Norden investerer stort i impact
Investeringerne i impact-startups er skudt i vejret – særligt i løbet af de seneste to år.
- Impact-iværksætteren sælger først og fremmest forandring
- Perfekt timing og penge nok: Fra grøn startup til global unicorn på fire år
- Penge og purpose: Seriøse investorer flokkes om bæredygtige iværksættere
- Brug nu pengene til noget fornuftigt
- Norden investerer stort i impact
- Man skal kunne bevise sin impact
- Nu begynder investorerne også at tro på de sociale impact-iværksættere
- ”Det er ikke et ansvarsfrit kollektiv”
- Medie-startup vil holde øje med rige fonde og gode viljer
Emilie Fabricius Eriksen
RedaktionsassistentInvesteringerne i impact-startups er skudt i vejret – særligt i løbet af de seneste to år. Det viser tal fra en rapport udarbejdet af Danske Bank, der undersøger de startups, “der har et eller flere af FN’s verdensmål i kernen af forretningen”. I de nordiske lande gik 34 procent af den samlede venturekapital i 2020 til impact-startups. Hvor disse startups i 2015 rejste knap 744 millioner kroner, blev det i 2020 til knap 12 milliarder kroner. Samtidig er den offentlige støtte femdoblet til 788 millioner kroner i de nordiske lande. Britiske impact-startups rejste dog næsten 15 milliarder kroner og overgik herved Norden i faktiske tal. Kigger man nærmere på forskellene mellem de nordiske lande, klarer svenske startups sig væsentligt bedre end sine naboer. Boomet i impact-investeringer har betydet, at impact-startups i 2020 stod for mere end hver tiende jobåbning.