent af dem er unge migrantarbejdere fra landområderne, der er rejst til byen for at tjene penge. Og for over to tredjedele af disse lyder den gennemsnitlige arbejdstid på minimum 11 timer om dagen. De har haft ekstra travlt under coronapandemien, der har sat yderligere skub i behovet for pakker, da hjemmelevering har gjort det lettere at holde afstand og reducere smitte. 

Hverdag i Kina

En af mine venner skulle for nylig sende en pakke fra Shanghai til Shenzhen (cirka 1200 kilometer i fugleflugt), da han skulle hjem på ferie og ikke ønskede at betale for en ekstra kuffert til flyet. Han endte med en pakke, der vejede knapt tyve kilo og målte cirka 100x100x60 centimeter. Da han havde indbundet pakken, bestilte han afhentning af pakken online, og et par timer efter blev den hentet af en fyr på en elektrisk scooter.

To dage senere ankom pakken. Forsendelsen kostede ham i alt omkring 200 danske kroner, og han kunne til hver en tid følge med i den præcise placering af pakken via hans telefon.

Selvkørende, elektriske lastbiler kan være grønnere

I Kina har man sat et mål om, at landets CO2-udledning skal toppe i 2030, og at landet skal være CO2-neutralt i 2060. Derfor er mulighederne ved automatisering og digitalisering af transport- og logistiksektoren noget, man holder skarpt øje med fra politisk hold. Her kan selvkørende lastbiler nemlig blive en vigtig del af reduceringen aflandets CO2-udledning.

Der er flere fordele ved de selvkørende og elektriske lastbiler.

Ved at udskifte hænderne på rattet med en kunstig intelligens, får man en lastbil, der kan køre i døgndrift, og som ikke er omfattet af de lovbestemte køre- og hviletidsregler. Det betyder hurtigere levering og mulighed for at køre på tidspunkter med mindre trafik.

Lastbilerne er desuden bedre til at regulere brændstofforbruget, så CO2-aftrykket mindskes. Og så udleder de langt mindre CO2 end traditionelle, dieseldrevne lastbiler. Firmaet Oatly har eksempelvis reduceret deres CO2-aftryk med 87 procent ved at skifte til elektriske lastbiler i deres leveringsflåde.

Dertil kommer manglen på lastbilchauffører. World Economic Forum (WEF) estimerer, at der vil være en markant mangel på lastbilchauffører i de kommende år. Førerløse lastbiler kan være med til at reducere dette behov.

Konsulenthuset McKinsey vurderer, at man inden for en årrække vil se, at lastbilchaufførerne ikke styrer enkelte vogne, men på afstand leder en flåde af førerløse lastbiler, og at den kunstige intelligens på sigt helt vil overtage lastbilchaufførens rolle.

Ifølge McKinsey vil dette ske i 2027, og de estimerer desuden, at en fuldt autonom leveringsflåde vil reducere de operationelle omkostninger med op i mod 45 procent.

Amerikansk firma med kinesisk-født CEO satser benhårdt på selvkørende lastbiler

Der er flere firmaer, der satser på selvkørende teknologi, men især ét vækker opsigt. TuSimple, der er børsnoteret i USA og ledes af en kinesisk-født CEO, er et af de førende firmaer inden for teknologi til selvkørende lastbiler.

I december 2021 foretog TuSimple en prøvekørsel af deres selvkørende lastbiler på 80 mil (knap 130 kilometer) uden mennesker ombord. Testkørslen foregik i Arizona, USA, og tog cirka en time og tyve minutter, og det var første gang, at en selvkørende lastbil kørte på offentlige veje uden et menneske bag rattet til at overtage styringen, hvis noget gik galt. Fem kilometer foran den selvkørende lastbil kørte der dog en overvågningsbil, der sikrede, at der ikke var usædvanlige vejforhold eller lignende.

Flere store teknologivirksomheder som Waymo (ejet af Alphabet Inc), Aurora og Embark har allerede øjnene rettet mod mulighederne ved selvkørende teknologi, og konkurrencen er hård. Og det er specielt i Kina, at virksomhederne er ved at komme på banen.

Et af de mest interessante firmaer hedder Fabu Technology. Fabu Technology specialiserer sig i kunstig intelligens og kørselssystemer, og har blandt andet lavet autonome test i Kinas Zhejiang-provins, hvor man har leveret over 60.000 pakker.

Her gik ruterne ligeledes gennem vejkryds, lysreguleringer, tunneler, og forbi gader med fodgængere og skoler. Testene kompliceredes yderligere af, at en stor del af dem blev foretaget i vinterhalvåret, og at der således skulle navigeres i sne, tåge og heftige regnskyl.

En anden konkurrent er Plus, som på nuværende tidspunkt foretager testkørsler på to langdistanceruter fra Kinas Wuhan-provins til Wuxi-provinsen (cirka 1500 kilometer) samt fra Changshu-provinsen til Wuhan-provinsen (cirka 1650 kilometer).

Endelig er der Uisee, som er et af de ledende firmaer indenfor autonom kørsel, og firmaet har blandt andet etableret aftaler med nogle af de største logistikfirmaer i Kina, såsom Changan Minsheng Logistics, FAW Logistics, BASF og Dongfeng Motor.

Ifølge Mathias Boyer, der er general manager for TuSimple i Europa, har TuSimple dog en klar fordel på området:

”Der er mange om buddet, og vi ser nye virksomheder komme på markedet nærmest dagligt. Her er TuSimples fordel, at vi fra start af har fokuseret på, at lastbilerne skal kunne operere sikkert ved motorvejshastighed over lange strækninger, og vi har et forspring på næsten fem år på det område”.

Modsat andre virksomheder, der fokuserer mere på teknologien til at flytte gods rundt på havne og lagerpladser, hvor hastigheden er markant lavere, har TuSimple hovedsageligt fokuseret på teknologien til de lange strækninger. TuSimple har allerede et partnerskab med amerikanske UPS og har nu indgået et yderligere partnerskab med en af verdens største logistikvirksomheder, tyske DHL, der ønsker at bruge virksomhedens AI-drevne lastbiler som en del af deres globale leveringsflåde. DHL står for at levere 1,6 milliarder pakker om året.

Sådanne partnerskaber vækker opsigt, og på trods af de faldende aktiepriser de seneste måneder ligger TuSimple i dag med en markedsværdi på over 25 milliarder danske kroner, selvom firmaet ikke regner med at have en mærkbar omsætning før om tidligst et år.

Danske virksomheder har en vigtig rolle at spille i omstillingen af Kinas logistiksektor

Kinas fokus på at opgradere logistiksektoren åbner også muligheder for danske aktører.

Det gælder eksempelvis digitaliserings- og bæredygtighedsaspektet af logistiksektoren, hvor Danmark er særdeles stærkt, og logistiksektoren kan således blive indgangen til et stort og voksende marked for de danske virksomheder. Det gælder blandt andet for de danske virksomheder, der arbejder med at optimere logistik, arbejdsgange og varelagre.

Ved det danske innovationscenter følger vi udviklingen tæt på vegne af de danske aktører. Den 31. marts afholder vi webinaret ”Sustainable Logistics” online for interesserede fra Danmark og Kina.

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu