Dansk mediesucces med vokseværk

Den lille danske virksomhed Watch Medier er en overset mediesucces. I en turbulent markedsvirkelighed tjener den penge på digital journalistik uden at gå på kompromis med kvaliteten. Den stadigt mere skingre tone i mainstreamjournalistikken har skabt en ny efterspørgsel på troværdige nicheprodukter, siger direktør Anders Heering. De fem Watch-medier, der følger brancherne medie, finans, shipping, energi og medico, suppleres snart med et sjette.

Claus Kragh

Kan man sælge journalistik på nettet uden at gå på kompromis med kvaliteten? Og øge indtjeningen på digitale nyheder uden at kannibalisere på indtægterne fra de trykte?

Disse spørgsmål har i 10 år redet topcheferne i Danmarks private medievirksomheder som en mare. Hos Berlingske Media har man forsøgt sig med en vifte af både ”horisontale” og ”vertikale” digitale strategier uden at knække koden. Printoplag og annonceindtægter falder fortsat dramatisk, mens de digitale indtægter lader vente på sig.

JP/Politikens Hus har ligeledes forsøgt sig med en række tiltag. Og i modsætning til den britisk ejede konkurrent i Pilestræde kan den velhavende fusionskoncern på Rådhuspladsen efter alt at dømme komme til at tjene penge på digitalt distribueret kvalitetsjournalistik og samtidig pleje sine strategiske koncerninteresser.

JP/Politiken har over de seneste år investeret et tocifret millionbeløb i datterselskabet Watch Medier A/S, der udgiver fem branchespecialiserede erhvervsmedier på nettet. På tre år har FinansWatch, MediaWatch, ShippingWatch, EnergiWatch og MedWatch (om medicinalbranchen) alle udviklet sig til så lovende forretninger, at der nu ifølge Mandag Morgens oplysninger er endnu et søstermedie på vej i Watch-familien.

Danmarks oversete mediesucces

Watch Medier A/S er en af Danmarks hurtigst voksende medievirksomheder. Selskabet udgiver de webbaserede betalingsmedier EnergiWatch, FinansWatch, MedWatch, MediaWatch og ShippingWatch. Efter tre års konstant ekspansion beskæftiger selskabet nu 20 journalister. Eksterne leverandører står for webudvikling og salg. Watch Medier A/S er 100 pct. ejet af JP/Politikens Hus, der indtil videre har investeret et mindre tocifret millionbeløb i Watch Medier A/S. FinansWatch og MediaWatch giver i dag overskud. Endnu et medie er på vej.

Watch Medier ledes af den 35-årige adm. direktør og chefredaktør Anders Heering, som i 2010 blev hentet fra Berlingskes erhvervsredaktion. På det tidspunkt eksisterede kun én af de fem nichepublikationer, MediaWatch, der blev grundlagt som printmedie tilbage i 1990’erne og i 2007 blev opkøbt af A-Pressen A/S, der hurtigt solgte 60 pct. af aktierne til JP/Politiken.

I december 2010 lancerede Heering og kollegaen Kasper Kronenberg FinansWatch, som sidstnævnte i dag er redaktør af, blandt pizzabakker og coladåser i et ydmygt lokale i St. Regnegade i det centrale København.

I januar 2012 så MedWatch dagens lys, to måneder senere kom ShippingWatch til, mens det foreløbig seneste medie i rækken, EnergiWatch, gik i luften i maj 2013.

Investering i kvalitet betaler sig

I januar 2014 har Watch Medier bredt sig over hele etagen i de gamle kringlede lokaler i St. Regnegade. De enkelte Watch-redaktioner holder til i trange rum, der dels vidner om, at virksomheden vokser, dels at dens ledelse har skarpt fokus på at holde omkostningerne i den unge vækstvirksomhed nede.

”Det helt afgørende for os er, at vi med JP/Politikens Hus har en tålmodig ejer, der er indstillet på at give hvert enkelt Watch-medie relativt lang tid til at bevise, at det kan skabe overskud. Det koster jo mange penge at ansætte fire journalister til at lancere et helt nyt medie,” siger Anders Heering. Trods succesen holder han fortsat detaljerne om Watch Mediers økonomi tæt til kroppen.

