Man skal kunne bevise sin impact
Det er ikke længere nok, at en virksomhed fortæller, at den arbejder på at skabe en bedre verden. Man skal kunne bevise, at man virkelig har en positiv indvirkning. Men dokumentation af sociale eller miljømæssige effekter er både komplekst og kostbart – ikke mindst for nystartede, idealistiske impact-iværksættere.
- Impact-iværksætteren sælger først og fremmest forandring
- Perfekt timing og penge nok: Fra grøn startup til global unicorn på fire år
- Penge og purpose: Seriøse investorer flokkes om bæredygtige iværksættere
- Brug nu pengene til noget fornuftigt
- Norden investerer stort i impact
- Man skal kunne bevise sin impact
- Nu begynder investorerne også at tro på de sociale impact-iværksættere
- ”Det er ikke et ansvarsfrit kollektiv”
- Medie-startup vil holde øje med rige fonde og gode viljer
Peter Hesseldahl
Redaktør, digital omstillingAlle vil gerne være grønne og gøre noget godt for verden. Man kan ikke slå op i en virksomheds årsrapport, besøge deres website eller høre en præsentation på en konference uden at blive gjort opmærksom på hvilke af verdensmålene, som virksomheden gør sig særlige anstrengelser for at styrke.
Der er en imponerende tilslutning i erhvervslivet omkring FN´s verdensmål, men løfterne om engagement bliver let så løst formulerede, at det nærmer sig greenwashing.
Specielt for den nye generation af virksomheder, der hævder at levere impact, er det nødvendigt at kunne dokumentere, at man har en positiv indvirkning på verden. Men det er de færreste, der systematisk kan vise, hvad effekten af deres indsats er.
Impact-iværksættere kan have behov for at modnes fra kun at kommunikere deres intentioner til at levere den egentlige dokumentation for effekten.
Christopher Escalona
Projektleder i TechBBQ, der støtter og vækster iværksættermiljøet i Danmark