Dansk iværksættersucces i Silicon Valley

Et samarbejde med Apple har gjort vækstdrømmen til virkelighed for iværksætterfirmaet Libratone, der forener vellyd og design i prisvindende produkter. Med brugerinddragelse og frihed til at tage chancer har virksomheden flyttet Californiske bjerge i Silicon Valley.

Cirka midt i det verdenskendte Silicon Valley ligger vækstområdets uformelle hovedstad Palo Alto. Bag ved stationen kan jeg skimte verdensklasse universitetet Stanford, IT-mastodonten HP startede i en garage i en af sidegaderne og det verdenskendte designfirma, IDEO, har hovedkvarter her. Mit ærinde denne dag er dog et andet. Jeg har kurs mod hovedgaden University Avenue, hvor man kan finde en af verdens første Apple-butikker. Den nu afdøde Steve Jobs har med sine Apple produkter siden hen tryllebundet en hel verden af teknologi-aficionados. Og lige nu i disse dage udfolder der sig endnu en sensation i den lille butik på University Avenue. For lige inden for de store glasdøre til venstre står der intet mindre end beviset på den danske vækstdrøm: et par veldesignede, trådløse højttalere. Og ja, de er pæredanske.

Jeg bliver godt gammeldags stolt og opløftet, som jeg står der og beundrer hylden af dansk teknologi. Vi har meget iværksættertalent i Danmark. Gode ideer kombineret med verdensklasse tekniske løsninger i kreative og nyskabende projekter – og fantastisk design. Vi mangler dog stadig flere, der bryder lydmuren, vokser sig store og bliver internationale vækstiværksættere. Det betyder samtidig, at vi mangler rollemodeller, som kan vise vejen og skrue visionerne i vejret for det danske iværksættermiljø. Her på hylden foran mig i den amerikanske Apple-forretning har vi dog intet mindre end en af de vigtige rollemodeller.

Virksomheden bag højttalerne hedder Libratone. Den har det sidste års tid haft sin gang her i Silicon Valley og hos os i Innovation Center Denmark. For at finde formlen bag den store succes, aftalen med teknologi-giganten Apple og dermed en eksklusiv adgang til det vigtige amerikanske marked, spurgte jeg Søren Louis Pedersen, der er idémanden bag højttalerne, hvad han mener, gjorde forskellen. Og som en lille iværksætter-kalendergave her 2. december vil jeg dele hans guldkorn.

Først og fremmest har Libratone via deres produkt været gode til at forstå og reagere på, at Apple har revolutioneret nutidens mobile musikverden og dermed ændret folks adfærd for køb og brug af musik. Deres højttaler imødekommer brugernes behov for design samtidig med deres ønske om en unik lydoplevelse.

Derudover kræver det et godt team! Et team som kan arbejde 24/7 med frihed til at tage en risiko samt troen på at man kan flytte bjerge. Og det har Libratone!

Og sidst, men ikke mindst, har virksomheden fra den tidlige start og den første prototype fokuseret på at lytte og indarbejde alle vinkler af feedback fra det globale marked, som de søgte at henvende sig til – eller som Søren selv siger det:

”Vi ønskede at medvirke i det økosystem, som Apple-universet driver. Derfor tog vi til Californien og opsøgte alle former for feedback og kritik fra brugere, potentielle kunder og ’go to market’-eksperter samt viden om ophavsret og investeringer i Silicon Valley. Det betyder, at vi har polariseret vores produkter, marketing, organisation – ja hele virksomheden – mod de kunder, der deltager i det globale paradigmeskifte, som Apple har startet.”

Det er vise ord, der forhåbentlig kan sprede en steppebrand af selvtillid og gå-på-mod. For der er noget selvantændeligt over iværksætteri. Så snart en startup er on fire, så synes det at smitte positivt af på resten af miljøet. Vækstsuccesser, der tydeligt viser, at det kan lade sig gøre at få danske produkter ud på globale markeder, får flere til at skrue forventningerne i vejret og spejde mod udlandet.  Lad os derfor dele de gode historier og få netværk, erfaring og inspiration spredt ud i alle kroge af Danmark, hvor der måtte sidde en studerende eller to og kode på et startup-projekt. Tro kan som bekendt flytte bjerge, og bevidstheden om, at dansk iværksætteri vækker opsigt i udlandet, kan forhåbentlig stive selvtilliden af.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Hvorfor yde, når jeg kan nyde? Næste artikel Ansvarlighed er mere end et velgørenhedsprojekt