Men fakta er, at virksomheden samlet set har en tocifret millionomsætning på abonnementer, jobannoncer og bannerannoncer. To tredjedele af indtægterne kommer fra abonnementer, der både sælges til enkeltpersoner og som samlede pakker til en hel virksomhed. Abonnementsindtægterne voksede sidste år med ca. 70 pct.

”En af hemmelighederne bag vores relative succes er, at mange virksomheder har savnet et medie, der virkelig tager den enkelte branche alvorligt. Det er ikke sådan, at Børsen, Jyllands-Posten og Berlingske ikke laver god erhvervsjournalistik. Det gør de. Men det er klart, at det giver vores kunder noget ekstra, når vi hver dag har fire dygtige journalister til at dække shipping- eller energibranchen, hvor andre medier måske bruger det, der svarer til en halv journalist,” siger Anders Heering.

Watch-mediernes journalistiske værdier

  • Vi er kritiske, men fair.
  • Vi går kritisk til vores kilder, uanset hvem de er, og hvor de arbejder.
  • Vi går altid efter substansen i en historie – uanset om den rydder forsiden eller ej.
  • Vi skriver i et sobert sprog og undlader insinuerende tillægsord, svulstige metaforer og rubrikker, der ikke underbygges i teksten.
  • Vi bruger ikke eksperter som sandhedsvidner, og vi udfordrer dem, ligesom vi udfordrer andre kilder.
  • Vi giver hovedpersonerne mulighed for at komme til orde og forklare deres sag.
  • Vi vurderer altid værdien og substansen af andre mediers historier, inden vi viderebringer dem.
  • Vi overholder altid de aftaler, vi har indgået med kilder.
  • Vi tager detaljerne i en historie seriøst.

Hans redaktionelle filosofi er, at Watch-medierne skal levere uafhængig, fair, grundig og kritisk journalistik om de brancher, de beskæftiger sig med. Se tekstboks. I kraft af mandskabsstyrken har man journalistiske muskler til at servicere kunderne med både solohistorier, dækning af de brede fælleshistorier samt overbliks- og branchehistorier, som de store erhvervsmedier ikke har tid og kræfter til. Watch-mediernes kunder køber adgang til det fulde indhold på det enkelte medie, og de serviceres – i øvrigt ligesom interesserede gratister – med to daglige nyhedsbreve på mail kl. 8.15 og 12.15. MediaWatch udsender kun ét nyhedsbrev pr. dag.

Opskruet tempo og skinger journalistik

Ifølge Anders Heering har de senere års udvikling i medieverdenen medført, at færre journalister skal dække mere, og at tonen, ikke mindst i erhvervsjournalistikken, er blevet mere og mere skinger. I det miljø er der tilsyneladende en stor efterspørgsel på klassiske journalistiske dyder.

”Det handler ikke om at være mindre kritiske. Vores journalistiske uafhængighed og troværdighed er kernen i alt, hvad vi laver. Det er derfor, vi har ansat erfarne og velrenommerede journalister i redaktørstillingerne. Kombinationen af en erfaren redaktør og unge, hårdtarbejdende og dygtige journalister giver både dynamik og stærkt journalistisk ejerskab på den enkelte redaktion,” siger Heering.

Han peger desuden på, at Watch Medier, der har Jyllands-Postens digitale direktør, Jens Nikolajsen, som bestyrelsesformand, har fået lov til at eksistere som en uafhængig startup-virksomhed internt i JP/Politiken-koncernen, samtidig med at man kan drage store fordele af koncernrelationerne.

Bl.a. kan man servicere sine kunder med historier fra Jyllands-Posten og Politiken. ”Det giver os både eksponering og en meget solid bund af journalistisk indhold, når redaktionerne starter kl. 6.30 hver morgen,” siger Heering.

I koncernhovedkvarteret på Rådhuspladsen er der, som de fortsatte investeringer i Watch Medier understreger, stor tilfredshed med udviklingen. Medierne er ikke alene ved at blive indbringende forretninger i sig selv. Deres journalistiske output har også for alvor gjort deres indtog på f.eks. Jyllands-Postens erhvervssite, www.epn.dk, der er Danmarks største.

Samtidig har særligt ShippingWatch, der oversætter hovedparten af sit indhold til engelsk, vist, at der så langt væk som i EU-Kommissionen i Bruxelles og hos Deutsche Bank i New York er efterspørgsel efter digital danskproduceret kvalitetsjournalistik.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu