Penge og purpose: Seriøse investorer flokkes om bæredygtige iværksættere
Det er blevet populært at investere i startups, der udover at tjene penge forsøger at sætte et positivt socialt eller grønt aftryk på verden. Endnu er definitionerne på en impact-virksomhed uklare, og de politiske rammer hullede. Men fremtiden tilhører dem, siger investorer.
- Impact-iværksætteren sælger først og fremmest forandring
- Perfekt timing og penge nok: Fra grøn startup til global unicorn på fire år
- Penge og purpose: Seriøse investorer flokkes om bæredygtige iværksættere
- Brug nu pengene til noget fornuftigt
- Norden investerer stort i impact
- Man skal kunne bevise sin impact
- Nu begynder investorerne også at tro på de sociale impact-iværksættere
- ”Det er ikke et ansvarsfrit kollektiv”
- Medie-startup vil holde øje med rige fonde og gode viljer
Anna Fenger Schefte
Andreas Baumann
Chefredaktør, Mandag MorgenEn fabrikant af CO2-indkapslende isoleringsplader lavet af ålegræs fra Læsø. En svensk producent af bæredygtige bilbatterier grundlagt af to tidligere medarbejdere fra Tesla. Eller hvad med en producent af cykelstativer, der beskæftiger udsatte unge og mennesker på kanten af arbejdsmarkedet?
Investeringsmulighederne i socialt og klimamæssigt bæredygtige virksomheder er mangeartede og store. Men det er konkurrencen om dem hos investorerne også. På et enkelt årti er investeringerne i denne type såkaldte impact-virksomheder mangedoblede. Fra 2010 til 2020 er impact-investeringer alene i Norden steget fra omtrent 485 millioner kroner til knap 12 milliarder, viser en analyse fra Danske Bank.