Facebook vil trække annoncørerne bag politiske reklamer frem i lyset

Facebook er klar med endnu et tiltag, der skal gøre det sværere for fremmede magter at påvirke demokratiske valg. Det sker som en reaktion på russisk indblanding i det amerikanske præsidentvalg.

Facebook er klar med et nyt digitalt redskab, der tydeligt vil fortælle Facebookbrugerne, hvem der står bag reklamer med politisk indhold. Det skal gøre det nemmere at gennemskue for eksempel falske nyheder, der forsøger at påvirke den offentlige debat.

Facebooks nye tiltag vil betyde, at det på reklamer med politisk indhold tydeligt vil fremgå, hvem der har betalt for reklamen. Sådan lød det fra Richard Allan, der er Facebooks underdirektør for offentlig politik i Europa, ved demokratikonferencen 'Copenhagen Democracy Summit' i sidste uge.

“Facebookbrugerne kan klikke på et mærkat og komme ind i et arkiv, hvor de kan se, hvem der står bag og betaler for de politiske reklamer. Dermed bliver det nemmere at kontrollere annoncørerne,” sagde Richard Allan.

Det ny værktøj bliver afprøvet forud for det amerikanske midtvejsvalg til efteråret.

Copenhagen Democracy Summit var arrangeret af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen og havde fokus på, hvordan teknologi i fremtiden kan understøtte demokrati, ytringsfrihed og cybersikkerhed.

Værn mod falske nyheder

Tiltagene vidner om, at blandt andet Facebook spiller en vigtig rolle i spredningen af politiske reklamer på sociale medier op til demokratiske valg.

“Reklamefolk prøver hele tiden at finde på nye og smartere måder at få deres budskab ud på. Det er oftest en god ting, da det holder demokratiet i live, men det medfører også en risiko for misbrug,” sagde Richard Allan i sit oplæg.

Og det er lige netop misbrug af Facebook til politiske kampagner med falsk indhold, som det sociale medie ønsker at imødegå. Det sker gennem samarbejde med blandt andet myndigheder i en række lande. Det kan for eksempel være i forbindelse med valg.

Men for at landene skal kunne regulere politisk indhold på Facebook, kræver det indsigt i, hvem der står bag.

“Man kan ikke regulere noget, som man ikke kan se. Så for at have mulighed for at regulere noget, er man nødt til at have gennemsigtighed,” sagde Richard Allan.

Våben mod russisk indblanding

Den nye gennemsigtighed gælder også for det sociale medie Instagram, som er ejet af Facebook.

Indsamlingen af politiske annoncer til arkivet begyndte den 7. maj i år, og annoncerne bliver gemt i op til syv år.

Facebooks stifter og direktør, Mark Zuckerberg, har tidligere præsenteret tiltagene uden at lægge skjul på, at det handler om at forhindre situationer som under det amerikanske præsidentvalg i 2016, hvor russere købte annoncer på det sociale medie.

“Disse ændringer vil ikke rette op på alting, men de vil gøre det meget sværere for hvem som helst at gøre, hvad russerne gjorde under valgkampen i 2016, hvor de brugte falske konti og sider til at lave reklamer,” skriver Mark Zuckerberg i et opslag på Facebook.

Sidste år annoncerede Facebook også andre tiltag, der skal forhindre, at fremmede magter og falske nyheder kan påvirke udfaldet af demokratiske valg.

LÆS OGSÅ: Rusland har gjort Vestens frihed til sit våben

LÆS OGSÅ: Fake news er ikke problem i Danmark – men misinformation er

LÆS OGSÅ: Kampen mod løgnen er endnu hverken tabt eller vundet

LÆS OGSÅ: Facebook blæser til kamp mod falske nyheder i Danmark

Forrige artikel Regeringens plan for håndtering af russisk propaganda er lige på trapperne Regeringens plan for håndtering af russisk propaganda er lige på trapperne Næste artikel Sommerlæsning: Her er de mest populære historier på TjekDet.dk i 2018 Sommerlæsning: Her er de mest populære historier på TjekDet.dk i 2018
Facebook lukker for indvandrerkritisk netmedie

Facebook lukker for indvandrerkritisk netmedie

Facebook har givet sparket til det alternative netmedie 24NYT uden at forklare hvorfor. 24NYT har vildledt læsere og angiveligt købt sig til medvind på det sociale medie, skriver DR. 

Radioen var mellemkrigstidens store propagandaplatform

Radioen var mellemkrigstidens store propagandaplatform

BLOGINDLÆG: I dag er det blandt andet de sociale medier og andre digitale platforme, der bruges til at formidle mis- og desinformation. Men begreberne har længe været en del af verdenshistorien. I 30'erne blev radioen et vigtigt redskab til at sprede propaganda. 

EU-Parlamentet sløjfer egne meningsmålinger

EU-Parlamentet sløjfer egne meningsmålinger

Europa-Parlamentets ledelse har besluttet at aflyse valgprognoser, de selv har bestilt. Det sker efter kritik både udefra og indefra - og i erkendelse af, at det kan ses som upassende, at målingerne kommer fra parlamentet selv.

Er danskerne højkriminelle indvandrere i Norge?

Er danskerne højkriminelle indvandrere i Norge?

Danskerne er blandt de mest kriminelle indvandrere i Norge. Det viser kreativ brug af statistik i en populær video på Facebook. Videoen handler i virkeligheden om, at kultur og religion ikke har noget med kriminalitet at gøre, men det er der blandet opbakning til fra forskere. 

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Lyser sharia-alarmen rødt i hovedstaden?

Lyser sharia-alarmen rødt i hovedstaden?

Københavns Kommune vil begrænse antallet af radikaliserede københavnere, der ønsker dansk lovgivning baseret på sharia. Desværre går det den helt forkerte vej, viser kommunens egne tal. Men det kan kommunens tal slet ikke sige noget om. 

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Vi søger universitetspraktikant til faktatjek

Mandag Morgens faktatjekmedie TjekDet søger universitetspraktikant, der vil være en del af redaktionen i anden halvdel af 2019, og være med til at udfordre falske nyheder og påstande i den offentlige debat.