Danske topledere: Vi mangler folk der kan kombinere it med forretning

Den digitale udvikling ændrer syv ud af ti store virksomheders kompetencebehov. I fremtiden bliver der især behov for folk, der kan omsætte kerneforretning til digital forretning, lyder det fra virksomhederne.
Marianne Kristensen Schacht

Succesfuld digital transformation kræver både kompetente programmører og medarbejdere, der kan kombinere it med nye forretningsmodeller. Og de danske virksomheder kan godt begynde at opruste på begge dele, lyder det fra Jan Damsgaard, der er professor og Institutleder ved Institut for IT-ledelse på CBS.

Han mener, at alt for mange danske virksomheder endnu ikke har forstået omfanget af den rygende pistol, som sigter direkte på deres nuværende forretningsmodel i form af digitaliseringens stadigt stigende krav om opkvalificering af medarbejdernes kompetencer. I stedet forholder virksomhederne sig afventende, og de når dermed blot et skridt nærmere den afgrund, der opstår, når man overlader muligheden for at forny forretningen til andre.

”Behovet for it- og forretningskompetente medarbejdere aftager ikke, det vokser kun. Mange virksomheder oplever ikke den brændende platform endnu, men måske kun en svagt aftagende indtjening. Opkvalificering og investeringer i ny teknologi koster, men i stedet klemmer man det sidste ud af en bedaget teknologi, mens man styrer direkte mod afgrunden,” lyder diagnosen fra CBS-professoren.

De store er kommet længst

Ifølge en analyse fra konsulenthuset PwC er det de største danske virksomheder, der er kommet længst med at omstille sig til de digitale muligheder. Ifølge PwC’s seneste pulsmåling forventer 66 pct. af de store virksomheder, at den digitale udvikling gør kompetenceudvikling mere relevant, fordi den eksisterende arbejdskraft skal opgraderes og udvikles. Blandt de mellemstore virksomheder deler 58 pct. af virksomhederne samme holdning, mens det blandt de mindste virksomheder er lidt over halvdelen, der mener, at den digitale udvikling har indflydelse på arbejdskraften og arbejdspladserne i netop deres virksomhed. Se figur 1.

Digitalisering øger behov for kompetenceudvikling

Figur 1 | Forstør   Luk

Næste syv ud af ti store virksomheder regner med at skulle udvikle medarbejdernes kompetencer for at kunne udnytte de digitale muligheder.

Kilde: ‘Danmark i Vækst – erhvervslivets input’, PwC, 2016.

”Vi ser et stigende behov for at øge vores kompetencer inden for digitalisering og nye teknologier. Vi skal ikke kun følge med, men være et skridt foran. Det kan vi kun være, hvis vi har de rigtige folk med om bord. Fremover vil vi have behov for at udvide vores kompetencer med en række discipliner, som traditionelt har ligget uden for farma, samtidig med at vi vil bevare en solid forståelse for det at udvikle og tilbyde lægemidler,” siger Gitte Aabo, der er adm. direktør i LEO Pharma.

Samme toner lyder fra den børsnoterede virksomhed Solar, der laver teknologiske løsninger inden for el, VVS og ventilation.

”I fremtiden får vi brug for kompetencer, der med udgangspunkt i kundeindsigt og købsadfærd kan skabe ny værdi for kunderne og dermed forretning,” siger Morten Glerup, der er marketingchef i Solar.

Opgør med traditioner

I produktionsvirksomheden Grundfos ligger det ikke lige for, at selskabet skifter udvikling og produktion af fysiske pumper ud med bits og bytes alene. Og der er heller ikke aktuelle planer for, at Bjerringbro-virksomheden sender et aldrig før set digitalt produkt på gaden i morgen. Men pumpevirksomheden er i fuld gang med at udvikle onlineprodukter, som kan betjenes via en smartphone. Hele vejen rundt om selskabets kerneprodukt, pumperne, arbejder man på at tænke digitalisering ind i processerne, for nye teknologiske muligheder åbner også for nye forretningsmuligheder.

Men hvis de skal omsættes til sorte tal på bundlinjen, skal der flere kompetencer med om bord end dem, den ingeniørtunge virksomhed traditionelt har været stærk på.

”Vi kigger efter nye kolleger, der kan tage eksisterende viden og koble den med digitalisering for at udvikle helt nye forretningsmuligheder, der har slutbrugerne i centrum,” lyder det fra Marianne Kjeldgaard Knudsen, der er senior director og head of digital commercial offerings i Grundfos.

Mere konkret er Grundfos på udkig efter medarbejdere, der kan noget med dataanalyse og udvikling af digitale forretningsmodeller. Også i salgsleddet giver digitaliseringen behov for helt nye kompetencer som f.eks. medarbejdere, der kan servicere slutbrugerne, der ellers ikke traditionelt har været virksomhedens kernekunder. Kompetenceoprustningen skal både ske i form af udvikling af de eksisterende medarbejderes kompetencer og ved nyansættelser, fortæller Marianne Kjeldgaard Knudsen.

”Digitaliseringen skal løftes af hele virksomheden, ikke kun af en enkelt digital afdeling,” siger hun.

LÆS OGSÅ: Grundfos: vi kan lære af startups


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu