Grov manipulation hænger partileder ud: Tag gruppevoldtægt som en oplevelse

En stærkt manipuleret valgplakat hænger Radikale Venstres politiske leder Morten Østergaard ud som tilhænger af gruppevoldtægt. Udåden rokker ved tilliden til politikere og vores dyrebare demokrati, siger partiets pressechef.

Bemærk: Denne artikel blev udgivet for over en måned siden

"Gruppevoldtægt? - Tag det som en oplevelse!"

Sådan lyder budskabet angiveligt fra den radikale leder, Morten Østergaard. Budskabet bliver i form og farver serveret som en kampagneplakat fra Radikale Venstre selv. Og det får folk i det røde felt på Facebook.

“Han skulle selv prøve det?” skriver en af de facebookbrugere, som har delt billedet.

“Morten Østergaard, formand for det Radikale Venstre, synes det er helt ok, at danske piger/unge kvinder gruppevoldtages!!! Føj for helvede, siger jeg bare. Skam dig din ulækre person”, skriver en anden facebookbruger, der også har delt billedet.

“Den mand er altså ikke værdig som politiker han er jo binde gal ved ikk hvad den plakat skal sige os herude i den virkelige verden. Men den er så grov mod dem der har været udsat for dette som efterhånden en del piger /kvinder har måtte opleve”, skriver en tredje i en kommentar.

Og sådan bliver det ved.

Men budbudskabet er løgn. Morten Østergaard har selvfølgelig aldrig sagt det, kampagneplakaten påstår, siger de Radikales pressechef Eva Tingkær til TjekDet.

Artiklen fortsætter under billedet

Manipuleret kampagneplakat

Ikke første falske budskab på sociale medier

Den falske kampagneplakat er blot det nyeste skud på en efterhånden velvoksen stamme af manipulerede budskaber fra danske politikere, der spredes som noget, der ligner valgplakater. Og vi kan godt forvente at se endnu flere i fremtiden, mener Aske Kammer, der er lektor på ITU og forsker i sociale medier.

Aske Kammer

“Jeg forventer, at vi kommer til at støde på flere af den slags memer, for det er meget nem kommunikation at producere og distribuere. Det behøver ikke være store kampagner, men kan blot være med formål om at nedgøre et bestemt parti eller underminere dets troværdighed,” har Aske Kammer tidligere sagt til TjekDet om fænomenet.

Selv om metoden med at sætte et billede af en politiker sammen med et citat kan virke næsten for simpel i en moderne valgkamp, er det faktisk et meget effektivt greb. Facebook ‘belønner’ nemlig opslag, der appellerer til brugernes følelser.

“Det her format egner sig godt til at game (udnytte, red) Facebooks algoritme, fordi det appellerer til, at folk spreder det, og det er nemt at afkode et billede og én sætning. Det får sat algoritmen i kog, så indholdet kan sprede sig bredt. Og det kan være udfordringen ved den her type kommunikation, det passer godt til de mekanismer, som ligger i Facebook,” siger Aske Kammer.

Kan rokke ved tilliden til politikerne

Det er ikke første gang, at Morten Østergaard bliver portrætteret sammen med et falsk citat på en plakat, der bruger Radikale Venstres design. Det samme er sket for en række andre danske politikere. Det er en udvikling, som Eva Tingkær er godt træt af. Hun frygter, det kan skade tilliden til politikere.

Troels Runge

”Det er en meget trist udvikling, at så groft manipulerede billeder og fake news er blevet en fast bestanddel af valg. Det kan vi se verden over – og det er sørgeligt nok også en del af det danske valg, at der cirkulerer falske og manipulerede budskaber uden en afsender, der giver sig til kende. Det rokker ved noget fundamentalt, nemlig tilliden til politikere og vores dyrebare demokrati,” mener hun.

Det er svært at sige, hvad konsekvenserne af den slags falske kampagneplakater egentlig er. På den ene side kan folk tro på budskabet – som kommentarerne til det falske Morten Østergaard-citatet er et tydeligt eksempel på. På den anden side kan et falsk budskab få folk til at søge mere viden, og på den måde faktisk ende med at gavne dem, det er meningen at udstille.

“Man kan drive trafik over til dem, man sværter. Folk kan finde på at tænke ‘siger han virkelig det’, og så klikke sig hen på hans profil og finde ud af, hvad han i virkeligheden mener. På den måde kan man ende med at tjene, dem man griner af,” har Troels Runge, der er ph.d.-studerende og forsker i sociale medier på IT-Universitetet tidligere sagt til TjekDet.

Billedet cirkulerer adskillige steder på Facebook. Men det er ikke lykkes TjekDet at finde ud af, hvem der har lavet den manipulerede kampagneplakat og delte det første gang på det sociale medie. 

Forrige artikel Flere end 11.000 borgere er bekymrede, men 5G fører næppe til komplet sterilitet Flere end 11.000 borgere er bekymrede, men 5G fører næppe til komplet sterilitet Næste artikel Forskere afliver absurd påstand: Cyklister bidrager ikke med 513 mia. euro Forskere afliver absurd påstand: Cyklister bidrager ikke med 513 mia. euro
Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Underholdningsbranchens genåbning udnyttes groft af svindlere

Adskillige virksomheder får deres navn misbrugt af svindlere, der gennem falske konkurrencer og tilbud forsøger at udnytte underholdningsbranchens genåbning efter coronanedlukningen. Legoland i Billund er seneste offer for fupmagernes forsøg på at snyde godtroende danskere.

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

Pensionist blev ikke fyret på grund af upassende joke om kunde

En spøjs artikel om en ældre mand, der angiveligt har fået en fyreseddel fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart blot to timer, efter han var ansat, spreder sig på sociale medier. Han fyrede angiveligt en grov joke af om en kunde, men historien er med al sandsynlighed ren fiktion. 

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

Fupmagere jagter kreditkortoplysninger i falsk Disney-konkurrence

I en facebookkonkurrence, som filmgiganten Disney tilsyneladende står bag, udloves 200 gratis konti til den kommende streamingtjeneste Disney+. Men opslaget er det rene fup, der intet har med Disney at gøre, og svindlerne bag er blot ude efter godtroende danskeres penge.

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Nej, smittetrykket er næppe lavere i Skåne end i Region Hovedstaden

Rejsebegrænsningerne mellem Danmark og Sverige debatteres heftigt for tiden, og adskillige både danske og svenske politikere påstår, at smittetrykket for covid-19 er lavere i Skåne end i Region Hovedstaden. Men det er der ikke noget, der tyder på, vurderer flere forskere. 

Biograf-fupkonkurrencer hærger igen på nettet

Biograf-fupkonkurrencer hærger igen på nettet

De danske biografer har nu fået lov til at slå dørene op. Og det fejrer de åbenbart på livet løs med konkurrencer om gratis billetter eller næste uhørte rabatter. Men selv om biografgængerne måske nok synes, der er noget at fejre, så er der en god grund til at se sig for.