Danske iværksættere skal sige de forbudte ord

Den danske vækstudfordring bliver ofte reduceret til et spørgsmål om, hvad vi som nation skal satse på. Men vi må starte med at lære os selv at tænkte stort og globalt – og støtte de modige iværksættere iblandt os, der vil skabe det næste Google.

Prøv engang at sige denne sætning højt: Jeg vil skabe noget stort!

Det er svært at komme på en mere udansk sætning, og mange vil nok have svært ved at få de ord over deres læber. Ikke desto mindre er der brug for flere danske iværksættere, der siger og mener netop disse ord. For uden den ambition får Danmark ikke sin næste globale vækstvirksomhed.

Jeg hører ofte diskussioner om den danske vækstudfordring blive reduceret til et spørgsmål om, hvad vi som nation skal satse på. Er det kreativt design, oplevelsesøkonomien eller sundhedsteknologi? Vi mangler imidlertid en afgørende erkendelse, inden vi begynder at lede efter de vise sten. Vi må starte med at lære os selv at tænkte stort og globalt – og støtte de modige iværksættere iblandt os, der tør satse på, at deres ide kan blive den næste Google.

Som det ser ud lige nu, er det desværre forsvindende få, der tænker sådan. En redegørelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet fra i år viser, at nye vækstvirksomheder kun udgør 0,5 pct. af alle danske virksomheder (nye vækstvirksomheder er virksomheder, der inden for de to første år ansætter minimum 10 medarbejdere).

Det placerer Danmark et stykke under OECD’s gennemsnit og langt fra de europæiske lande, som vi normalt sammenligner os med. Når vi kigger på antallet af nye startups er Danmark imidlertid godt med fremme.  Over 12 pct. af alle danske virksomheder var i 2008 under et år gamle, hvilket placerer os i den høje ende i OECD. For at sige det på godt dansk: Et eller andet sted mellem opstart og vækstvirksomhed går det galt for os.

Mit bud er,  at vi mangler særligt tre ting:

  • At tænke stort
  • Risikovillig kapital
  • Et globalt mindset

Uden de tre ingredienser får vi ikke de tiltrængte store virksomheder, der skal skabe job og vækst i fremtidens Danmark.

Næste danske succes skal modnes i udlandet

I USA er 10 pct. af alle virksomheder med over 1.000 ansatte mindre end 10 år gamle. Med opsigtsvækkende startups som Facebook, Twitter og Zynga er innovations- og iværksætter-mekkaet Silicon Valley et verdensklasse eksempel på et vækstområde, der igen og igen fostrer unge virksomheder med massiv vækst. Her må man straks spørge sig selv: Hvad er det de kan, og hvad kan vi lære?

En afgørende forskel er først og fremmest det unikke økosystem af finansiering og risikovillige investorer. I Silicon Valley alene vurderes det, at 1/3 af verdens venturekapital er samlet. Læg dertil at Silicon Valley er kendetegnet ved stor koncentration af serie-iværksættere, der igen og igen kaster sig ud i at starte en virksomhed. Det har en kæmpe betydning for iværksættermiljøet, da de personer medbringer et værdifuldt netværk samt erfaring med at stifte og lede virksomheder.

Endelig er der bare den rette ånd. Gå ind på en vilkårlig Starbucks i Silicon Valley og du vil opleve, hvordan folk sidder og diskuterer, hvordan de kan overtage verdensherredømmet med deres startup-ide. Her hersker begejstring og sult efter at skabe noget stort. Det er denne ånd og disse økosystemer, som danske startups har brug for og burde benytte sig af.

Og her er vi inde ved noget vigtigt: Unge danske virksomheder burde i langt højere grad vende sig mod udlandet, hvor der er præcis det, vi mangler: Man tænker stort, råder over risikovillig kapital og har globalt udsyn. For at finde vores næste Grundfos eller Novo Nordisk skal unge danske smv’ere tænke globale ressourcer og globale markeder ind fra den tidlige opstart. Alt for mange potentielle vækstvirksomheder forbliver mindre niche-orienterede virksomheder, fordi deres produkt og vision lukker sig om det danske marked i de første afgørende år af deres levetid i stedet for at lede efter det opsigtsvækkende og skalerbare i deres projekt.

Her må jeg hellere foregribe en kritik, jeg ofte hører. Når danske virksomheder vender sig mod omverden, er det ikke ensbetydende med, at vi mister danske arbejdspladser. Tværtimod. I Silicon Valley har vi flere eksempler på, at virksomheder, der slår sig ned herovre, beholder eksempelvis udviklingsteamet i Danmark. I takt med at virksomheden vokser, øges antallet af medarbejdere i Danmark også. Andre gange ser vi sunde datterselskaber skyde op i Danmark. Vækstvirksomheder, der orienterer sig mod udlandet, vil på den lange bane komme væksten i Danmark til gode.  Og så styrker det naturligt iværksætterånden i hjemlandet.

Ved at komme ud tidligere får danske iværksættere forståelse for potentialet og udfordringer ved deres projekt samt en vigtig indsigt i, hvad det kræver at blande sig i den globale konkurrence og blive investeringsattraktiv i verdens vækstområder. Alt dette starter med en vision om at ville skabe noget stort.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel It’s the productivity, stupid! Næste artikel Hey, lad os sælge vestenvinden til Vestas