På lang sigt er der forretning i at gøre det rigtige

Befolkningen synes, at journalister er en del af problemet, ikke en del af løsningen. Det kræver nye incitamentsstrukturer. Journalistik, politik og algoritmer skal gentænkes for at tackle fremtidens udfordringer. 

Hvordan vinder vi informationskrigen?

Når virkeligheden forandrer sig voldsomt og uventet, opstår der et vindue, hvor en ny sandhed skal forme sig. Informationskrigens største slagmarker handler lige nu om krig, corona og klimakrise. Fremtrædende informations- og medieeksperter, gør os klogere på den kamp om sandheden i dette tema.


Artiklerne i denne serie er et resultat af en éndagstænketank om lederskab under ekstreme vilkår efter initiativ af Navigating 360, Sustainia, Dansk Design Center og Board Network Navigating 360 og Mandag Morgen.

Hvis du har min hårfarve, kan du sikkert huske hippierne i 1970’erne med deres mærkelige tøj og syrede drømme. De påstod, at der var noget galt med den mad, vi alle sammen spiste. At grisene og hønsene ikke blev behandlet ordentligt, og at markerne blev oversprøjtet med kemi.  

De delte offentligt deres tågede forklaringer om, at vi alle havde et ansvar for fremtiden, kloden og vores børn. Nøj, hvor vi syntes, at de var irriterende og naive. Så enten ignorerede vi dem, eller vi gjorde grin med deres latterlige små gulerødder, dyre mælk og elendige økonomi. 

Historien kunne være stoppet der. Men det gjorde den ikke. 




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu