Facebook udleverer russiske reklamer til amerikanske politikere

Internetgiganten Facebook vil udlevere indholdet af 3.000 politiske reklamer med russiske forbindelser til den amerikanske kongres. Det kan kaste lys over den russiske indblanding i det amerikanske præsidentvalg.

Den amerikanske internetgigant Facebook vil nu udlevere indholdet af 3.000 politiske reklamer til den amerikanske kongres, skriver flere medier. Udleveringen af reklamerne skal hjælpe den amerikanske kongres med at kaste lys over den mulige russiske indblanding i det amerikanske præsidentvalg i 2016.

Som TjekDet også beskrev tidligere på måneden, stammer reklamerne fra omkring 470 falske Facebook-profiler, der har forbindelser til Rusland, og har en værdi i omegnen af 100.000 dollars. Ifølge Facebook har alle profilerne forbindelse til den samme russiske virksomhed. Men det opdagede Facebook altså først i september 2017. 

Det vil Facebook nu gøre op med, ved at gøre politiske reklamer mere transparente, skriver nyhedsbureauet AP. Det betyder, at Facebook vil kræve, at annoncører skal oplyse, hvem der betaler for reklamerne, og hvilke andre reklamer, som betaleren har på Facebook på samme tid.

Initiativet skal også gøre det lettere for den enkelte bruger at se, om der findes variationer af reklamerne, og om bestemte reklamer er rettet mod en bestemt målgruppe, skriver det amerikanske nyhedsbureau AP ifølge tv-stationen ABC.

I øjeblikket er det ikke muligt for andre end Facebook selv at spore politiske reklamer.

Facebook’s undersøgelse fra tidligere på måneden viste, at omkring en fjerdedel af de 3.000 reklamer var målrettet geografiske områder. Undersøgelsen viste også, at reklamerne ofte handlede om følsomme emner i amerikansk politik, som kan skabe splittelse. Der er eksempelvis tale race-forhold, homoseksuelle rettigheder, våbenkontrol og indvandring.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu