På vej mod et bedre info-økosystem
Vi skal bruge data og viden til at skabe et økosystem, hvor information ses som kritisk infrastruktur, hvor platformene får en plads, der er underlagt markeds- og demokratiske regler, og hvor vi arbejder henimod en bekæmpelse af misinformation ved ikke kun at fokusere på det problematiske men også det gode.
- Lederskab under ekstreme vilkår: Krig, klimakrise og corona ændrer virksomheders vilkår for altid
- Kroniske konflikter er new normal
- På vej mod et bedre info-økosystem
- Politikere kan få opbakning til meget mere end de selv tror
- Verden har brug for et grønt Nato
- Kampen mod misinformation handler ikke kun om viden, men også om identitet
- Skal virksomheder føre sikkerhedspolitik?
- Det er uforsvarligt at udsætte klimahandling
- Fra corona til klima: Kriser skal mødes med adfærdsdata
- Fremtidens kriseledelse: Kom de næste kriser i forkøbet, inden de rammer
Claes de Vreese
Professor og leder af Digital Democracy Centre, SDUNår virkeligheden forandrer sig voldsomt og uventet, opstår der et vindue, hvor en ny sandhed skal forme sig. Informationskrigens største slagmarker handler lige nu om krig, corona og klimakrise. Fremtrædende informations- og medieeksperter, gør os klogere på den kamp om sandheden i dette tema. Artiklerne i denne serie er et resultat af en éndagstænketank om lederskab under ekstreme vilkår efter initiativ af Navigating 360, Sustainia, Dansk Design Center og Board Network Navigating 360 og Mandag Morgen.
Krigen i Ukraine er kendetegnet dels ved real-time rædsomme billeder, dels ved en diskussion om rigtigheden af disse billeder og informationer. Ukraines præsident, Zelenskyj, har på få uger samlet flere internationale følgere på sociale medier end Danmark har indbyggere. Covid-19-krisen er af WHO betegnet som ikke blot en pandemi men også en ’infodemic’. Klimakrisen er til stadighed genstand for politiserede diskussioner om fakta og beregninger af, hvor slem situationen reelt er.
Bag disse kriser og debatter ses et fundamentalt anderledes medie- og informationslandskab end for 20 år siden. Væk er tv-monopoler og enkelte avisers dominans. I stedet har vi fået nye big tech-monopoler, sociale medieplatforme og uanede mængder af information. Det er et informationslandskab, der både gør det muligt at blive sofaekspert og være online 24/7 uden overhovedet at beskæftige sig med kriser, samfund eller politik.